Neslevila ze svých nároků na kvalitu a ustála vážnou krizi. Dnes jsou její raw produkty známé po celém světě

Tereza Havrlandová
- Reklama -

Jak z krize vyjít jako vítěz?

Jak ji využít a vytvořit z ní odrazový můstek k úspěchu?

Přesně to se podařilo Tereze Havrlandové, zakladatelce dnes velmi známé značky raw produktů Lifefood.

Když Tereza před deseti lety zakládala firmu, neměla žádné zkušenosti s podnikáním. Jen zkrátka viděla podnikatelskou příležitost, kterou dosud nikdo nevyužil. Dlouho se nerozmýšlela a pustila se do toho.

Celý podnikatelský příběh Terezy najdete ve 4. čísle tištěného časopisu Business Life. Na něm ukážeme, jak krizi zvládnout a obrátit ji v odrazový můstek k úspěchu. V Terezině případě přímo raketovému.

Podívejme se na několik klíčových věcí, které jí ve zvládnutí krize pomohly.

1. Flexibilita byznys plánu

Původní podnikatelský záměr Terezy vypadal následovně: dovážet tzv. superfoods, které v Česku nebylo k dostání, a prodávat je do obchodů zdravé výživy.

Ukázalo se však, že takové zboží (např. mladý ječmen nebo mořské řasy) nejde příliš dobře na odbyt, a musela proto změnit strategii.

Rozhodla se, že musí nabízet něco, co je určeno k častější konzumaci. Začala proto hledat výrobce, který by dokázal vyrábět raw produkty v kvalitě, v jaké si Tereza představovala.

Jenže – nikoho takového nenašla.

Ani to ji však nezastavilo a svůj podnikatelský záměr zase přizpůsobila okolnostem. „Velmi záhy jsem dospěla k rozhodnutí, že zúročím vlastní zkušenosti s přípravou raw food a rozšířím nabídku o vlastní produkty.“

Pronajala si starou pekárnu v centru Prahy, přebudovala ji na sušárnu a začala vyrábět první raw krekry.

2. Rozšiřování povědomí o raw produktech a zahraniční trhy

V počátcích jsme na sofistikovanější marketing neměli kapacity, personální ani finanční,“ říká Tereza. „Na čem jsme dlouhodobě pracovali, byla osvěta raw food a zdravého životního stylu. Ať už formou ochutnávek ve specializovaných prodejnách a obchodech se zdravou výživou po celé republice, účastí na akcích pro veřejnost nebo podporou nejrůznějších iniciativ.“

Dnes si mohou výrobky této české značky koupit zákazníci ve 30 zemích světa, na export jde 80 % produkce. Raw produkty mají úspěch třeba i v Kanadě nebo Spojených arabských emirátech.

Ostatně právě zahraniční trhy se ukázaly jako klíčové i v době největší krize. Terezin byznys tehdy vězel hluboko v dluzích, nevydělával – už to vypadalo, že se to neobrátí k lepšímu, když přišel v roce 2009 veletrh Biofach v Norimberku.

Naše produkty se staly doslova hitem. Podařilo se nám proniknout na německý trh,“ popisuje Tereza zlomový moment, kdy se byznysu začalo dařit.

3. Neslevila z kvality ani v těch nejobtížnějších dobách

Bezpochyby nejčernější období v Terezině podnikání přišlo tehdy, když měla osmimilionový dluh a podnikání přitom neprosperovalo a nevydělávalo.

Paradoxně právě výše dluhu ji nutila nevzdat to. Věděla, že pokud by ukončila podnikání, nesplatila by to ani do konce života. Přestože už přestávala věřit, že tento byznys může být výdělečný, pokračovala dál. „Potřebovala jsem z toho vyjít aspoň s nulou,“ vysvětluje.

Přesto ani na okamžik neslevila ze svých požadavků na kvalitu výrobků.

Ani za cenu, že by to snížilo vstupní náklady či cenu výrobků. Trvala na vysoké kvalitě, která je neobvyklá i ve světovém měřítku.

Kvalita je alfou a omegou naší značky. Vyrábíme potraviny v tzv. really raw kvalitě,“ vysvětluje Tereza.

Samotný proces výroby odpovídá těm nejvyšším nárokům na raw produkci, vše se vyrábí ručně, produkty neprocházejí jakoukoliv chemickou úpravou ani tepelným zpracováním přes hranici 45 °C. Raw jsou i všechny použité suroviny.

Věříme, že jedině tak může raw food nabídnout maximální chuťový prožitek a uchovávat v sobě množství minerálů, vitamínů a jiných zdraví prospěšných látek,“ doplňuje Tereza.

Jak se Tereza dostala k raw stravě? Proč řídí firmu částečně na dálku? Celý příběh Terezy Havrlandové najdete v připravovaném 4. vydání časopisu Business Life. Pokud si přejete, aby Vám přišel do schránky, stačí vyplnit tento formulář.

Diskuzní stránka BusinessLeaders je zde.

© Veronika Vajglová

- Reklama -