Konstruktivní neznamená krutý aneb 5 rad, jak vést kritiku, aby neublížila

- Reklama -

Všichni víme, že konstruktivní kritika je nezbytná.

Všichni také víme, že není snadné ji přijmout.

Má-li skutečně dopadnout na úrodnou půdu, musí být dobře naplánovaná a správně prezentovaná. Jedině tak splní svůj účel, tedy zvýší produktivitu zaměstnance, jemuž je adresována.

V opačném případě pošle jeho sebevědomí hluboko dolů a slibný potenciál zašlape do země.

Práce, kterou děláte, je k ničemu. Pokud něco okamžitě nezměníte, nedopadne to s Vámi dobře.

Takhle určitě nezní konstruktivní kritika. Takhle zní kritika destruktivní. Tedy právě ta, které byste se měli ve své branži vyvarovat.

I špatné věci lze říci citlivě. Nemusíte být krutí. Budete-li negativní zprávy sdělovat zaměstnancům výše uvedeným způsobem, určitě nedosáhnete pozitivních výsledků a zvolená taktika se nejspíš dříve či později obrátí proti Vám.

Jedna z vlastností, kterých si na Vás cením, je preciznost, s níž vykonáváte přidělené úkoly. Zakázky, které jste vypracoval v minulém týdnu, byly ale výrazně horší kvality než obvykle. Napadlo mne, zda nemáte nějaké problémy, jako jsou potíže s náplní nového úkolu, nebo něco podobného? Jak bych mohl pomoci, aby se situace vrátila do normálu?

To je příklad konstruktivní kritiky. Vnímáte rozdíl mezi těmito dvěma přístupy?

Máme pro Vás 5 rad, jak kritizovat, ale nebýt krutí.

1. Naplánujte si, co konkrétně chcete říci

Při setkání se zaměstnancem buďte vždy konkrétní v tom, co mu chcete vytknout. Promyslete si předem strukturu, jíž se budete během rozhovoru řídit. Ať to nevypadá, že jste se špatně vyspali, a teď mu chcete vyčíst všechno, co kdy udělal špatně.

Sdělte mu, proč jste ho požádali o rozhovor a jaká jsou Vaše očekávání ohledně jeho výsledků. Nabídněte hned v úvodu možnost otevřené diskuze.

Postupujte přesně podle svého plánu a dotkněte se všech bodů, které jsou pro diskuzi klíčové.

2. Zdůrazněte dobré vlastnosti

Nikdy nekritizujte nikoho bez toho, abyste ho ujistili, že ostatní věci dělá dobře. Nechcete snížit jeho sebevědomí, chcete s ním pouze diskutovat o nastalém problému. Proveďte to nejlépe v soukromí, mezi čtyřma očima.

Poskytněte konkrétní příklad toho, co se mu v poslední době povedlo.

Zaměřte se na dobré vlastnosti a specifické dovednosti, díky nimž si zasloužil místo ve Vaší firmě. Dejte zaměstnanci na vědomí, že si ho vážíte a že je pro Vás přínosem. Že je nenahraditelný. Poděkujte mu za to.

Zeptejte se ho, jak vzniklou situaci vnímá on sám.

Jaké máte pocity ze své poslední prezentace? Myslíte, že se Vám povedla?

Myslíte, že jsem Váš minulý úkol posoudil spravedlivě?

Poslechněte si, co má zaměstnanec na srdci a trpělivě odpovězte na všechny jeho otázky.

Veďte rozhovor v pozitivním duchu.

3. Stručně, jasně, výstižně

Prezentujte své obavy stručně a jasně. Nechoďte kolem horké kaše. Jděte přímo k jádru věci. Ujistěte se, že máte o dané problematice a jejím řešení konkrétní představu. Teprve potom to proberte s tím, koho se týká. Ujistěte se, že jedinec pochopil, co jste mu řekli, a ví, čeho konkrétně se to týká.

4. Dejte najevo svou podporu

Společně jste identifikovali klíčové body, na něž je třeba se zaměřit a vypracovat na jejich základě nápravné řešení.

Nyní je čas na vyjádření podpory.

Dejte zaměstnanci vědět, že jste tu pro něj. Řekněte mu, jak důležité pro Vás je, aby splnil vytyčený cíl, a že mu v tom rádi pomůžete jakýmkoliv možným způsobem.

Pro jednotlivce je vědomí, že mu někdo věří, velmi cenné.

I přesto, že jste jasně naznačili, že z jeho strany došlo k pochybení, Vaše důvěra ukazuje, že ve Vašich očích neklesl a stále věříte, že je schopen dosáhnout pozitivních výsledků.

Otočte, prosím, na další stránku.

- Reklama -