Proč značky hýbou světem? Návod, jak vytvořit úspěšnou značku

- Reklama -

Jak jsou pro Vás důležité značky? Máte svoje preference, nebo se tím vůbec nezabýváte?

Zdálo by se, že je v konečném důsledku jedno, jestli budou boty označeny nápisem, obrázkem čtyř spojených kroužků nebo třeba přepůleným trojúhelníkem. Nakonec nás vlastně zajímají úplně jiné věci – jestli jsou dost pohodlné, z kvalitního materiálu, splňují požadavky (třeba na běh, do terénu apod.) a líbí se nám vizuálně.

Zdálo by se, že nějaké logo je naprosto marginální.

Tak proč značky hýbou světem? Proč je kolem nich takový povyk, když je to vlastně vedlejší? Jak je možné, že u mnoha firem je právě ve značce ukryto tajemství jejich úspěchu?

Vytvořme si modelový příklad, můžeme zůstat u bot na běh. Z pohledu laika a běžného uživatele lze říci, že boty hlavních výrobců (řekněme, že jich je třeba pět) jsou podobné kvality, v podobném cenovém rozmezí.

Tak co Vás přiměje, že si vyberete boty od značky A, a ne C nebo D, případně E? Možná si kupujete stále jenom značku B, už několik let. Proč?

Nejčastěji je za těmito rozhodnutími obyčejný pocit sympatií k dané značce. Zkrátka se Vám líbí, jste s jejími výrobky spokojeni, líbí se Vám i logo a to, jak se na oblečení/botech/mobilu/čemkoli jiném vyjímá.

Sympatie zákazníků k dané značce úzce souvisí s příběhem, který za ní stojí. Značka, za kterou stojí zajímavý, silný příběh, má v podstatě vyhráno. Často si pak lidé zkrátka chtějí koupit značku, a nemusí mít ani tak přehled o jejích produktech nebo je jim jedno, že poměr kvality a ceny není ten nejvýhodnější.

Vezměme si takový Apple. Rozhodně nelze říci, že by nabízel nejlepší zařízení na trhu zvláště ve srovnání poměru ceny a výkonu. Přesto láme rekordy v prodeji. Proč?

Protože je to značka s příběhem. Jde o postupně vybudovanou image firmy na základě příběhu, který se lidem líbí. Je to příběh, který je svým způsobem jednoduchý, přitažlivý a s trochou nadsázky lze říci, že se může stát prakticky každému z nás. To funguje jako magnet. S používáním výrobků takové firmy v podstatě přijímáme její image a vysíláme tím různé sociální signály a sdělení. S použitím značek, jejichž image se nám líbí a ztotožňujeme se s ní, si vytváříme image vlastní.

Co tedy musí mít značka, aby byla úspěšná?

  1. Dobrý produkt. Na ten samozřejmě nesmíme zapomínat. Nemusí to být úplná špička na trhu, nemusí být ani nejlevnější na trhu. Když už si ho ale zákazník koupí, měl by být nadmíru spokojen.
  2. Jednoduchost. Ty nejúspěšnější značky mají často až minimalistická loga. Snadno zapamatovatelná a rozlišitelná od všech ostatních.
  3. Příběh. Pokud za značkou stojí zajímavý a silný příběh, je v podstatě vyhráno. Často si pak lidé zkrátka chtějí koupit značku, a nemusí mít ani tak přehled o produktech, nerozhoduje ani poměr cena/kvalita.

Ať už jste zaměstnanec nebo podnikatel, budujete značku – svoji, nebo svého zaměstnavatele. I když se to u některých druhů podnikání nemusí jevit jako důležité, vytvářet značku je nutné již od počátku. Je to důležitá součást toho, co tvoříte. Značka je symbol charakterizující Váš produkt, firmu a filozofii v jednom. Je to komunikační kanál mezi Vámi a zákazníkem, ten Vás díky tomu snadno najde mezi konkurencí. Dobře vybudovaným značkám navíc lidé více věří.

Čím se tedy při jejich vytváření řídit?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -