Na kolo s elegancí: Ze školního projektu vzniklo úspěšné podnikání

Jakým způsobem to „přetvoříte“ v oblečení?

Pracujeme pouze s recyklovanými dušemi, které získáváme od spřátelených cyklo obchodů, které nám volají, když mají naskladněné pytle duší. Poté je rozstřihneme, vypereme a následně vybíráme i podle jejich šířky, tloušťky a zakřivení, na jaký prvek v oděvu by se hodily.

Jak pracujete s reklamou a marketingem? Jaké nástroje používáte?

Používáme někdy placenou reklamu na sociálních sítích, hodně napomáhají rozhovory do časopisů a také účast na různých trzích, skrze které se o nás dozvědí média. Také někdy podporujeme různé soutěže formou cen. Jinak máme klasicky Facebook a Instagram.

Kdo byli Vaši první zákazníci? Jak získáváte zákazníky dnes?

Našimi prvními zákazníky byli a stále jsou kamarádi a známí, kterým se buďto líbí náš rukopis anebo jezdí na kole. Před třemi lety jsme začaly jezdit na jeden trh do Berlína, který je zaměřený právě na městskou cyklistiku a cyklo kulturu obecně. Díky tomu jsme se dostaly do povědomí v zahraničí. Ale řekla bych, že třeba u nás to nejvíce funguje na osobní bázi. Buďto to někdo na někom vidí nebo se třeba o vás někdo zmíní. Pokud je to pochvalné, lidi se přijdou podívat sami. Tak asi nejčastěji získáváme nové zákazníky nyní.

Bez názvu

Jakým způsobem se zákazníci k Vašim výrobkům mohou dostat? Máte e-shop, kamennou prodejnu nebo využíváte jiné způsoby prodeje?

Na začátku září oficiálně otevíráme náš první kamenný obchod v Karlíně, ale již nyní zde částečně fungujeme. Také máme čerstvě dodělaný e-shop a nové webové stránky. V Praze a v Brně dodáváme oblečení do dvou obchodů.

Znají Vás i zákazníci v zahraničí?

Nejvíce o nás asi mohu vědět v Německu, právě díky trhu, na který tam jezdíme. Poté dodáváme do dvou obchodů do Portugalska. Ale zákazníci se nám ozývají z různých zemí – Švýcarsko, Anglie, Lucembursko, Amerika, Kanada.

Podnikáte už devět let. Když se ohlédnete, jak tyto roky hodnotíte?

Mnoho práce za námi a mnoho před námi. Stále je co posouvat a zlepšovat, někdy je to pěkná dřina, která nemá konce, ale na druhou stranu máte něco svého, za čím si můžete pevně stát, a pokud to děláte poctivě, tak vám to dělá radost.

Objevily se během Vašeho podnikání velké překážky nebo krize?

Někdy ano, ale společně jsme je překonaly, člověk se nesmí bát a musí věřit tomu, co dělá, ale musí být také opatrný a naučit se předvídat problémy.

Jaká je Vaše zkušenost s podnikáním v rodině? Nemá to negativní vliv na vzájemné vztahy?

Snad spíše naopak. Víme, že se vždycky nějak musíme dohodnout nebo „odnaštvat“, protože se brzy potkáme na nějakém rodinném obědě. Zatím se nám pokaždé podařilo dojít ke stejným názorům anebo kompromisům, které občas jedna z nás musí udělat. Je výhodou, že si ani jedna tvrdě neprosazujeme jen tu svou.

Jaký má Vaše firma obrat?

Okolo ¾ milionu.

Co byste doporučila začínajícím podnikatelům?

Naučte se chápat Excel, usnadní vám to život! A také, aby si každý pečlivě spočítal svou cenu a nebál se do ní zahrnout také svou práci, protože jednou může přijít den, kdy ji bude muset předat někomu jinému, a ten ji bude chtít samozřejmě zaplatit.

Také je dobré umět ve svém oboru podnikání tu konkrétní věc, se kterou podnikáte, a nebýt pouze „ředitel“. Minimálně do začátku je to velmi přínosné a pro budoucí komunikaci třeba s nějakými vlastními pracovníky výhodou. Je dobré zažít si vývoj od píky, člověk tím zůstane pokornější ale také bystřejší.

Jaké jsou Vaše další plány?

Rozšířit výrobnu o další posily, posunout se do více obchodů po světě a sehnat další zajímavé materiály, se kterými bychom mohly pracovat.

Chcete také uspět? Inspirujte se u našich lídrů, jejichž příběhy Vám podrobně představujeme i v tištěném časopise Business Leaders, kde se snažíme rozklíčovat technologii jejich úspěchu krok za krokem. Pokud chcete časopis BL dostávat každé dva měsíce do schránky, vyplňte prosím registrační formulář zde.

Diskuzní stránka BusinessLeaders je zde.

© Veronika Vajglová