Mladá podnikatelka využila místní tradice a vyrábí moučníky z Olomouckých tvarůžků

Jak vypadá Váš pracovní den?

Můj den začíná okolo šesté hodiny ranní, kdy se přesouvám do výroby a spolu se zaměstnankyněmi chystám čerstvou várku tvarůžkových moučníků. Poté zajišťuji zásobování cukrárny v Olomouci. V průběhu dne se starám o chod cukrárny, což zahrnuje práci se zaměstnanci, řešení objednávek a nákup zboží. Spolu se sestrou řeším marketing a prezentaci naší cukrárny. V sezóně také zajišťuji účast cukrárny na food festivalech a farmářských trzích.

Jakým způsobem jste získali první zákazníky? A jak je získáváte dnes?

Začínali jsme v roce 2009, kdy se postupně objevovaly první farmářské trhy a také potravinářské soutěže, jako je například dnes známá Regionální potravina. Naše aktivní účast nám dopomohla se dostat do povědomí prvních zákazníků. Dnes jsou naše cukrárny jednou z atraktivit gastroturistiky v našem regionu. Oslovujeme tak zákazníky prostřednictvím komunikace na sociálních sítích, prezentací v informačních centrech a účastí na food akcích po celé republice.

S jakými se setkáváte reakcemi?

Produktem naší cukrárny jsou tvarůžkové moučníky, jejichž základní surovinou jsou Olomoucké tvarůžky. Ty samy o sobě vzbuzují bohatou škálu reakcí. Zpravidla jsou však zákazníci mile překvapeni chutí moučníků a často si odnáší ještě krabičku s sebou domů. Nejvíc mě těší, že bouráme předsudky o aromatu tvarůžků. V podobě moučníků jsou totiž oblíbenou součástí svatebních hostin.

Využíváte nějaký druh reklamy? Na co v reklamě sázíte nejvíce a co podle Vás nejlépe zabírá?

Pro mě osobně přinášejí sociální sítě pestrou škálu možností a spoustu zákazníků nás tam poprvé zaregistruje. Spolupracujeme také s místními sdruženími cestovního ruchu a aktivně se zapojujeme do různých soutěží. Prostě se snažíme, abychom byli vidět a slyšet.

Z jaké nabídky u Vás zákazníci mohou vybírat?

Cukrárny dnes nabízí denně přibližně 15 druhů čerstvých tvarůžkových moučníků. Produkty se snažíme doplňovat o sezónní chutě jako jsou ovocné marmelády i různá koření či bylinky. Na objednávku pečeme slané dorty z Olomouckých tvarůžků či připravujeme drobné občerstvení z tvarůžkových moučníků na rodinné oslavy a svatební hostiny. V nabídce máme také teplá jídla jako jsou tvarůžkové bramboráčky i langoše. Naší specialitou je pak tvarůžkový tatarák.

thumb_IMG_8123_1024

Čeho by se podle Vás měl vyvarovat každý, kdo chce otevřít vlastní provozovnu a začít podnikat v gastronomii?

Myslím si, že v první řadě je to uvědomění si vlastností oboru gastronomie obecně. Jedná se o každodenní kontakt s lidmi, kde špatná nálada není dovolena. Také je zapotřebí neustálé sledování trendů a plánování novinek. Určitě vlastní podnik není o posezení u kávičky s přáteli, ale je to tvrdá práce, kde je potřeba dobrá znalost nejen gastronomie, ale také personálního i finančního managementu. Odměnou je však skvělý produkt, který váš podnik může vytvořit, a pochvala od spokojeného zákazníka, který se k vám rád vrací.

Čím je podnikání v gastroturistice specifické? Jaké jsou jeho klady a zápory?

Gastroturistika se stále vyvíjí a sama vnímám, že když jsme na této vlně cukrárnu zakládali, pro většinu lidí to bylo cizí slovo. Dnes si však lidé zajímavé podniky a jejich produkty sami vyhledávají a rádi za nimi výletují. Gastroturistika obecně podléhá trendům jako každý jiný obor. Napadá mě příklad medvědího česneku, který před pár lety nikdo neznal a já ho na trhy vozila v čerstvé podobě, aby zákazníci pochopili, že do zelené tvarůžkové pěny opravdu žádné umělé barvivo nepřidáváme. Nevýhoda může být, že se jednoduše vašeho produktu mohou zákazníci přejíst.

Koho vnímáte jako konkurenci?

V případě gastroturistiky nerada mluvím o konkurenci. Myslím si, že i podniky podobného zaměření mohou najít způsoby spolupráce. Sama pokud vyjíždím na prezentační akce, vždy oslovuji zákazníky s pozvánkou do Loštic nebo historické Olomouce nikoliv do Tvarůžkové cukrárny. Budoucnost a hlavně potenciál rozvoje vidím právě ve spolupráci jednotlivých subjektů nejenom v oboru gastronomie.

Tvarůžkovou cukrárnu máte ošetřenou ochrannou známkou. Jak člověk musí postupovat, když chce pro svůj projekt zajistit ochrannou známku?

Ochrannou známku jsem řešila za pomoci úřednic na Úřadě pro ochranu průmyslového vlastnictví. Vzhledem k tomu, že existuje několik typů ochrany, je potřeba registraci dobře zvážit. S tímto úřadem mám však dobré zkušenosti, úřednice mi vždy ochotně poradily.

Co byste poradila sama sobě, kdybyste měla možnost vrátit se do chvíle, kdy jste začínala?

Abych se nebála prosadit svůj názor v jednání s obchodními partnery. Vzhledem k tomu, že jsem se do podnikání pustila ještě při studiu, musela jsem si tvrdě budovat své postavení a vůbec důvěru lidí. Zároveň bych si připomněla, že je potřeba myslet i na sebe, nikoliv jen na podnikatelský záměr. Protože pokud jdete do konceptu, kterým si plníte dětské sny a tolik vás naplňuje, lehce vaše nadšení přeroste v nepřetržitou pracovní dobu.

Chcete také uspět? Inspirujte se u našich lídrů, jejichž příběhy Vám podrobně představujeme i v tištěném časopise Business Leaders, kde se snažíme rozklíčovat technologii jejich úspěchu krok za krokem. Pokud chcete časopis BL dostávat každé dva měsíce do schránky, vyplňte prosím registrační formulář zde.