Příběh s vůní levandule aneb Jak odlévat pevné základy podnikání

1. klíčová volba: Nebál se, i když mohl

Krásné kdyby… Kdyby Lukáš svůj nápad neuskutečnil, nikdo by mu to nemohl vyčítat, protože by o něm nikdo nevěděl. A navíc… V byznysu už se Lukáš jednou spálil.

Po dlouhé době, kdy pracoval na zaoceánských lodích, se vrátil domů a zkusil vlastní byznys. „Neměl jsem zkušenosti ani vědomosti, jsem jen chtěl. Po roce jsem to musel ukončit. Udělal jsem zkrátka příliš věcí špatně. Přitom to ale byl jeden z kroků vpřed – mnohému mě naučil.

V jeho životním příběhu Vás nadchne, že může přijít neúspěch. Dokonce série neúspěchů. Jenže s každým přichází zkušenost. A na konci, když uspějete, jste vděčni, že jste to vůbec zkusili a zkoušeli dál. K tomu Lukáš: „Protože když to nezkusíme, okrádáme sami sebe – o šanci a zkušenost.“

2. klíčová volba: Nezůstal stát, i když mohl

Po krachu podnikání zvolil návrat do zaměstnání. Pracoval na manažerské pozici, ale dříve nebo později se ozval starý známý vnitřní hlas: „U toho nemůžeš zůstat.“ Nedal se odradit prvním neúspěchem a vyzbrojen zkušenostmi šel na podnikatelskou zteč znovu.

„Beru to tak, že každý krok dopředu se počítá. I když tím krokem je pád na ústa. Ještě nikdo se nikam neposunul tím, že jen zůstal stát,“ zdůrazňuje Lukáš. „Každý krok je buď úspěšný, nebo neúspěšný. Když je však neúspěšný, alespoň to zjistíte, nemusíte ničeho litovat a s klidnou hlavou můžete zkusit jinou cestu.

Přemýšlejte o tom. Lukáš se tím řídí dodnes. Jako většina lidí má řadu nápadů, na rozdíl od většiny lidí ale pořád zkouší. Například v kavárně. „Jdu metodou pokus–omyl. Vytváříme nové produkty, pokrmy, nápoje a dezerty. Když to lidé neberou, tak to ukončíme a zkoušíme jinou cestu. A když to lidé berou, super.“

3. klíčová volba: Podnikání neodkládal, i když mohl

V manažerské pozici měl jistotu. Ano, hlodal ho podnikatelský nápad, ale kdy se do něj vlastně pustit, když už máte jednu špatnou zkušenost a běží Vám zaměstnanecký plat? Lukáš to načasoval tak, že se především ujistil, že nalezl takový podnikatelský záměr, jehož uskutečňování ho bude bavit. Vsadil na to, co ho bavilo odmalička. Práce na rodinném statku. „Prostě jsem jen přemýšlel, co v souvislosti se statkem dělat, aby mě to zároveň uživilo a nemusel jsem dělit čas mezi podnikání a zaměstnání.“

Napadlo ho pěstování levandule a bez odkladů se do něj pustil. Nečekal, „až se to v práci zhorší“ (věděl, že pak by třeba pozbyl sebevědomí na podnikání), ani „až se to v práci zlepší (věděl, že pak by třeba pozbyl důvod k podnikání). Prostě nespekuloval, nehledal výmluvy (ty nejčastější jsme rozebírali zde).

„Jasně, nebyl jsem v ideální situaci. V takové ale není nikdo. Vždycky je důvod, proč něco odložit. Když je situace špatná, čekáte na lepší. Když je dobrá, čekáte na ještě lepší. Pak se ale odklad jednoduše protáhne na dobu neurčitou, a to já nechtěl. Bral jsem zavděk tou dobou, která je teď. A dnes vím, že základem úspěchu je vůbec udělat krok. Pokud přijdete s originálním nápadem a dobře ho zpracujete, v každé chvíli máte šanci začít podnikat.“

Jaký důraz kladl na podnikatelský plán?

Otočte, prosím, na další stránku.