Mladá podnikatelka sklízí úspěchy s vařeným jídlem pro psy

Petra Stoklasová
- Reklama -

Psi potřebují kvalitní vařenou stravu, nikoliv běžná krmiva vyráběná z živočišného odpadu – s touto myšlenkou se Petra Stoklasová pustila do výroby zdravého vařeného jídla pro psy.

Petra po škole pracovala v daňovém poradenství, postupem času však začala cítit, že to pro ni není to pravé, čemu by se chtěla věnovat celý život. „Chtěla jsem dělat něco, co pro mě bude mít smysl, a výsledky mé každodenní práce budou hmatatelné,“ říká.

S myšlenkou začít podnikat si pohrávala už dlouho. Inspiraci našla před třemi lety při svém pobytu v USA, kde narazila na vařenou stravu pro psy.

Tomu, jak přínosné jsou zahraniční zkušenosti a jak mohou otevírat nové perspektivy každému, kdo vycestuje do zahraničí, jsme věnovali celé 3. číslo Business Life. Petřin příběh je důkazem toho, že člověk si v cizině rozšíří obzory a mnohdy nalezne inspiraci tam, kde by to ani nečekal.

„Líbila se mi filosofie společnosti, která otevřeně odkrývala fakta o krmení psů průmyslovými krmivy – ať už fakta o složení nebo vlivech průmyslové stravy na zdraví psů. Zaujal mě jejich návrat k původní vařené stravě,“ vysvětluje Petra.

Jakmile se vrátila zpět do Česka, začala svou fenku, která trpěla alergií, krmit vařenou stravou. „Tento způsob krmení mojí fenky se osvědčil,“ popisuje první zkušenost, kdy se jí tato metoda osvědčila.

Kombinace vlastní zkušenosti s existencí fungujícího projektu v USA dala vzniknout myšlence založit firmu poskytující službu vařené stravy u nás.

Jenže ne vše bylo tak snadné, jak by se na první pohled zdálo. Jaké překážky musela Petra překonat? Co obnášelo takové podnikání vůbec rozjet, natož ho zvládat tak, aby prosperovalo?

Jakou jste měla původně představu o tom, jak bude Vaše podnikání fungovat?

Na začátku jsem si myslela, že cesta k zákazníkům bude daleko jednodušší. Věřila jsem tomu, že máme skvělý produkt, jehož vlastnosti jsou nesrovnatelné s obdobnými, průmyslově vyráběnými produkty. Věřila jsem svojí myšlence a říkala si, že stejně tak ji pochopí i potenciální zákazníci a nadchnou se pro náš produkt.

Takže to ve skutečnosti nešlo tak snadno?

Vzpomínám si na naše začátky, jak jsme společně se zaměstnanci vyrazili se vzorky naší stravy do parku a plní energie vysvětlovali zákazníkům přednosti naší stravy a druhý den jsme nadšeně čekali, kdy přijdou první objednávky. Dnes víme, že cesta k zákazníkovi je daleko složitější a je na měsíce, ne-li roky budování povědomí o značce a získání důvěry zákazníků.

Měla jste před začátkem podnikání z něčeho strach?

Obavy z podnikání jsem samozřejmě měla. Nebyla jsem ostřílený podnikatel, který přivedl na svět několik úspěšných firem. Navíc jsem měla obrovskou zodpovědnost vůči investorům, kteří mi v začátcích podnikání finančně pomohli, ale na oplátku požadovali zhodnocení svých prostředků.

20150205-IMG_4430 (2)

Jakou počáteční investici podnikání vyžadovalo? Jak jste financování řešila?

Na počátku jsme investovali necelých 7 milionů do rozjezdu firmy. Rozjezd znamenal vybavení a přestavbu vlastní provozovny, pracovní sílu a výdaje na marketing, na které už v první fázi tolik nezbylo, což byla zásadní chyba. Cca po roce fungování se k nám připojil nový investor, který dal firmě nový směr.

Co obsahoval Váš byznys plán?

Než jsem ho začala psát, vygooglovala jsem si vzor, co by měl obsahovat 🙂 Vše jsem pak ale řešila spíš rozumem, podle toho, co by mohlo zajímat investory. Na začátku jsem nastínila (odhadem), kolik by mohlo stát „vytvoření“ vlastní provozovny a kolik nás bude stát dosažení bodu zvratu + jaký bude výhled na další roky – stručně řečeno. Tehdy jsem vycházela z odhadů, které nebyly ničím podložené. Skutečnost byla samozřejmě jiná než mé nejlepší odhady.

Je Váš byznys ziskový? Po jaké době jste se dostali do černých čísel?

Ano přibližně po roce a půl jsme dosáhli černých čísel. Přispělo tomu i přistoupení nového společníka, který dal firmě nový směr.

Otočte, prosím, na druhou stránku.

- Reklama -