6 kroků ke správné marketingové strategii


5. krok: Stanovte KPI

Nejprve si osvětlíme, co se skrývá pod pojmem KPI. Tento v korporátním světě hojně užívaný výraz je zkratkou anglického Key Performance Indicators. Přeložit jej můžeme jako klíčové ukazatele výkonnosti.

Marketing je o konkrétních číslech a právě KPI Vám pomůže určit, zda je Vaše strategie úspěšná. Tyto ukazatele se budou lišit v závislosti na Vašem podnikání, vliv mají také stanovené cíle. Na jejich měření existují i specializované programy, začínajícím podnikatelům však postačí i tabulka v Excelu.

Mezi Vaše KPI rozhodně musí patřit ukazatel vývoje počtu zákazníků, příjmu na zákazníka, opakovaných nákupů a samozřejmě návratnosti investice.

Ukazatele si nastavte tak, aby bylo na první pohled jasné, kde Vaše úsilí sklízí úspěch. Vysvětlíme si to na příkladu s facebookovou reklamou.

Jestliže investujete do inzerce přes Facebook, ukazatel bude velmi jednoduchý. Od investice do reklamy odečtete zisk ze zákazníků, kteří přišli přes tento kanál a učinili nákup. Ihned tak zjistíte, zda tato možnost vydělává, nebo je ztrátová.

6. krok: Strategii pravidelně aktualizujte

Marketingová strategie nesmí být statická. Neustálé přizpůsobování může rozhodovat o úspěchu či neúspěchu. Je zcela běžné, že se na základě vyhodnocení aktuální situace strategie pozmění.

Většina změn se pravděpodobně bude týkat specifik Vašeho oboru a sezónnosti. Není ale vyloučeno, že bude nutné zařadit jiný kanál, vyladit profil cílové skupiny nebo upravit stávající cíle.

Pružnost a schopnost marketingovou strategii v případě potřeby pozměnit je nutná, zároveň ale pozor na unáhlené a extrémní změny.

Marketingová strategie by měla být živým dokumentem, který Vám bude usnadňovat práci a zvyšovat efektivitu. Nebojte se testovat, zkoušet různé kanály a strategie. Vyhodnocujte jejich úspěšnost a soustřeďte se na ty efektivní. Budeme Vám s tím pomáhat nejen tady, ale i v tištěném časopise Business life.

Pustili byste se do marketingové strategie sami, nebo byste raději přizvali odborníka?

Jaké otázky jsou pro Vás klíčové při zakládání podnikání?

Pro komunikaci s námi využijte facebookovou stránku BusinessLeaders, která je zde.

© Veronika Vajglová