3 tipy zakladatele Amazonu: O pokladu v zákaznících

- Reklama -

Z takzvaného „podnikání na Amazonu“ je hit. Mnoho lidí však neví, že více než z obchodního portálu lze čerpat z osoby zakladatele. Jeff Bezos je momentálně čtvrtým nejbohatším člověkem v objemu investičního majetku. Za svých 51 let nahromadil více než 52,7 miliardy dolarů (přes 1,3 bilionu korun) a jen za poslední měřený den, pátek 22. ledna, si polepšil o 1,6 miliardy dolarů, což bylo vůbec nejvíce na světě. Pro srovnání: Nejbohatší Čech Petr Kellner je aktuálně na 80. místě s investičním jměním 11,1 miliardy dolarů.

Nápad na Amazon.com ho přepadl v roce 1994, to mu bylo 31 let, krátce poté, co dal výpověď v zaměstnání. Rámcový business plán rozpracoval během jízdy v autě, zatímco řídila jeho žena. Taková erupce to byla!

Když s internetovým knihkupectvím v roce 1997 vstupoval na burzu, konkurence ho stále nebrala vážně. Nevěřila, že by mohl ohrozit tradiční model nakupování, ba dokonce ho vůbec za svého konkurenta nepovažovala. Dnes již ano…

Ptáte se, jak je možné, že si dokázal představit revoluční změnu dříve, než k ní opravdu došlo? Chtěli byste být také vizionáři?

Jeff Bezos se ovšem té nálepce směje: „Prostě jsem jen zkusil jít proti všem. Dělal jsem to, co si druzí neuměli ani představit.“

Za pouhých pět let od založení společnosti byl mezi dvaceti nejbohatšími lidmi na světě. Bez ohledu na posměch konkurence zkoušel přidávat stále další produkty, až z internetového obchodu s knihami vznikl on-line hypermarket.

Momentálně pracuje na vytvoření nízkonákladového dopravce do vesmíru. Možná Vám Blue Origin přijde k smíchu. Fajn, uvidíme…

Na jakých třech pravidlech nejúspěšnější internetový podnikatel této doby staví? Co doporučuje zvážit i pro Váš úspěch?

1) Buďme posedlí zákazníky

Podle Bezose jde o absolutní základ každého úspěchu. ,,Stavím na tom od začátku a mohu říct, že toto je hlavní důvod, proč Amazon.com ještě existuje a proč je úspěšný. Vždy jsem zákazníky stavěl na první místo.“

Kdekdo je posedlý sebou, nebo sledováním konkurence. Vede svůj osobní boj, snaží se vyrovnat nějakému vzoru, místo aby přinesl reálnou přidanou hodnotu zákazníkům. Bezos se ovšem ptá: “Jak si můžete být jisti, že zrovna konkurence to dělá správně? Že je to jediná cesta, kterou je možné se ubírat?”

Ano, sledovat konkurenci v rozumné míře je užitečné. I Amazon to dělá. Ale nevkládá do toho většinu energie, nebo dokonce všechnu. Když se má rozhodnout, investuje ji do svých zákazníků. „Je to klíč k úspěchu, protože předejdeme vzniku velkého množství zbytečných chyb,“ zdůrazňuje Bezos.

Připomínejte si: K úspěchu vede správné zacílení. Kde je terč, ví nejlépe zákazník. Nepouštějte se do podnikání jen proto, abyste se někomu vyrovnali. Jděte do podnikání hlavně proto, abyste někomu pomohli.

K čemu nás často zákazníci donutí, a přitom pochybujeme, že to v sobě vůbec máme?

Obraťte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -