Jak vyzrát na mazané personalisty aneb 6 praktických rad, jak uspět při pracovním pohovoru

Personalista si o Vás vytvoří obrázek hned, jak vejdete do místnosti. První dojem je rozhodující.
- Reklama -

Chystáte se na pracovní pohovor?

Čeká Vás významná profesní schůzka, na jejímž výsledku závisí Váš kariérní postup?

V časopise Business Life každé dva měsíce přinášíme užitečné rady a tipy pro dosažení úspěchu v pracovní sféře. Jeho budování začíná již na samotného počátku. A tím zpravidla bývá právě pracovní pohovor.

Co udělat pro to, aby jeho výsledek odpovídal Vašim představám?

Jak se obléci? Jak jednat? Jak se prezentovat?

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky přinesou následující řádky.

Jak to probíhá

Pracovní pohovor trvá zhruba hodinu. Což není příliš dlouhé, ale ani krátké. Personalisté se během tohoto času snaží prověřit, zda uchazeči odpovídají žádaným podmínkám a splňují veškeré předpoklady pro výkon nové profese.

K tomu jim slouží četné otázky, které mohou být více či méně záludné. Nikdy by však neměly mít diskriminační charakter.

Mezi ryze soukromé záležitosti, po kterých žádnému personalistovi nic není, patří rodinný stav, počet dětí, věk, náboženské vyznání nebo sexuální orientace. Pokud by se rozhovor přeci jen stočil podobným směrem, pak vězte, že na takové otázky odpovídat nemusíte.

Prvních 30 sekund rozhoduje

V jednom z našich předchozích článků jsme se věnovali tématu správné prezentace. Bylo zde řečeno, že pokud posluchače nedokážete zaujmout v průběhu prvních 30 sekund, zřejmě se Vám to už nepodaří vůbec.

Podobně je to i u pracovního pohovoru, kde si o Vás personalista vytvoří obrázek hned, jak vkročíte do místnosti.

První dojem je zkrátka rozhodující.

A ačkoliv později samozřejmě můžete přísedící oslnit svým bryskním vyjadřováním a dechberoucím intelektem, případné škody napáchané při prvním setkání již pravděpodobně zcela nevyžehlíte.

Jak tedy správně zapůsobit?

Dbejte na…

1. … vkusné oblečení

Ať už jdete na pohovor kamkoliv, dejte si práci s volbou vhodného modelu.

Žena nikdy nic nezkazí elegantním kostýmkem, pouzdrovými šaty či vkusnou sukní doplněnou o pěknou blůzku či sáčko. U muže se pak hodí dobře padnoucí oblek, případně poněkud ležérnější verze v podobě tmavých kalhot, slušivé košile a moderního saka.

Naopak se rozhodně nehodí přehnaně vyzývavé oblečení, které může na personality působit poněkud prvoplánovým a laciným dojmem. Zejména dámy by se proto měly zamyslet na délkou sukně a velikostí výstřihu.

2. … dobře vypadající obuv

Vhodný uchazeč by měl zkrátka již na první pohled vypadat jako skutečný profesionál.

Kromě šatů člověka dělají i boty. A profesionála jakbysmet.

Proto dbejte zvýšené pozornosti i při výběru vhodné obuvi. Ta by rozhodně neměla být otrhaná, odřená, nebo dokonce špinavá.

3. … správné vystupování

Pro dobrý první dojem má zásadní význam i odpovídající vystupování. Proto před příchodem do místnosti vyplivněte žvýkačku a vypněte si mobilní telefon.

Soustřeďte se na kvalitní stisk ruky – ne příliš, ale ani ne málo.

Buďte sami sebou. Chovejte se přirozeně, přátelsky a se zdravou dávkou sebevědomí a pokory. Neskákejte personalistovi do řeči a nechte jej rozhodovat o průběhu pohovoru. Neotevírejte téma finančního ohodnocení, ale počkejte, až to udělá personalista.

A nestane-li se to, jděte na to od lesa. Lišácky. Na konci, až Vám bude ponechán prostor pro vlastní dotazy, se zeptejte, jak jsou zaměstnanci na této pozici hodnoceni. Otázka není přímo mířena na finanční stránku celé věci, přesto si vynucuje poměrně přímou a přesnou odpověď. Personalistovi tak dáte zdvořilým způsobem najevo, že znáte svou cenu a nebojíte se ji uhájit.

Ano, někdy není snadné působit sebejistě, sebevědomě a nedat najevo nejistotu. Dobrá zpráva však je, že se to dá naučit. Užitečné tipy, jak efektivně budovat zdravé sebevědomí a přiměřenou asertivitu, objevíte v časopise Business Life, který Vás krok za krokem provádí světem úspěšných a podnikavých jedinců.

Otočte, prosím, na 2. stránku.

- Reklama -