3 otázky, na které byste měli znát odpověď, než začnete podnikat

- Reklama -

Dělí Vás od podnikání už jen několik krůčků?

Pokud ano, jaký máte byznys plán?

Každý podnikatelský rozjezd by měl být podepřen podnikatelským plánem. Pokud je správně zpracován, nejedná se o pouhý cár papíru, ale stává se z něj strategický dokument, který může znamenat rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným podnikáním. Tématu správné přípravy na podnikání se budeme podrobně věnovat i v tištěném vydání časopisu Business life.

Teď se podívejme alespoň krátce na tři zásadní otázky, které by rovněž měly být součástí podnikatelského plánu. Mohou Vám napovědět, jestli jste na správné cestě k úspěšnému podnikání, nebo jestli zbývají oblasti, na kterých byste měli ještě zapracovat.

1. Hraje Vám to finančně?

Skvělý nápad nemusí být zárukou ziskového podnikání. Ani nadšení nestačí. Jelikož definice podnikání obsahuje slovní spojení činnost za účelem dosažení zisku, úspěšné podnikání musí být ziskové. Proto je zásadní otázka: Dokáže Váš podnikatelský záměr generovat zisk?

A jak to vlastně zjistit před tím, než podnikání opravdu rozjedete? Pomůže finanční plán. Jedná se sice o teoretickou modelaci, ale dokáže naprosto jasně ukázat, zda budete nebo nebudete schopni si na sebe vydělat. Snadno tak lze zjistit, zda obchodní model dává ekonomický smysl.

Při rozjezdu podnikání mějte finanční polštář alespoň na šest měsíců dopředu. Vyhnete se tak stresovým situacím, kdy nebudete vědět, kde vzít na nutné platby nebo na výplaty. To bohužel není ojedinělá situace, zvlášť u start-upů často slibný projekt ztroskotá na špatném finančním řízení.

Tip: Ať už se nacházíte v rané fázi podnikání nebo máte desítky zaměstnanců, solidní finanční plán je nezbytností. Rovněž hlídejte, kolik peněz máte na bankovním účtu a na kolik měsíců Vám to stačí.

2. Je Vaše cílová skupina dostatečně široká?

Říká se, že každá věc si najde svého kupce, jde jen o to, za jakou cenu. Je rozdíl mezi teoretickou kupní silou (lidé, kteří si mohou dovolit Váš výrobek koupit) a reálnou cílovou skupinou (lidé, kteří si Váš výrobek mohou dovolit a zároveň ho chtějí nebo potřebují).

Když budete vyrábět raketoplány, mohlo by si ho od Vás koupit několik stovek lidí na světě (ti nejbohatší), ale kolik by si ho reálně koupilo? Kolik z nich by o to stálo?

Proto než se do něčeho pustíte, položte si otázku: Existuje dostatek lidí, kteří potřebují mou službu/výrobek natolik, že za to budou ochotni utratit své peníze?

Mluvit s několika kamarády, kteří Vám řeknou, že Vás produkt je v pohodě a rádi si ho koupí, nestačí. Nespoléhejte jen na své blízké okolí a pečlivě si určete cílovou skupinu.

Tip: Testujte reakce. Využijte co nejvíc možností, jak získat zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků. V závislosti na povaze Vašeho produktu zkuste například odborné veletrhy, výstavy či jiné tematické události, prodej přes specializované servery, sociální sítě…

3. Máte jasnou marketingovou a prodejní strategii?

Zaměřovat se jen na tvorbu produktu a neřešit marketing a prodejní strategii je chyba. V dnešním globalizovaném světě nás reklama masíruje na každém kroku a tvrzení, že dobrý produkt si klientelu najde sám, nemusí vždy platit.

Chybou je i to, když podnikatel vynakládá na inzerci větší částky, ale rozhoduje se na základě ceny a nikoliv užitku.

Marketingová strategie musí odrážet skutečné potřeby a cíle podnikání. Neřiďte se jen statistikami a prestiží. Váš produkt musí být vidět na správných místech – na místech, kde jsou Vaši zákazníci. Pokud víte, že cílíte na skupinu, která nekouká na televizi, nemá smysl platit za reklamní spoty.

Tip: K tomu, abyste získali účinnou marketingovou a prodejní strategii, musíte dobře rozumět Vaší cílové skupině. Proto neinvestujte do něčeho, co nelze jasně měřit, a preferujte spíše dlouhodobější hledisko. Budujte značku a nesoustřeďte se na krátkodobý prodej.

Jste připraveni na podnikání, nebo ještě některé oblasti ladíte?

Co Vám dělá největší problémy?

Tím vším Vás bude detailně provázet časopis Business Life, který svým pojetím nemá na trhu obdoby.

© Veronika Vajglová

- Reklama -