Přidejte ke svým snům jednu až pět nul aneb Jsou Vaše velké cíle opravdu velké?

- Reklama -

Máte stanoveny velké cíle?

Pokud ano, jste si jisti, že jsou opravdu velké?

Kdo pravidelně čte náš tištěný časopis Business Life, ví, že cíle si stanovujeme pořád. Většinou vědomě, ale někdy i podvědomě. Klademe si je neustále ve všech oblastech života, byť může jít o drobnosti. Pomáhají nám posouvat se dopředu. Všechno má svůj cíl, k němuž se snažíme směřovat.

Jak by takové cíle měly vypadat v podnikání?

Václav Muchna, o němž jsme psali v článku Naučte se padat z koně, v byznyse uspěl díky systému na zabezpečení tisku a dnes mimo jiné řídí americkou pobočku své společnosti Y Soft. Ta zaměstnává téměř 300 lidí po celém světě, z toho více než dvě třetiny u nás. Její produkty kupují společnosti asi ze stovky zemí světa a obrat je kolem půl miliardy korun.

Řekli byste, že je to malá firma? Nebo snad střední? Velká?

Y Soft by malou firmou nazval asi jen málokdo. Tedy v Česku. Ve Spojených státech je to přesně naopak – tam ji automaticky každý považuje za malou firmu.

Malé velké cíle

Je to zajímavá úvaha – naše myšlení v tomto směru poměrně zásadně ovlivňuje prostředí. Zdá se totiž, že velikost našeho trhu, potažmo i naší země, přímo souvisí s velikostí cílů, které si klademe, a s jejich limity.

Naše vnímání velkého a malého cíle je zásadně zkresleno. A Václav Muchna to moc dobře ví. Snaží se proto ovlivnit mladé české podnikatele, aby začali „snít ve velkém“ a prolomili tuto kletbu malých cílů. Snaží se změnit jejich myšlení. Jak?

Založil fond, který investuje do českých nadějných start-upů, a také osobně radí začínajícím podnikatelům v Jihomoravském inovačním centru v Brně, kde sám začínal. Jednak se snažím se start-upy sdílet vlastní zkušenosti a jednak tam jako Y Soft aktivně investujeme.“ Do Y Soft Venture Capital fondu pravidelně převádí 10 % ročního zisku firmy.

A co radí začínajícím podnikatelům? Nejčastěji jim radím, aby to zkoušeli. A aby ke svým snům přidali jednu až pět nul. V Česku totiž máme velmi nízké cíle.“ 

Tímto způsobem se snaží zlepšovat podnikatelské prostředí v Česku – zejména kvůli svému vztahu k rodné hroudě. Pokud bych nebyl patriotem, který miluje svoji zemi, tak bych neváhal ani minutu a odstěhoval se dělat byznys do USA. Jenže tím podnikatelské prostředí v ČR nezlepšíme.“ 

Sám svoje rady uplatňuje v praxi, protože na otázku, jaké jsou jeho další plány s firmou, odpovídá: Vyrůst z obratu $25 milionů na $250 milionů.“

A takto, dámy a pánové, vypadají odvážné cíle.

Kdyby je neměl, jeho firma by ani zdaleka nebyla v takové podobě, v jaké dnes je. Neměla by našlápnuto k tomu, aby se stala leaderem trhu, aby byla světovou jedničkou ve svém oboru. Možná by zůstala na lokálním trhu a svou působnost rozšířila jen do zemí střední Evropy.

I to by přece stačilo, ne?

Ne. V porovnání se současnou podobou nemá představa malé středoevropské společnosti prostě šanci obstát.

Jak by měl konkrétně vypadat velký cíl?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -