Od dětství si přál vlastní cestovku, dnes plánuje dovolené na míru


3. Hledal nejefektivnější způsob reklamy

Omar ještě před zahájením podnikání plánoval dovolené pro své příbuzné a kamarády. Věděl, že to je přesně to, co ho baví a v čem je dobrý.

Ostatně proto se tomu začal věnovat i profesně, protože věděl, že dokáže nabídnout něco víc než ostatní cestovky – lépe řečeno něco, co cestovky běžně vůbec neposkytují.

Ale sebelepší služba se míjí účinkem, pokud o ní její zákazníci neví.

Potřeboval dostat lidem do povědomí nejen svou značku, ale vůbec tento koncept služby, na který lidé nejsou ještě příliš zvyklí. A pokud o něm náhodou slyšeli, pak si jej spojují jen s nákladnými luxusními dovolenými pro ty nejbohatší.

Byl jsem na začátku marketingem dost nepolíben, takže jsem toho zkoušel dost,“ vzpomíná. „Metoda pokus – omyl ukázala, že například Google AdWords je sice skvělá forma reklamy, ale můj druh podnikání je tak specifický, že na spoustu klíčových slov prostě nepasuje.“

Vyzkoušel i reklamu na Facebooku, ta však přivedla spíše fanoušky než reálné klienty. „Nicméně to zvýšilo povědomí o značce jako takové,“ podotýká Omar. Reálné klienty a užitečné kontakty mu pomohla získat PR kampaň.

To však není všechno; povědomí o své značce zvyšuje ještě jinými zajímavými způsoby. „Osvědčilo se mi být aktivní jak na sociálních sítích, tak spustit blog na našich stránkách a přispívat do různých cestovatelských fór. Ať už mezinárodní Trip Advisor, nebo český server Hedvábná Stezka. Přispívám tam do různých diskuzí, lidé mi pak napíšou s žádostí o pomoc při plánování nějaké dovolené a já jim rád poradím, aniž bych očekával, že si ode mne hned nechají zpracovat celou dovolenou,“ vysvětluje Omar. „Šířím tak ale alespoň dobré jméno a baví mě to.“

Omar ještě dodává, že ta nejlepší reklama je autentický a spokojený klient, který napíše recenzi a doporučí Vás svým známým. „To je podle mě opravdová reklama k nezaplacení,“ uzavírá své hledání.

4. Zůstal v zaměstnání

Už víme, že Omar rozjel podnikání pozvolna a ponechal si přitom své zaměstnání. Jak často zmiňujeme i v našem tištěném magazínu BL, jde o bezpečný způsob, jak si otestovat podnikatelské vody, a přitom mít stále v dosahu břeh – jistotu v podobě pravidelného měsíčního příjmu.

Co je však zajímavé, Omar v zaměstnání zůstává i nadále, přestože mu podnikání prosperuje a je ziskové. Příjem ze zaměstnání a z podnikání je podle Omarových slov podobný. „Přibližně na počátku tohoto roku jsem se dostal do situace, kdy jsem již nemusel dávat vše, co jsem vydělal, zpět do propagace, a postupně je ten rozdíl v můj prospěch čím dál tím větší.“

Naplánování jednoho zájezdu Omarovi zabere průměrně 5 až 12 hodin, pokud jde o týdenní dovolenou v Evropě, mimo Evropu pak 10 až 22 hodin čistého času. „Je to vysoce individuální, ale tohle jsou hodiny, které klientům obvykle účtuji, i když mi třeba nakonec příprava zabere více času,“ vysvětluje.

Zatím časově zvládá jak plánování dovolených, tak svoje zaměstnání, a jak sám říká, k odchodu ze zaměstnání, které ho baví, zatím nevidí důvod.

Baví mě práce v týmu a lidé kolem mě. Pracovat sám doma nebo v kanceláři by mi asi přišlo trochu deprimující. TravelPlanner.cz se výborně rozjíždí, ale ještě ta poptávka není tak velká, abych si mohl vytvořit vlastní tým spolu pracovníků,“ dodává.

A čím že se v zaměstnání zabývá? „Pracuji v oboru asistenčních služeb pro turisty v krizových situacích. Pokud cestujete a onemocníte, stane se vám úraz nebo se rozbije auto, případně máte dopravní nehodu, asistenční služba se postará o vše potřebné. Zajistí lékařskou péči, doplňkové služby jako ubytování, náhradní dopravu a cokoliv dalšího. Je to velmi zajímavá a pestrá práce a pomáháte lidem v nouzi.“

5. Stále se učí

Přestože se mu podnikání slibně rozjíždí a získává stále více klientů, neusíná na vavřínech.

Člověk se pořád učí, a kdybych měl na začátku ty zkušenosti, co mám dnes, asi bych některé věci udělal jinak. Ale neměl jsem je, takže jsem k tomu dospěl sám časem,“ říká Omar.

Asi bych na začátku investoval více prostředků do tvorby webových stránek a nechal si je vytvořit profesionálem. Sice si myslím, že se mi nakonec povedly, ale jako amatérovi mi to zabralo spoustu času, který jsem mohl investovat efektivněji a déle se věnovat podstatě mého podnikání, tedy tvorbě dovolených na míru.“

Jaký je postup plánování dovolené přímo na míru?

Jak je možné, že dovolená na míru může vyjít znatelně levněji než katalogový zájezd?

V čem Češi při výběru dovolené nejčastěji chybují?

Pokud Vás zajímají další podrobnosti o Omarově podnikání včetně zajímavostí z jeho cestovatelských zkušeností, nezapomeňte si ze schránky začátkem září vyzvednout 4. číslo Business Leaders, v němž vyjde s Omarem podrobný rozhovor. Pokud Vám časopis zatím nechodí, stačí vyplnit tento formulář.

© Veronika Vajglová