8 kroků, jak se stát profesionálním vyjednavačem

Každé jednání představuje šanci ukázat protistraně, co všechno pro ni můžete udělat, dojde-li k uzavření oboustranně výhodné spolupráce.
- Reklama -

Jednání. Buď je milujete, nebo nenávidíte.

V obou případech je však musíte praktikovat. Pokud se tedy pohybujete v obchodním světě.

Obchodování je totiž především o práci s lidmi. A ta není vždy snadná. Naopak.

Dobrou zprávou je, že osvojíte-li si několik jednoduchých zásad, přestane pro Vás být vyjednávání nutným zlem.

Možná, že Vás dokonce začne i bavit.

Chcete se stát vítězem všech sezení a diskuzí?

Pak si zapamatujte, že vědění je moc. A ten, kdo dokáže získat více času, aby zjistil a pochopil, o co jde oběma stranám, většinou z každého jednání odchází jako vítěz.

Pocvičte se v umění vedení rozhovoru tak, aby vyústil ve Váš prospěch.

Naučte se vyjednávat a dosáhnout toho, co chcete.

Ten, kdo patří mezi předplatitele tištěného časopisu Business Life, jistě ví, že právě zde vždy najde spoustu tipů a zajímavostí, které mu pomohou najít své lepší já a uplatnit je v profesní praxi. Stejně jako Vám pomůže i následujících 8 doporučení.

1. Dokažte jim, že si to zasloužíte

Nezáleží na tom komu a co. Záleží na tom jak.

Ukažte všem, že znáte svoji cenu a že pod ni rozhodně nepůjdete. Nejedná se o paličatost a neústupnost, ale o projevení zdravé sebedůvěry, která získává respekt.

Máte nějaký cíl, za tím jdete a jednoduše víte, že ho dosáhnete, když se budete snažit. Víte totiž i to, že to je celé na Vás. A s tím do toho jdete. Dejte to pocítit druhé straně a máte vyhráno.

Věděli jste, že jedinci, kteří se bojí vyjednávat o výši svého platu, mohou takovým přístupem do důchodového věku (zhruba 60 let) ztratit až půl milionu korun?

A to jen proto, že neumí ukázat, nakolik si sami sebe cení. Bojí se zeptat.

2. Připravte si body, na nichž jednání založíte

Musíte znát všechny detaily. Tyto podrobnosti se stanou trumfy, které budete držet v ruce pouze Vy a nikdo jiný. Tak se o ně nepřipravte.

Ještě předtím, než vyložíte karty na stůl a sdělíte ostatním, o co Vám jde, si ujasněte, kde jste ochotni přistoupit ke kompromisu, a kde naopak neslevíte.

3. Odkazujte na své zkušenosti

Využijte své zkušenosti v oboru a odkažte na podobné situace a způsob, jakým jste je vyřešili. Máte-li je podloženy záznamem či smlouvou, vezměte s sebou tyto dokumenty na schůzku a ke každému bodu předložte konkrétní příklad.

Připravte si vyhodnocení spolupráce s obchodními partnery podobného typu dopředu a vyhodnocení použijte jako argument při následné diskuzi. Podložte jimi své požadavky.

Ti, s nimiž jednáte, uvidí, že nevaříte z vody a nekladete na ně přehnané nároky. Jakmile totiž zjistí, že to, co říkáte, vychází z Vaší vlastní praxe, začnou Vás uznávat a Vy je snáze dostanete tam, kam je dostat chcete.

Jednáte-li například s PR agenturou, která nabízí méně práce a za vyšší cenu než ta, která pro Vás pracovala předtím, doložte tento fakt a přimějte protistranu ke změně nabídky.

4. Své argumenty napište na papír

Sjednávání nových spoluprací může být velmi stresující.

Tlak, očekávání, obava z neúspěchu.

Tomu, jak bojovat se strachem z prohry, se věnujeme v tištěném časopisu Business Life, kde se dočtete, jak si osedlat nervozitu a využít ji ve vlastní prospěch.

Vraťme se ale k vyjednávání: Splnili jste první 3 body a jste skvěle připravení. Znáte svou cenu, máte promyšlené klíčové body, o nichž chcete hovořit, a nesete si s sebou i fyzické doklady toho, o čem budete hovořit.

Ale když přijde ona chvíle, kdy se máte dostat ke slovu, ouha. Nervozita zapracovala a Vy náhle nevíte, odkud začít. Ztratili jste niť.

Pojistěte se před rizikem takového výpadku a sepište si na papír stručnou osnovu průběhu jednání spolu s body, které se chystáte probírat.

Otočte, prosím, na další stránku.

- Reklama -