5+2 tipy na sestavení podnikatelského plánu

4. otázka: Jak?

Tuto část nebude snadné uspokojivě vyřešit. Zároveň se však při ní naučíte nejvíce věcí. Otázky, které si položíte, mohou odhalit neudržitelnost Vaší myšlenky, případně jiná úskalí či slabiny. Proto se pokuste být k sobě co nejupřímnější. Pokud vše zpracujete objektivně, může Vám to ušetřit mnoho starostí a peněz.

Jak přesvědčíte zákazníky, aby kupovali Váš výrobek? Jakou marketingovou strategii zvolíte? Jakou budete mít cenovou a obchodní politiku? Jaké prostory budete k podnikání potřebovat? Jak to budete financovat a jak zabezpečíte další rozvoj? Jaké jsou Vaše krátkodobé a dlouhodobé cíle? Jak velké odhadujete tržby?

5. otázka: Proč?

Opravdu víte, proč se do toho chcete pustit? Chcete „jen“ podnikat a nějaká oblast se Vám prostě líbí, nebo Vám to dává nějaký ekonomický smysl? Máte jasno, proč to děláte? Jedná se o díru na trhu? Umíte to lépe než konkurence? Jaká je Vaše konkurenční výhoda? Jak se odlišíte? Kdo je vůbec Vaše konkurence a jak je velká?

Každá otázka plodí další otázky. Samy Vás provedou bludištěm, na jehož konci můžete objevit něco, co jste sami nevěděli. Vašemu podnikání to může přinést nový rozměr.

Nebojte se obsah konzultovat s odborníkem – zvlášť v případě kalkulací je dobré poradit se s někým, kdo rozumí účetnictví. Kromě odpovědí na uvedené otázky je potřeba nezapomenout na dva zásadní body, které přispějí k tomu, že podnikatelský plán bude opravdu klíčovým dokumentem:

Pracujte s různými scénáři

Jakmile máte jasno ve všech otázkách, přistupte k samotné kalkulaci.

Všechny stanovené předpoklady zpracujte do třech možných scénářů – konzervativního, středního a optimistického.

Plán je totiž jedna věc, ale realita druhá – jak dlouho vydržíte, když se Vám nebude dařit?

Vytvořte si rezervu

Při tvorbě rozpočtu využijte konzervativní scénář. Budete tak mít jistotu, že Vás v blízké době nebude čekat nepříjemné překvapení a vy nebudete muset svou činnost předčasně ukončit.

Svoje příjmy snižte o 10 % a náklady zvedněte rovněž o 10 %. Tím si vytvoříte slušnou rezervu, která se Vám bude s velkou pravděpodobností hodit.

Zpracování plánu nebude snadné a jistě narazíte na spoustu překážek a nedostatků Vaší původní představy. Využijte jeho potenciál na maximum. Podrobně rozpracujte své myšlenky a připravte se na úspěšný start.

Neměl by se stát mrtvým dokumentem, mělo by docházet k pravidelnému vyhodnocování a úpravě. Podle sestaveného plánu je pak mnohem snazší postupovat a vyhodnocovat aktuální situaci.

Pro ty, kdo si s tvorbou podnikatelského plánu neví rady, připravujeme do tištěného magazínu praktický návod krok za krokem včetně příkladů z praxe. Pro odběr časopisu Business Leaders se lze registrovat zde.

© Veronika Vajglová