
Jít s kůží na trh. Zaujmout. Něco nového se sám dozvědět.
Stát se top-of-mind, prvním, na koho si lidé vzpomenou, když potřebují vyřešit problém, který Vy vyřešit umíte.
V tom tkví úspěch i vnitřní blok člověka. Jak dobře dokážu prezentovat své myšlenky? Jak účinně je umím obhájit i proti přesile publika, které nemusí souhlasit a mlčet? – To jsou jen některé z otázek, které nás mohou svazovat a vnitřně tísnit.
Umět prezentovat je dovednost, která se dá naučit. Nezvládne to každý. Jen ten, kdo je schopen na sobě pracovat. Přijímat neúspěch. Přijímat jiný názor. Přijímat kritiku. A ne se proti tomu všemu stavět na zadní.
Veřejná prezentace je prubířský kámen. Odhaluje potenciál člověka a jeho schopnost vyjít s lidmi i sám se sebou.
Co potřebujeme, abychom se naučili prezentace zvládat?
-
Ujasněme si dvě základní otázky: PROČ a KE KOMU
PROČ chci prezentovat? KE KOMU budu mluvit?
Jasné stanovení konkrétního cíle pomáhá přiblížit se posluchačům, tak jako jazyk prezentace, kterým k publiku hovoříme. Musíme být na jedné vlně, jako přijímač a vysílač na stejné frekvenci. Zdá se být samozřejmé, že jinak hovoříme k dětem a jinak k dospělým manažerům, obchodníkům nebo jiným spolupracovníkům. Přitom s tím má řada řečníků problémů. Dospělé poučují, děti nudí.
Sladit frekvenci znamená především umožnit posluchačům, aby se ztotožnili s tím, co říkáme. Pak je napůl vyhráno. Prvním klíčem k úspěšné prezentaci je totiž „lapit“ publikum. Být s ním na stejné straně.
Jedním z řešení, která můžete znát z našeho časopisu Business Leaders, je vžít se do posluchačů. Představit si vyměněné role. Co by nás na jejich místě zaujalo? Co bychom se chtěli dozvědět? Co by nám opravdu pomohlo?
-
Seznamme se s tématem do detailu
Nezáleží na délce prezentace. Ba naopak, několikaminutový přednes musí být tak trefný a výstižný bez zbytečné omáčky, že v tak krátkém časovém úseku dokážou vyniknout jen skuteční mistři.
Oživujme si téma. Vzdělávejme se. A pokud si už připadáme dostatečně vzdělaní, opakujme si. Opakování je matka moudrosti. Umožňuje nám nalézt třeba i jiné souvislosti, které mohou zaujmout nebo napadnout publikum.
Čím více tématu opravdu rozumíme, tím spíše budeme pány situace – tím spíše si vysloužíme respekt, druhý důležitý klíč úspěšné prezentace. Štěstí přeje připraveným, říká se. Připravený je obrněnější před nervozitou, nevaří z vody, neztrácí se sám v sobě, není trapný. Pomůže.
-
Pišme si záchytné body
Připravenost také šetří čas lidem. Pomůže „tahák“ – stručná hesla, která nás již při letmém pohledu na papír (tablet) navedou na myšlenkou, kterou bychom jinak ve stresu nebo zmatku zapomněli a kterou je nutné říct.
Nepišme celé věty, jen slova – záchytné body, které vyvolají asociaci. Působí to profesionálně, protože mluvíme do značné míry zpaměti, a přesto se nic učit zpaměti nemusíme. Jen oprašujeme to, co dobře známe, a jsme v řeči kompletní. Byť to třeba uvedeme v jiných než plánovaných souvislostech.
Záchytné body udržují člověka ve střehu, tahu na branku, v jistotě a klidu.
-
Představme se
Po pozdravu naše první slova vytvářejí první dojem. První dojem rozhoduje. Kdo nezaujme publikum do třiceti sekund, tomu se to zpravidla nepodaří už nikdy. Buďme jasní, struční, výstižní a přesní. Vysvětleme především to, kdo jsme, o čem budeme hovořit a proč.
Co klíčového nás dovede k úspěchu v samotné následné prezentaci?
Přejděte, prosím, na 2. stránku.