6 kroků ke správné marketingové strategii

- Reklama -

Televize? Rádio? Noviny? Internet?

Do které formy reklamy vložit peníze? Která se stane investicí (peníze se nám vrátí a ještě nám přinesou další užitek) a ne jenom zbytečně utracenými penězi bez efektu?

Odpovědět by nám měla správně nastavená marketingová strategie. Patří ke klíčovým tématům, které bychom měli mít vyřešeny ještě před samotným startem podnikání.

Marketingová strategie musí odrážet skutečné potřeby a cíle podnikání. Produkt musí být vidět na správných místech – na místech, kde jsou Vaši zákazníci. Pokud například víte, že cílíte na skupinu, která nekouká na televizi, nemá smysl platit za reklamní spoty. Jinými slovy, komunikace značky musí jasně zasahovat cílovou skupinu, nikoliv hledat nejlevnější (nebo nejpohodlnější) řešení.

Jsou dvě možnosti. Můžete investovat úsilí a čas, abyste se v této problematice zorientovali a vše potřebné se naučili, anebo investujete peníze – zaplatíte odborníkovi, který se Vám o marketingovou strategii postará.

Jestliže se rozhodnete pro první možnost, měli byste znát odpovědi na následující otázky: V jaké části trhu se pohybujete? V jaké cenové hladině působíte? Kam patříte?

Vaše produkty a značka musí vytvářet synergii. Pokud zákazník hledá prémiový produkt, ale ten Váš se „tváří“ rozpačitě a není jasné, jestli opravdu patří mezi to nejlepší v daném segmentu, nebo je jen průměrný, pak zákazník dá zcela jistě přednost konkurenci. Značka a produkt spolu musí korespondovat. Jinak dochází ke zbytečnému tříštění sil a matení klientů.

Podívejme se tedy na hlavní kroky, které by neměly chybět při tvorbě marketingové strategie.

1. krok: Stanovte si cílovou skupinu

Je to jednoduché. Bez cílové skupiny nelze vypracovat marketingovou strategii. Jestliže už podnikáte, máte možnost zhodnotit své dosavadní zákazníky a vytvořit jejich profil.

Pokud teprve začínáte, položte si otázku: Komu je produkt určen? Jak by měl vypadat ideální zákazník?

Pokuste se přijít na to, jak a čím se Váš ideální zákazník řídí. Jaké jsou jeho návyky, preference a příjem? Odpovězte si na otázku, kdo a proč by měl být Vaším klientem. Buďte co nejvíc konkrétní.

Cílová skupina = zákazníci, kteří budou ochotni dát své peníze za Váš produkt.

Pokud budete chtít oslovit všechny, nic dobrého to nejspíš nepřinese a navíc budete plýtvat svými cennými zdroji. Čím přesněji budete cílit, tím efektivněji budete moci vynaložit náklady na marketing.

2. krok: Udělejte si přehled v konkurenci

Říká se „poznej svého nepřítele“. Přesně to udělejte. Udělejte si přehled v tom, koho můžete řadit mezi svou konkurenci. Uznejte jejich přítomnost.

Nepohlížejte na konkurenci automaticky negativně – můžete se u ní inspirovat, odkoukat to, co funguje. A to, co nefunguje, udělat lépe, čímž se od konkurence zřetelně odlišíte a zákazník Vás jasně pozná.

Méně je někdy více – jak to souvisí s marketingovými cíli?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -