9 zdrojů, ze kterých můžete získat peníze na rozjezd podnikání

- Reklama -

Chcete podnikat, ale nevíte, kde sehnat finanční prostředky?

Nebo už jste o pár kroků dál, začali jste, ale chybí Vám další peníze na rozvoj?

Odkud vlastně nejlépe čerpat?

Ideální samozřejmě je financovat všechno vlastními silami. Dostatečné úspory před začátkem podnikatelského vydělávání znamenají velkou výhodu: Nemůžete prohrát více, než jste měli; nemůžete jít do minusu.

Navíc pokud Vám nevadí pomalejší růst, můžete s prvním výdělkem najet na reinvestice, což je téma obsáhle rozebírané v prvním vydání časopisu Business Life.

Jenže ne každé podnikání lze rozjet z úspor. Například vyrábět drobné dekorativní předměty lze začít i bez investic, výdaje budou hlavně za použitý materiál. Ovšem naproti tomu smysluplné provozování restaurace se prostě neobejde bez kvalitního vybavení kuchyně. Co tedy dělat, když vstupní investice přesahuje Vaše finanční možnosti?

Bankovní úvěr je jednou z možností, ale rozhodně není jednoduchou. Zvlášť začínajícímu podnikateli bez historie je složité úvěr dát. Banky však nejsou jedinou možností. Než se podíváme i na alternativy, zodpovězme si dvě zásadní otázky, které mohou napovědět, jaký způsob financování je v konkrétním případě nejvhodnější:

Otázka 1: Kolik potřebuji?

Suma, kterou potřebujeme na smysluplný rozjezd, se odvíjí od předmětu podnikání. Mohou to být tisícikoruny, ale i miliony. A nemusí jít vždy o peníze. Někdy stačí jiné podnikatelské prostředky – auto, prostory, know-how. Okruh zdrojů, které můžeme zkusit, bývá širší.

Než ale začneme přemýšlet nad financováním, je nutné si zpracovat alespoň základní podnikatelský plán. Jedině on nám dá odpověď na to, kolik vlastně budeme potřebovat. A zároveň může spolurozhodnout o tom, zda peníze vůbec získáme.

Otázka 2: Je můj podnikatelský záměr věrohodný?

Sorry, ale jen dobrý nápad nestačí. Důvěryhodně zpracovaný a promyšlený podnikatelský plán říká, zda jsme schopni přetavit myšlenku (nápad) do skutečné podoby. Alespoň na papíře totiž musíme přejít z oblasti CO CHCI DOKÁZAT do oblasti JAK TO DOKÁŽU.

Nalijme si čistého vína: Když půjdeme za kamarádem, za investorem nebo do banky, nikoho nebude zajímat dlouhá slohová práce na téma MÁM GENIÁLNÍ NÁPAD. Každého zajímají v první řadě fakta a čísla, která svědčí o věrohodnosti nejen našeho záměru, ale i nás samotných. Protože v té věrohodnosti je obsažena návratnost případné investice. Proč dávat i korunu nevěrohodnému člověku, když bude ztracená?

Počítejme s tím, že zvláště v začátcích můžeme mít sklony vidět budoucnost růžovými brýlemi (tak trochu zamilovanost), s nekritickým optimismem a jednoduše přehlížet závažné problémy. Viníkem je i u inteligentních lidí euforie, která velké plány provází.

Málokomu stačí konstatování, že výrobní náklady (v Číně) budou 10 Kč a prodejní cena (v Česku) bude 100 Kč. Proto je podnikatelský plán tak podstatný (zde se dočtete, na co při jeho vytváření nezapomenout – ještě důkladněji se těšte v dubnovém vydání časopisu Business Life).

Tak. Hotovi? Pojďme si tedy probrat, z jakých možností financování můžeme vybírat.

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -