Nikdy nedělejte kompromisy v kvalitě, říká zakladatel doubleshotu

Zakladatelé doubleshotu Jarda Hrstka (vlevo) a Jaroslav Tuček (vpravo) u pražičky.
- Reklama -

Nikdy nedělejte kompromisy v kvalitě a dělejte to, jak nejlépe umíte.

To radí Jaroslav Tuček, jeden ze tří zakladatelů známé pražírny výběrové kávy všem, kdo zvažuje podnikání.

Sám se tím řídil od začátku a přineslo to ovoce – doubleshot významně přispívá ke zlepšování kávové kultury v Česku.

Přečtěte si rozhovor s Jaroslavem Tučkem o tom, z jakého popudu doubleshot vznikl a proč tomu předcházela náročná příprava v zahraničí. Řeč bude i o tom, jaké chyby Češi při přípravě kávy dělají, anebo jak si připravit špičkovou kávu v pohodlí domova.

Co Vás přivedlo na myšlenku mít vlastní pražírnu?

V kavárně jsem pracoval na své první zahraniční brigádě a pak v několika dalších. Tehdy mě káva začala bavit. Poté jsem v Česku pracoval v jiné pražírně a tehdy jsme tušil, že to bude obor, kterému se chci věnovat. Pak jsem odjel sbírat zkušenosti a kontakty do Střední Ameriky na kávové farmy a tam už vznikly plány na doubleshot. Po návratu jsme je se společníky začali realizovat.

Co Vás motivovalo k podnikání?

Chtěl jsem dělat to, co mě baví a zajímá, a to takovým způsobem a v takové kvalitě, abych na to mohl být hrdý. A to v našich začátcích v Česku šlo jedině tak, že jste si dělal všechno sám, respektive ve vlastní firmě.

Měl jste podporu ve svém okolí?

Mými společníky jsou dva kamarádi a moje přítelkyně. Rozhodně, kamarádi, známí i rodina od začátku fandili, podporovali a nakupovali.

Sušení kávy na kávové farmě. V pozadí Kamila Sotonová, jedna ze zakladatelů doubleshot.

Co to obnášelo?

Sestavit business plán, sehnat potřebné prostředky, prostory, vybavení… Pražírna se v ničem výrazně neliší od jakékoliv jiné výroby. Akorát proto, abyste mohli pražit kvalitní výběrovou kávu, musíte umět takovou nakoupit, tedy mít kontakty na kávové pěstitele. A ty jsme si udělali právě během našeho zmíněného pobytu ve Střední Americe.

Začátku Vašeho podnikání tedy předcházela důkladná příprava. Můžete popsat, jak vypadala?

Během roku v Panamě jsme měli dost času vypracovat poměrně hodně podrobný business plán a také se seznámit s majiteli pražíren a kaváren z celého světa, kteří do Boquete jezdí nakupovat kávu a od kterých jsme se mohli nechat inspirovat. Nesnažili jsme se tedy objevit kolo, ale chtěli jsme vytvořit něco, co už ve světě fungovalo.

Jaký jste měli podnikatelský plán?

Realistický, až bych řekl opatrný. Od samého začátku jsme měli silného velkoobchodního odběratele, takže bylo zajištěné, že se pražírna uživí, než začne být značka známější a než k nám přijdou koncoví zákazníci. Měli jsme prostě štěstí, že jsme mohli od začátku pražit a naplno se tím živit, nikdy jsme si v začátku nemuseli zároveň „přivydělávat“ jinde.

Jak velkou investici vyžadoval začátek Vašeho podnikání?

Počáteční investice do samotného vybavení pražírny se pohybovala v řádu několika miliónů korun.

Setkali jste se na počátku s nějakými zásadnějšími obtížemi či překážkami?

Hodně nám v začátku pomohl, a pořád pomáhá, náš investor. Díky jeho pomoci, jak materiální, tak know-how, jsme se v začátku vyvarovali spousty chyb, které bychom jinak asi udělali.

Žádné úplně zásadní překážky, které by nás překvapily, si nevybavuji, jen takové ty běžné provozní, kterými si projde každý začínající podnikatel.

I když přeci jen. Zásadním problémem v začátcích byla silně fluktující cena na komoditním trhu s kávou (historicky nejvyšší cena byla v roce 2011–2012). Ta nám dělala velké problémy v cashflow a termínových kontraktech. Byla také jedním z důvodů, proč jsme se následně zaměřili pouze a jen na pražení výběrové kávy, jejíž cena je částečně na komoditním trhu nezávislá.

Rozhovor pokračuje na další stránce. Otočte, prosím.

- Reklama -