6 způsobů zviditelnění malého podnikání bez velkých výdajů

Super! A už o nás potenciální zákazníci vědí!
- Reklama -

Většina z nás tak začínala. Jako malí, kteří měli velké sny. Potřebovali jsme velký efekt, ale za malé náklady. Inu, za málo peněz hodně muziky. Jak se to při propagaci živnosti či lokálního podnikání dělá?

Ano, odborná literatura se častěji věnuje marketingu velkých společností a korporací. Drobný lokální živnostník si z toho příliš praktických informací pro sebe neodnese. A přesto potřebuje být viděn, slyšen, tím více, čím odevšad zní reklama velkých značek.

V novém vydání magazínu Business Leaders se na malé podnikatele zaměřujeme. Všímáme si velkých výhod, které malé podnikání má. Třeba pružností daných tím, že malý podnikatel musí zastávat více funkcí, které v korporacích obstarávají týmy zaměstnanců nebo externí společnost. Na druhou stranu, oponují ti malí, kde máme brát čas a know-how na účinný marketing?

Tak pojďme k příkladům, ať je patrné, že ne všechny cesty propagace musejí vést cestou velkých výdajů. Tak například:

1. Šeptanda

Word-of-mouth. Doporučení předávané ústy. Nejsilnější reference, jaká existuje – spokojenost zákazníka je nejlepší reklamou. Business Leaders přináší třeba úspěch Jany Kašparové, která uspěla i na malém a obsazeném trhu, dokonce se stala vyhlášenou daleko za hranicemi regionu – klienti za ní jezdí zdáli.

Jedna z maličkostí, které Janě pomáhají. Na začátku každé sezony pozve děti z místní školky na domácí zmrzlinu. Reklama finančně zanedbatelná přináší efekt na celou sezonu. Sama říká: „Naučila jsem se, že abych mohla dostávat, musím také dávat. Než bych topila peníze v reklamě, investuji je do lidí. Ti jsou moje priorita.“ Jana ví, že děti jsou ve skutečnosti ti, kdo tahají za nitky rodičů.

Pozitivní šeptanda je jedním z nejzřetelnějších signálů, zda odvádíme kvalitní službu nebo máme kvalitní produkt. Kdo nastartuje šeptandu, má o zákazníky postaráno a z okolí slýchá: „Ten má štěstí.“

2. Pořádná webová prezentace

V této době je to až šokující, ale většina živnostníků a malých podnikatelů nemá vlastní webové stránky. Přitom pořádnou webovou prezentaci je možné mít za minimální náklady nebo dokonce zdarma. Podceňování až neznalost marketingu se může vymstít

Žijeme v čase internetu. Zdaleka už není jen součástí počítačů, stěhuje se do mobilů i televizí, ovlivňuje naše zvyky. A stále silněji se ke slovu dostává nová generace, pro kterou je internet samozřejmý jako dýchání.

Nákupní chování se fatálně mění. Jde nejen o to, že Vás nenajdou na internetu. Jde také o to, že tam najdou Vaši konkurenci. Dinosauři prodávají jen přes kamennou prodejnu. Co ale hledat cestu pro vlastní e-shop? Co využít sílu internetu ke zvýšení tržeb?

3. Využijte sílu internetu

Mimo vlastní webovou prezentaci se malá firma nebo živnostník může registrovat do různých databází a seznamů. Kuriózní je, že většinou je tato služba zdarma či jen za minimální poplatek. Na trhu existují řešení i od velkých hráčů (například Firmy.cz nebo Google).

Pokud prodáváte zboží a vlastní e-shop se Vám zdá příliš nákladný nebo složitý na správu, lze na internetu podpořit prodej jinými cestami: přes Aukro nebo internetová tržiště. Darina Ermisová, jejíž technologii úspěchu jsme detailně rozebírali v Business Leaders, se odrazila díky portálu Fler.cz – jemu vděčí za dnešní podnik s 30 zaměstnanci a dvacetimilionovým ročním obratem.

Proč je dobré ovládat „elevator pitch“?

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -