6 nejčastějších chyb, kterým se při pojmenování firmy raději vyhněte

- Reklama -

Vybrat dobré jméno pro začínající podnikání není snadné.

Mělo by odrážet Vaši obchodní osobnost. Musí být chytlavé, aniž by bylo hloupé.

Poutavý obchodní název dokáže hotové divy. Na druhé straně nevhodně zvolené pojmenování se může velmi negativně podepsat na sotva rozběhlém byznysu. Bez ohledu na to, o jak velkou firmu se jedná, může dokonce v začátcích podnikání rozpoutat krizi.

Ale ani tehdy ještě není vše ztraceno. O tom, že i z krize lze vybudovat nový začátek, se dočtete v chystaném čísle našeho tištěného časopisu Business Life.

Některé aspekty výběru obchodního jméno jsou subjektivní a odráží osobní přání a preference majitele.

Je jedině dobře, promítne-li se osobitost zakladatele do výsledného názvu. Dejte si však dobrý pozor, jak to učiníte.

Při označování provozoven totiž podnikatelé opakují některé typické chyby. Ty nedělají dobrý obchodní dojem. Vyhněte se jim a zvolte poutavý obchodní název, který zafunguje jako skutečné aktivum.

Nešlápněte při vymýšlení názvu vedle. Podívejte se, na co si dát pozor a čemu se raději obloukem vyhnout.

1. Neuvízněte v abecedních slovních hříčkách

Obchodní jméno, které má v začátku názvu počáteční písmena abecedy, může znamenat významné plus, protože mnoho obchodních záznamů je řazeno abecedně.

Nicméně i zde platí, že nic se nemá přehánět. Některé podniky berou tuto strategii až moc doslovně a dostávají se tak k absurdním pojmenováním. Ty spíše než aby zaujaly, působí směšně.

Telefonní seznam tak obsahuje ohromující počet podniků začínajících písmenem A. Řada z nich z ní skutečně nesmyslně. AAAAA Zámečník, AAA Aktivní spotřebiče nebo známé AAA auto, které ale patří k těm lepším.

Použití A, B, nebo C jako prvního písmene obchodního názvu může pomoci navýšit zisky. Ale jen tehdy, když bude název dávat smysl.

Vymyslete něco originálního, na co budete moci být pyšní.

Něco, co bude vyjadřovat podstatu Vaší činnosti a osobnosti.

2. Vyvarujte se příliš dlouhých, složitých, nesrozumitelných a těžko vyslovitelných názvů

Cílem je přimět zákazníky, aby si Vaše obchodní jméno rychle vybavili.

Aby to udělali, mělo by být…

  • … snadno pochopitelné.

  • …dobře vyslovitelné.

  • … dostatečně krátké, aby se vešlo na vizitku nebo aby pěkně vyniklo v reklamním sdělení.

3. Nepřejímejte obchodní názvy, které omezují růst podniku

Váš obchodní název by neměl být rozsáhlý svou délkou, ale obsahem. Nestavte sami sobě mantinely, které by časem mohly bránit rozvoji Vašeho byznysu.

Geografická obchodní jména jsou velmi populární. Například:

Ústecký uklízecí servis.

Jak budete postupovat, když se začne dařit a budete chtít expandovat a rozšířit oblast pokrytí?

Pokud si nejste jistí, že chcete být fixovaní na jedno konkrétní místo, vynechte v názvu firmy zeměpisné údaje.

Totéž platí i pro pojmenování podnikání po jednom výrobku či službě. Například:

Jiřího opravna chladniček.

Rozhodne-li se Jiří opravovat i klimatizace, bude nucen změnit jméno, na které jsou již jeho stálí zákazníci nějakou dobu zvyklí. To se může projevit i na ziscích.

Poslední výstraha platí pro jména, která popisují aktuální výstřelky nebo trendy, které za pár let mohou být pasé.

Co bude vyrábět společnost Věnečková mánie, když se příští rok začnou zase nosit sponky do vlasů?

Otočte, prosím, na další stránku. 

- Reklama -