5 klíčů k úspěšnému jednání s investorem

Sedíte před lidmi, kteří Vás neznají a Vy je... Snažíte se jim namluvit, že Váš nápad určitě vyjde, ale oni vědí, že 95 % start-upů selže... Ale Vy jejich peníze potřebujete. Jak uspět?
- Reklama -

Peníze. Nejčastěji uváděný důvod, proč se někdo nepustil do realizace svého podnikatelského snu.

I když je samozřejmě ideální mít dostatek vlastních prostředků, nemusí to být jediná možná cesta. O několika způsobech, jak získat peníze na start podnikání, jsme psali zde. Investor je jedním z těchto zdrojů. Kdo to vlastně je?

Investor je někdo, kdo má dostatek volných peněz a hledá způsob, jak je zhodnotit. Může jít o jednotlivce i skupiny, společnosti, banky nebo fondy.

Spojení s investorem má svůj rub i líc. Na jednu stranu investor nebývá v podnikání žádný zelenáč. Může tedy pomoci nejen finančně, nýbrž i kontakty a zkušenostmi. Přece mu záleží na tom, aby se mu peníze přinejmenším vrátily. Je tu však jedno ALE. Ani kuře zadarmo nehrabe. Za pomoc obvykle požaduje obchodní podíl, často dokonce většinový. To znamená, že od počátku pak pracujete na uskutečnění nápadu, aniž byste si o všem mohli plně rozhodovat. A nakonec se s investorem/společníkem můžete ještě rozkmotřit.

Aby mělo spojení s investorem vyhlídky oboustranné spokojenosti, měli byste se na jednání dobře připravit. Jakých 5 pravidel byste měli dodržet?

1. Připravte si podnikatelský plán

Ano, Vy máte svůj geniální nápad v hlavě. Opravdu geniálním může být. Problém ovšem je, že nápad nezaručuje úspěch. Úspěch zaručuje pouze jeho správná realizace. A investor VÁS nezná. Neví, čeho jste schopni, respektive neschopni. Nemůže spoléhat na to, že svou práci dokončíte. Co když s penězi utečete? Co když ztratíte motivaci a přestanete nápad uskutečňovat?

Investora musíte přesvědčit o tom, že jste schopni dokončovat úkoly. Ukažte mu úspěchy ze své minulosti.

A také ho musíte přesvědčit o tom, že konkrétně tento nápad máte promyšlen do všech důsledků. Dejte mu data. Relevantní data. Vyprecizujte podnikatelský plán, který investorovi naznačí, zda je Váš záměr vůbec životaschopný. Tomu, jak se vytváří, věnujeme podstatnou část aktuálního vydání magazínu Business Life, pro jehož zasílání se můžete registrovat zde.

2. Buďte fér a neskrývejte rizika

Uvědomte si, že Vaše práce nekončí získáním peněz od investora. Naopak, teprve začne. V té chvíli budete hrát o své jméno a budoucnost. Neúspěch Vás může diskvalifikovat nejen u tohoto investora, ale i u všech ostatních. Můžete – jednoduše – skončit.

Proto se investora nesnažte utáhnout na vařené nudli. Jakmile začnete vykládat, že určitě uspějete, bude s Vámi rychle hotov. Zkušený investor dobře ví, že i sebelepší nápad skýtá rizika. Ostatně, čím vyšší je riziko, tím vyšší bývá i potenciální zisk – a o ten půjde investorovi především. (Pravidla správného investování rovněž rozebíráme v aktuálním Business Life).

Dejte najevo, že jednak víte o rizicích a jednak jste na ně připraveni. Ostatně, analýza rizik je součástí podnikatelského plánu a neexistuje podnikání, které by nějaké riziko nemělo.

3. Jasně vysvětlete způsob použití investice

Nejsme v Americe. Tady nepočítejte se scénářem, že investorovi jen tak něco naznačíte, on Vám celý šťastný dá své peníze a o více se nebude starat.

Jako kdybyste žádali o úvěr v bance – investorovi musíte jasně ukázat, na co prostředky použijete a odůvodnit proč. Vše musíte mít podloženo reálnými argumenty. Investor musí vidět, že Vám nejde pouze o získání peněz, ale o rozvoj a budoucnost Vašeho podnikání, protože se stane jeho součástí.

Jak Vám pomohou lidé získat investora na svou stranu?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -