Při studiu objevili díru na trhu a otevřeli obchod s pánskými módními doplňky

František Reisner, Lukáš Pohan a Michael Horovič.
- Reklama -

Kdo už četl třetí číslo Business Life, tyto tři mladé muže jistě zná. Michael Horovič, František Reisner a Lukáš Pohan jsou dobří přátelé, studenti a zároveň podnikatelé.

Před dvěma a půl lety spustili e-shop s pánskými módními doplňky, záhy následovala kamenná prodejna. Přestože dva roky nejsou dlouhá doba, byznys jim šlape. Pro někoho to může být překvapivé, není to však žádná náhoda, což jsme podrobně rozebírali právě v tištěném vydání BL.

O tom, jak se jim podařilo uspět, tedy již víme.

Co se však do článku v časopise nevešlo? Co důležitého nezaznělo? Podívejme se na konkrétní čísla: jak velký kapitál byl potřeba na rozjezd, kdy začalo podnikání vynášet, a jakým způsobem je u tohoto typu podnikání nejvhodnější uchopit marketing.

Na to odpoví jeden ze spolumajitelů Gentleportu, Michael Horovič.

—-

S jakým kapitálem jste svůj podnikatelský projekt rozjížděli?

Gentleport jsme financovali převážně z příjmů z našeho minulého podnikání. Je pravda, že na začátku jsme moc kapitálu skutečně neměli. Do úplného startu jsme investovali několik stovek tisíc korun. Samozřejmě, že časem jsme do obchodu investovali z našich úspor další a další peníze.

Překvapilo Vás, kolik peněz to vyžadovalo?

Je pravda, že ze začátku to peníze spíše „žralo“, než vydělávalo. Najednou zjistíte, co všechno musíte pořídit a nakoupit. Stávalo se nám, že jsme se zaměřovali na rozpočty na zboží, marketing a jiné provozní náklady, ale uvědomíte si, že i každý kus poličky, každý šroubek či nálepka něco stojí.

Potřebovali jste později další kapitál, nebo jste vystačili s prvotní investicí?

Potřeba dalšího kapitálu přišla hlavně v průběhu chystání zásob na Vánoce. Jelikož převážná většina našeho zboží je ručně vyráběna, je potřeba objednávat u výrobců i v předstihu několika měsíců.

Jak to tedy řešíte po finanční stránce?

Plánovat sklady a investice do zásob na Vánoce musíme již v září, ale na to chybí podstatná část kapitálů. Vyrovnání kolísání cashflow nám pomáhá vykrýt banka pomocí úvěrů.
Samozřejmě i další větší investiční akce financujeme bankovními úvěry. Teď třeba rozšiřujeme velikost prodejny v Pánské pasáži, už jsme se tam totiž se zbožím tísnili.

Kdy začal být Váš byznys ziskový?

Gentleport jsme otevřeli na jaře roku 2014, zhruba do roka se nám ho podařilo dostat do černých čísel. Od té doby neustále rosteme. Je to dáno především tím, že většinu financí opět reinvestujeme do rozšíření sortimentu a do marketingu. Největší chybou je, že majitelé začnou svojí firmu co nejvíc „dojit“ pro sebe. I teď někteří naši zaměstnanci berou daleko víc peněz než my.

Jakého obratu dosahujete?

Momentálně se pohybujeme v řádech milionů. Věříme, že letos nebo velmi brzy dosáhneme o řád výš. Vánoce jsou pro nás kritické, ve velké míře ovlivní výši obratu. Do té doby by jakákoliv predikce obratu byla čisté hádání.

Jak pracujete s marketingem?

Zkoušeli jsme různé cesty. Některé se ukázaly jako efektivní, některé vůbec. Teď možná naštvu spoustu marketingových a reklamních agentur, ale v našem úzce specifikovaném sortimentu je většina akcí, co nám agentury nabízejí, naprostým nesmyslem.

Například?

Třeba reklamní spoty v rádiu či v televizi jsou pro nás naprostým vyhazováním peněz. Stejně tak bannerové reklamy na webových stránkách se ukázaly jako vyhozené peníze.

Co se Vám tedy osvědčilo?

Co nám nejlépe funguje, tak je „stará“ a ověřená klasika, a to PPC reklamy (Google, Seznam a Facebook). Ano, skutečně Facebook. Sponzorované příspěvky a práce s komunitou má rozhodně smysl. Podle mě ani nemá cenu vyhazovat deseti tisíce a sta tisíce za reklamní prostor v lifestylových časopisech. V čem vidím daleko větší přínos, je například psaní článků na různé zájmové weby.

Podle jakého klíče rozhodujete, co zařadíte do své nabídky?

Hlavním kritériem je, jestli je po zboží poptávka nebo jestli se společníky věříme, že se bude prodávat. Dalším kritériem je, že se zboží musí líbit nám. Vše, co nabízíme, osobně používáme nebo nosíme. Nedokážu si představit, že zákazníkovi nabízím produkt, který s kolegy sami nepoužíváme, a nejsem přesvědčen o jeho kvalitách. Roli hrají i finance – máme v hledáčku spoustu značek, ale momentálně nemáme kapitál na to, abychom je uvedli na náš trh.

Co byste poradili těm, kteří uvažují o podnikání?

Jděte do toho. Seberte odvahu. Nejhorší je o podnikání neustále mluvit a nic nezačít realizovat.

Jaké jsou z Vaší zkušenosti výhody podnikání při studiu?

Většina lidí má ten luxus, že je při studiu nějakou formou sponzorují rodiče. Studenti většinou nemají žádné dluhy, žádnou hypotéku, žádnou rodinu, kterou by museli živit. Dovedete si představit lepší čas na podnikání? Až vám bude 30, budete mít hypotéku na 15 až 20 let, auto na leasing, brečící dítě doma, neustále pracovat přesčasy, takže rozbíhat firmu je daleko těžší. Představte si, že v této situaci nepřinesete domu třeba rok či dva výplatu.

Pro mnoho podnikatelů se podnikání s více společníky ukázalo jako špatná volba, ve Vašem případě však funguje. Podle čeho vybírat společníka do podnikání?

Důležitá je společná vize a to nemyslím jen společný pohled na firmu. Společníci by měli mít stejný či podobný pohled na peníze, na život, podobné politické názory. Mít společníka ve firmě, to je něco jako manželství. Když si nerozumíte, prostě to nemůže fungovat. Setkávám se s tím, že podnikatelé potřebují investici, takže prodají část firmy investorovi. Pro někoho možná dobrý krok, ale pouštíte si další stranu do firmy, což bych já osobně nerad. Také nedoporučuji podnikat s někým jen proto, že ho znáte od malička nebo že jste nejlepší kamarádi.

Chcete uspět? Inspirujte se u našich lídrů, jejichž příběhy Vám podrobně představujeme i v tištěném Business Life, kde se snažíme rozklíčovat technologii jejich úspěchu krok za krokem. Pokud chcete časopis BL dostávat každé dva měsíce do schránky, vyplňte prosím registrační formulář zde.

© Veronika Vajglová

- Reklama -