Mladá maminka vdechuje starému nábytku nový život

Pavla Kosová, Retronaut
- Reklama -

Někdo svou podnikatelskou příležitost hledá celé roky, než najde tu pravou.

A někomu přijde do cesty ve chvíli, kdy by to vůbec nečekal.

Do této kategorie patří i Pavla Kosová, mladá architektka a maminka tří dětí, která se věnuje restaurování retro křesel. Na svou podnikatelskou příležitost doslova „narazila u popelnic“.

Jednou v zimě, když byla na procházce s dětmi, si všimla starého neobvyklého křesla, kterého se někdo zbavil.

Měla neodbytný pocit, že už ho někde viděla. „Přes výsměch sousedů (Hahahá, přesně tyhle jsme tuhle čtyři vyhazovali do kontejneru!) jsem ho dotáhla domů a potvrdilo se, že je to legendární kousek od Jindřicha Halabaly. V zájmu zachování kulturního dědictví lidstva doufám, že soused se mýlil a vyhodil něco jiného!vzpomíná Pavla, jak to všechno začalo.

Kdy Vás napadlo, že by z toho mohl být dobrý podnikatelský projekt?
Bratrovi a jeho budoucí ženě, kteří zrovna rekonstruovali krásný starý byt v Praze, jsme ho s mužem slíbili zrepasovat jako svatební dar. Výsledek byl tak dokonalý, že se jsme rozhodli věnovat se repasím starých křesel i nadále – a výsledkem je projekt Retronaut, který začal fungovat v březnu 2014.

Čemu jste se věnovala do té doby? Měla jste zkušenost s podnikáním?
Jako architekt jsem zvyklá pracovat na volné noze, ale klasické podnikání – ve smyslu investice, výroba, marketing, prodej – se učím za pochodu. Baví mě, že jde jen o poměrně malý „byznýsek“, one woman show – a důsledky všech rozhodnutí jsou vidět okamžitě.

Jak vypadal začátek Vašeho podnikání? Co to obnášelo?
Jako absolutní laik jsem se musela zorientovat v oboru – nevěděla jsem nic ani o samotných křeslech a jejich původu, stáří, designérech, ani o technikách jejich restaurování. A samozřejmě jsem se mnohokrát spálila, než jsem si našla spolupracovníky, čalouníky a truhláře, na které se mohu spolehnout. Bohužel na jednoho dobrého připadá několik spíše pochybných.

201642-01

Měla jste na počátku nějaký podnikatelský plán? Jak jste postupovala při zařizování vlastní firmy?
Musím říct, že všechno probíhalo dost poklidně a přirozeně. Vzhledem k tomu, že celé podnikání vzniklo jako koníček při mateřské, musela jsem se trochu krotit, aby mi zbýval čas na rodinu. A protože už se starám postupně o třetí dítě, v tomhle režimu vlastně funguju doteď.

Jakým způsobem stará křesla získáváte?
Krom klasických kanálů – inzeráty, antiky – se na nás často obrací majitelé starých křesel, kteří už o ně nemají zájem, ale rádi by je přes nás poslali „do světa”. A když jdu kolem kontejneru na objemný odpad, nedá mi to a nahlížím, i když se mi přitom červenají uši. 🙂 

Za jakou cenu je obvykle získáte? Jak se cena změní po renovaci?
Pokud nejde o vyloženě starožitný kus, je cena samotného křesla zanedbatelná vzhledem k ceně práce a použitých materiálů – hlavně látky. Používáme jen ty nejkvalitnější, většinou vyrobené v Anglii.

Kdo jsou Vaši zákazníci?
Většinou jde o mladé lidi, kteří jdou svou cestou mimo obří řetězce a chtějí si do svého bydlení pořídit kousek s příběhem, třeba stejné křeslo, jaké si třeba pamatují z dětství od babičky – a velice často si nechávají repasovat vlastní rodinné poklady. A pak máme zákazníky z ciziny, kteří mají zájem o konkrétní designové kusy.

Jak se o Vás dozvídají? Jak je získáváte?
Vzpomínám na jedno marketingové pravidlo – jako podnikatel používejte jen to, co používáte i jako zákazník. Takže jsme aktivní na Facebooku, který využíváme včetně placených kampaní. Podařilo se nám shromáždit velkou komunitu fanoušků, kteří nám svým nadšením šíří dobré jméno. A pak samozřejmě křesla fotím v interiérech, které jako architekt navrhuju a bývají publikované v magazínech o bydlení.

201644-01

Otočte, prosím, na další stránku.

- Reklama -