Jak uspět při pohovoru aneb 3 nešvary, kterým se za každou cenu vyhněte

- Reklama -

Chystáte se k důležitému pohovoru? Sháníte práci, nebo uvažujete o změně současného zaměstnavatele?

Pak se Vám může hodit následující varování, čemu se opravdu vyhnout, pokud nechcete svůj pohovor pokazit.

Nemusíte si zrovna kousat nehty, být nevhodně oblečení nebo telefonovat při pohovoru, abyste svou šanci na nové místo pohřbili. Váš pohovor totiž může skončit dříve, než chytnete za kliku. Pozor byste si totiž neměli dávat jen na to, jak a o čem mluvíte!

Pokud se chystáte na významnou schůzku, kterou pohovor jistě je, vyhněte se věcem, které Váš protějšek spolehlivě odradí. Jaké to jsou?

1. Pozdní příchod

Tomuto scénáři se musíte za každou cenu vyhnout. Jde totiž o nejlepší způsob, jak se „odrovnat“ ještě dříve, než si s člověkem, který pohovor povede, potřesete na uvítanou rukou.

Všechny potřebné věci (požadované dokumenty, certifikáty atd.) včetně oblečení si nachystejte den předem. Pokud neznáte místo pohovoru, najděte si nejlepší cestu na internetu. Není od věci místo „obhlédnout“ předem a podívat se, kde Váš potenciální zaměstnavatel sídlí.

Na místo se dostavte minimálně 30 minut dopředu, abyste měli jistotu, že Vám do cesty nevstoupí žádná nepříjemnost a Váš precizně připravený plán se nepromění v noční můru. Přijít na pohovor pozdě nebo ve stavu jako po právě doběhnutém maratonu Vám body nepřidá.

Ale pozor – dostavte se s předstihem pouze na místo, kde se pohovor koná. Nikoliv přímo k člověku, za kterým máte přijít.

Jakmile se totiž dostavíte přímo do prostor potenciálního zaměstnance, bude tato skutečnost oznámena pracovníkovi, který s Vámi pohovor povede. Tím na něj nepřímo vytváříte tlak, aby ukončil práci, které se právě věnuje. Přijít a ohlásit se o pět minut dříve je více než dostačující.

Ideálně tedy do místa pohovoru přijeďte dříve, tak abyste měli rezervu. Pokud vše běží na čas, můžete si před pohovorem dopřát šálek kávy nebo malou procházku a utřídit si v klidu myšlenky.

Pokud se Vám přeci jen přihodí něco neočekávaného, nevěšte hlavu. Jsme jen lidé. Mějte uložený kontakt v telefonu a co nejdříve od zjištění, že to na daný čas nezvládnete, zavolejte a slušně se omluvte. Ve většině případů nebude problém pohovor posunout. Důležité je ale zavolat včas a zbytečně se nevymlouvat.

2. Nepřipravenost

Nepřipravenost Vás velice rychle diskvalifikuje, a to i v případě, že jste jinak velmi nadějným kandidátem.

V tomto případě nejsou žádné výmluvy na místě – každý si může najít půlhodinku času, kterou investuje do hledání informací o potenciálním zaměstnavateli.

Vinou neinformovanosti se snadno dostanete do trapné situace. Je velice pravděpodobné, že dostanete otázku typu: Proč Vás zaujala naše společnost? Který náš produkt znáte, který se Vám líbí nejvíc?

Možná Vás to překvapí, ale na pohovorech se stává i to, že uchazeč nemá ponětí, u které firmy na pohovoru je a o jakou pozici se uchází.

Každý, kdo chce uspět na pohovoru, si musí opatřit dostatečné informace o pozici a zaměstnavateli. Nemůžete očekávat, že Vás někdo přijme, pokud netušíte, co by mělo být náplní Vaší práce a zda se dokážete ztotožnit se zaměstnavatelem. Plýtváte pak nejen svým časem, ale i časem druhých. Přece nebudete pracovat například pro fastfood, pokud jste jejich odpůrcem.

Den před pohovorem se tedy nevěnujte žádným zbytečnostem a dostatečně se připravte. Nikdo po Vás nechce, abyste znali vše o společnosti nazpaměť. Zjistěte si základní informace z webových stránek zaměstnavatele. Pokud si něco přečtete i z jiných zdrojů, tím lépe – můžete pak zjistit, že u dané společnosti nechcete pracovat, nebo se naopak z běžného pohovoru může vyklubat zaměstnavatel snů.

Získejte co nejvíce informací o dané pozici a podívejte se na témata, která by Vám při pohovoru pomohla ukázat, že se v dané problematice orientujete. Internet je mocná zbraň, tak ji využijte!

3. Nevychovanost

Všichni bychom měli dodržovat všeobecně známé normy chování. Lidé si často myslí, že pohovor má začátek a konec v zasedací místnosti či kanceláři. To je ale omyl!

Pokud pomineme skutečnost, že slušné vychování by mělo být standardem, pohovor v podstatě začíná už cestou na něj.

Nejen že si cestou na dané místo již srovnáváte myšlenky, ale v okolí se budou pohybovat zaměstnanci potenciálního zaměstnavatele. Nezapomenu na jedno setkání, které se událo ještě za mého působení v korporátním světě. Před pohovorem, který jsem vedl, jsem si šel zapálit cigaretu. Měl jsem ještě dost času. Před budovou na to byl přímo vyhrazený prostor. Najednou se objevil mladík s mobilem u ucha, nervózně odklepával popel z cigarety a osobě na druhé straně popisoval, jak se cítí. Když pominu vulgarismy, které tvořily většinu sdělení, komentoval potenciálního zaměstnavatele jako „nic moc“ a danou pozici jako „místo, kam se na čas uklidí, než bude vědět, co chce“. O 15 minut později jsme se setkali v zasedací místnosti a velice rychle jsme se zase rozloučili.

Pohovor nemá jasný začátek a konec a není podstatné pouze „zapůsobit“ na jednu osobu ve stanoveném časovém limitu. Nepodceňujte ani další zaměstnance, které potkáte. Recepční, sekretářku, kolegy a další osoby v sídle firmy, v níž se ucházíte o práci. Stačí, aby o Vás například utrousili, že působíte nepříjemně, a Vaše šance rapidně klesnou. Snažte se proto být zdvořilí a příjemní, ať už se setkáte s ředitelem společnosti nebo recepční.

Snem každého zaměstnavatele je takový uchazeč, který přijde včas, má požadované vzdělání i praxi, je vhodně oblečený a přesně ví, proč by chtěl pracovat právě v této firmě a na dané pozici.

Velmi často se pak spíše setkávají s tím, že i na první pohled slibný uchazeč pokazí, co se dá. Proto nevolte jen vhodná slova, ale věnujte čas přípravě. Nemá smysl rozesílat životopisy na všechny strany a pak ani nevědět, proč a kam jdu na pohovor.

Změna zaměstnání bude i tématem následujícího vydání tištěného časopisu Business Life a v mapování kariérních příležitostí překročíme hranice Česka. Pokud se chcete i nadále kariérně rozvíjet, jednou z prvních věcí by měla být investice do sebevzdělání. Začít můžete zde.

Diskuzní stránka BusinessLeaders je zde.

© Jan Vavroň

- Reklama -