Z koníčku úspěšné podnikání: Dvě kamarádky postavily byznys na pečení cupcaků


1. Jasné definování toho, co bude mít která na starosti

Přirozená intuice je vedla k rozdělení odpovědnosti přesně podle toho, v čem která z nich vyniká.

Společenská Veronika, která ráda pracuje s lidmi a má přirozené organizační schopnosti, řeší v rámci Cupcakekárny veškeré praktické záležitosti, jako je zásobování nebo jednání s dodavateli.

Schopná Lucie, která uvažuje ekonomicky, si přirozeně vzala na starost účetnictví, práci s úřady a zaměstnanci. Nepodceňují důležitost vzájemné komunikace, a proto se všechny nesrovnalosti snaží řešit ještě dříve, než z nich vznikne konflikt.

2. Pečlivý výběr odpovídajícího personálu

Jednou z prvních záležitostí, které v začátku podnikání řešily, bylo hledání šikovného cukráře, který by splňoval jejich požadavky.

Jelikož vycházely z vlastní zkušenosti, netrvaly na vzdělání v oboru. Zastávají totiž názor, že ve škole nelze naučit všemu. Konkrétně pak zručnosti, kreativitě a flexibilitě.

3. Volba vhodného prostoru

Holky měly jasnou představu o tom, jak by mělo vypadat „místo činu“. Stanovily si body, podle nichž hledaly prostor, který se jim blížil nejvíce. Jednalo se o velikost, lokaci a měsíční náklady na provoz.

Ačkoliv se výsledek zcela neshodoval s původním záměrem, udělaly kompromis a učinily z nesrovnalosti přednost. A tak místo zamýšlené kavárny dnes provozovnu doplňuje plně vybavený obchůdek.

Kaváren je řada. Ale obchodů, kde se prodávají čerstvě napečené cupcaky? Těch bychom u nás asi mnoho nenašli.

Přišly by na to, kdyby nalezly zcela ideální prostor, kam by se vešla i kavárna? Těžko říci. Pravděpodobně ale ne.

Zkušenost vedení vlastního podniku Lucii a Veroniku pocvičila v umění vytváření kompromisů. Uvědomily si, že nikdy nic není a nebude ideální. Což v podnikání platí dvojnásobně.

Důležité je pracovat s tím, co máme. A s tím úzce souvisí i dobrá organizace, plánování a neustálá flexibilita.

V gastronomii se nedá plánovat moc dopředu, protože vždy nastane nějaká situace, na níž je třeba reagovat operativně. Podnikání v gastronomii tak každý den přináší nové výzvy a motivaci pro jejich překonávání. A to je to, co se Veronice a Lucii líbí.

Podrobný recept, který Vás dovede k úspěchu v gastronomickém podnikání, najdete v tištěné verzi našeho časopisu Business Leaders. V něm každé dva měsíce přinášíme rady a postřehy z oblasti podnikání i kariéry.

© Kateřina Lukášová