Mám pravého parťáka? 9 otázek, než spolu vstoupíte do byznysu

- Reklama -

Když jsme nové vydání magazínu Business Leaders zaměřovali na vytváření co nejlepších výsledků ve Vaší profesi, často jsme docházeli k závěru, že tandem/tým může dokázat více než jednotlivec. Víc hlav víc ví.

Nicméně každá mince má i rubovou stranu. Musíte si totiž vybrat SPRÁVNÉHO společníka. Nestačí sdílet práci a know-how, rozhozené či dokonce pokažené partnerství může zavinit až pád firmy.

Že to například u přítele vylučujete? Nezapomínejte, že každý jsme jiný, tudíž se na stejné věci díváme odlišně – z jiného úhlu. Může to být ku prospěchu, mohou ale také vzniknout neočekávané třecí plochy.

Vždyť přece mám pravdu, to musíš vidět! – křičíme na druhého.

Ne, to já mám pravdu, Ty to musíš vidět! – oponuje.

Zažili jste vztah, který by nedrhnul? Ve kterém by nebyly rozpory a hádky? V manželství to ještě může vyšumět časem, ale podnikání se nesmí zastavit. Rozhodnutí musejí být učiněna. Výdaje zaplaceny. Kroky uskutečněny.

Potřebujete uvážit, zda jít do byznysu se společníkem/investorem? Položte si tedy alespoň následujících 9 otázek. Nejenže Vám pomohou uvědomit si, koho si vybírat (pokud ještě vybráno nemáte), ale také jestli vůbec společníka potřebujete.

1) Proč potřebuji obchodního partnera?

Proč vlastně? – důležitá vstupní otázka. Potřebuji jeho vlastnosti a schopnosti, nebo jen jeho kapitál?

Jeden vlastník firmy má odpovědnost pouze za sebe. Jeho chyba, jeho problém. Pravda, individuální podnikání může mít pomalejší, obtížnější rozjezd. Zejména při nedostatku vlastního kapitálu může být společník přínosem, ať hovoříme o kapitálu vědomostním, nebo finančním. Ten přínos ale musí být zřetelný hned.

Podnikat s rodinným příslušníkem nebo kamarádem jen proto, že se bojíte být na cestě sami, není nejlepším rozhodnutím. V takovém páru totiž můžete být sami dvojnásob. Svázáni tím, že nevíte, co si počít se sebou, i tím, že nevíte, co si počít s druhým.

Existují pouze dva modely, které přinášejí úspěch. Buď jsou společníci specialisté (každý ovládá to, co partner neumí, tudíž se vzájemně doplňují), nebo je jeden ze společníků pouze investor a mentor, zatímco druhý výkonný orgán.

2) Jak bude vypadat naše vlastnická struktura?

Pozor, tuto otázku si odpovězte ještě dříve, než začnete s potenciálním společníkem jednat.

Pokud chcete být „féroví“ a navrhujete vlastnictví rozdělené přesně na polovinu (každý má 50 %), připravte se na fatální problémy. Jakmile někdo nemá většinu, v případě neshody se zablokuje chod celé společnosti. Vlastnit ve dvou firmu 50 na 50 dokážou jen opravdu vyzrálé osobnosti schopné spolu účinně komunikovat a kompromisně jednat.

Ten, kdo do firmy vstoupí s menšinovým vlastnickým podílem, s tím naopak musí být perfektně srozuměn. Musí si uvědomovat, že v případě neshody bude prostě „přehlasován“, jeho názor bude mít pouze poradní hodnotu.

Správně rozdělit obchodní podíly tak, aby se ani jeden necítil ošizený, je citlivé téma, kterému se věnujeme i v rámci magazínu Business Leaders.

3) Máme vůbec společnou vizi?

Jasná vize je základním kamenem úspěšného podnikání. Všichni společníci musejí být s vizí zajedno. Jen tak může společnost k naplnění vize směřovat.

Ujistěme se tedy, že oba/všichni stojíme na stejné straně barikády a sdílíme nadšení pro tutéž vizi a dlouhodobé cíle. Rozlišujme také mezi vizí a strategií. Strategii můžeme v průběhu podnikání měnit podle aktuální situace s ohledem na její efektivnost, zatímco vize by měla zůstávat pevně ukotvená a neměnná.

A pojďme na nepříjemné otázky. Pozor, některé budou bolet.

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -