Jedůůů… Cesta českých koloběžek do světa

Jedůůů... volá muž na koloběžce Yedoo.
- Reklama -

Píše se to Yedoo, čte „jedu“.

Jeden z mnoha úspěšných českých nápadů, který se prosazuje ve světě.

A začalo to, jako všechny podnikatelské posuny, nespokojeností. Nespokojeností s tím, co ve své době bylo a mohlo být lepší.

V tomto případě nespokojeností s koloběžkou.

Před asi patnácti lety vypadaly koloběžky jinak než dnes. Většinou byly k dostání spíše v dětském provedení a nejběžněji skládací. Měly malá kolečka a omezené použití jen pro hladký asfaltový povrch. O sportování nemohla být řeč.

A to byla škoda. A pro ty, kdo v problému umějí vidět příležitost, námět ke zlepšení.

Dnes už se koloběžky přibližují jízdnímu kolu, v něčem ho i předčí. Nejenže nás dopraví z bodu A do bodu B, ale jízda bývá i zábavnější. Na jejich dnešní podobě má zásluhu i Dan Pilát a jeho kolegové z Yedoo, kteří začali tak, že nebyli spokojeni s kvalitou a funkčností dovážených koloběžek, a tak se je rozhodli sami navrhovat a vyrábět. A uspěli.

Od interiérů k hospodským šipkám

Když se Dan Pilát dal na studium Stavební fakulty ČVUT, rodiče si představovali, že z jejich syna bude inženýr v bílém plášti, který bude pracovat nejlépe v nějakém projekčním ústavu. On sám se však viděl spíše v „akci“, tedy jako stavbyvedoucí. Nakonec ale bylo všechno jinak: „V rámci jedné brigády ke konci studia jsem došel k názoru, že mi daleko více vyhovuje, když si práci organizuji sám, než abych pracoval jen na hodiny a neefektivně.“

Tato myšlenka dala základ první živnosti a prvnímu podnikání v oboru navrhování a realizace obchodních interiérů…

Záhy však Dan přesedlal na sportovní potřeby, a to v podstatě náhodou. Když jednal o dodávkách nábytku v Dřevotvaru Pardubice, manažeři se mezi řečí zmínili, že mají na skladě už několik let dřevěné skříňky na šipky z jedné nepodařené a nedotažené zakázky pro anglického zákazníka. Danův podnikatelský duch rozpoznal příležitost – zvláště když mu skříňky nabídli za symbolickou cenu. Pak už stačilo sehnat terče, které by do skříněk pasovaly, a celé sety začal prodávat.

Šipky zaujaly v hospodách a Dan Pilát u této obchodní aktivity zůstal: „Domníval jsem se tehdy, že obchod je efektivnější a jednodušší než individuální stavební nebo interiérové zakázky. Navíc jsem se seznámil s fajn lidmi z výroby a vše kolem šipek mě moc bavilo.“

Nezůstalo však jenom u šipek – v průběhu let začal Dan obchodovat s dalšími volnočasovými a sportovními potřebami a začal dovážet třeba pétanque nebo kroket.

Skateboardy a koloběžky

V roce 1998 jel Dan se svým tehdejším společníkem Martinem Kopeckým na veletrh do Atlanty, aby našli inspiraci a poznali nové trendy. Objevili skateboardy, in-line brusle a především koloběžky. Ty v Čechách v té době nebyly téměř k sehnání a lidé je vlastně ani neznali.

Jakmile padlo rozhodnutí zkusit je na český trh přivézt, ohromila je obrovská poptávka po nich. „Z plánovaných dvou až čtyř tisíc bylo během několika měsíců téměř 50 tisíc kusů!“

Časem se Dan Pilát a jeho kolegové rozhodli přejít od dovozu k samotné výrobě. Dovážené výrobky jim totiž v mnoha ohledech nevyhovovaly. Pustili se tedy do vývoje vlastních modelů. „V začátcích nám pomohla hlavně znalost toho, co zákazníci v Čechách opravdu žádají.“

Pochopitelně to nebyla zrovna hračka a komplikace na sebe nenechaly dlouho čekat. „Pro každý model bylo třeba navrhnout specifické originální komponenty. Koloběžka pro děti není a nemůže být shodná s koloběžkou pro dospělé,“ vysvětluje Dan Pilát.

Zdlouhavé bylo také hledání vhodného výrobce, který by dokázal návrhy českých vývojářů zrealizovat. „Finálně padla volba na Čínu, kde sídlí i většina výrobců komponentů. Jednání byla dlouhá, ale se stávajícím partnerem jsme velmi spokojení a jeho zkušenosti nám nyní pomáhají i při expanzi do dalších zemí Asie.“

Jak se naučili odlišovat konkurenci?

A proč se rozhodli nestát na jedné noze?

Obraťte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -