5 neobvyklých vymítačů stresu

"Nejde mi to." "Zrovna teď." Znáte? Čím více Vás něco štve, tím více se to hroutí? Někdo si na Vás zasedl? Nebo je problém přímo ve Vás?
- Reklama -

Stres. Podle některých studií nezbytný společník na cestě k úspěchu, krátkodobě dokonce přínosný. Jenže všeho moc škodí. Jak si ovšem hlídat ZDRAVOU hladinu stresu? Jak ovládat umění nebýt ve stresu, pokud nám už škodí?

Jasně, prevence je základ. Pokud pravidelně relaxujeme a cvičíme, tělo se naučí odpouštět páru. Pokud navíc dokážeme nalézt čas na meditaci, stres se dokonce stane naším nakopávačem, pohonnou směsí.

O těchto způsobech je známo, že uvolňují svaly a přepínají v mozku páčku Snížení psychického napětí. Po relaxaci, cvičení i meditaci se nám ostatně i lépe a hlouběji usíná. Někomu už masáž pomůže vymítit stresového ďábla z těla, odstranit úzkost. Pořád to ale znamená opustit pracoviště. Udělat si čas na jógu, chuť na běh, plavání nebo jakoukoli jinou pohybovou aktivitu, která roztočí metabolismus. Co ale pomáhá se snížením stresu obratem, a to třeba i přímo v kanceláři?

  1. Hluboké dýchání

Ne nadarmo říkáme: Vydýchej to. Hluboký nádech s prodlouženým výdechem můžeme praktikovat okamžitě. Pomáhá zklidnit mysl a nervový systém. Čím soustředěněji dýcháme, tím spíše nevěnujeme myšlenky tomu, co nás trápilo.

Soustředění na hluboký nádech a dlouhý výdech člověka vrací do souladu s přírodou. Ve stresu totiž vždycky dýcháme zrychleně, jednáme zkratkovitě, pravděpodobněji uděláme chybu. S hlubokým dýcháním se nám vrací rozvaha a nadhled. Inu, jak dýcháme, tak obvykle jednáme.

  1. Zpěv

Ačkoli někoho stresuje už představa vlastního zpěvu, ve skutečnosti je zpívání úžasným lékem. Nejenže se soustředíme na něco jiného než problém, ale hlavně zpěvem přirozeně prodlužujeme výdech, což uklidňuje.

Zpěv sám je zdravý, nabuzuje příjemné pocity a náladu. Umožňuje, abychom se sami sobě zasmáli, vykřičeli se, a to třeba cestou autem z práce nebo o samotě ve výtahu.

  1. Pitný režim

Tělo je tvořeno vodou ze tří čtvrtin. Už když hladina vody v těle klesne o pouhé dvě procenta, snižuje schopnost provádět jednoduché matematické a rozhodovací úkony. Nervy jsou „sušší“, stres či napětí na ně snáze drnká. Mnohdy tedy stačí jen se napít, respektive pravidelně pít.

Někomu stačí po ruce sklenička vody a automaticky pije. Někdo potřebuje mobilní aplikaci, která alarmem hlídá pitný režim za nás. Někdo si na PET láhev kreslí čáry s časovými intervaly (obvykle dvouhodinovými), aby se nutil tekutiny dodržovat PRAVIDELNĚ v průběhu celého dne.

  1. Fotografie

Aneb Důvod, proč to dělám. Kdykoli jsme pod tlakem, povzbudí nás jakékoli připomínky blízkých, kterým záleží na našem úspěchu nebo spokojenosti. Už pouhý pohled na ně a vzpomínka na poslední příjemný prožitek mění pocit a vrací člověku energii.

Je to jen jiná forma vizualizace. Způsob, jak se na něco těšit. Vyrobit si nejen pozitivní pocit, ale i motivaci, proč si s úkolem pospíšit, dokončit ho nejlépe, jak dovedeme – abychom se následně mohli stoprocentně věnovat těm, kteří na nás hledí z fotografie.

Ano, pro tyto (lidi, věci, zážitky) to dělám.

  1. Smích

Stažení lícních svalů aktivuje v těle chemický proces, který zvedne stavidla hormonu štěstí. Odplaví stres už tím, že se situaci zasmějeme. Ostatně, pamatujme si pořekadlo: Když už musíš platit, plať alespoň s úsměvem!

Smích oddaluje od úzkosti a posouvá nás k nadhledu.

Nicméně, může to být jakýkoli jiný rituál, který se nám osvědčí. Mnohdy stačí maličkost – vnímat konkrétní zvuky (tóny) nebo vůně a spustí se Pavlovův reflex. Třeba nad šálkem čaje, kávy, ulicí v otevřeném okně – tělo začne mít zažité, že toto jej uklidňuje, a začne se soustředit na něco jiného než stresující myšlenky, které by nás v případě nezvládání mohly vehnat až k antidepresivům.

Tomu, jak obecně zvládat stres a tlak různých okolností (v práci i soukromí), věnujeme více než 100 stran magazínu FC, který s olivou na obálce můžete dostat do schránky tehdy, pokud vyplníte svou adresu zde.

Pokud podnikáte a stresuje vás doba, konkurence, domnělý handicap, inspirujte se na stránkách magazínu Business Life. Ukazuje zkušenosti českých podnikatelů, které si můžete osvojit. Business Life je možné získat pouze zde.

Diskusní stránky BusinessLeaders jsou zde.

© Veronika Vajglová

- Reklama -