Jak zajistit v začátku podnikání vstupní investici? Přinášíme 5 rad

- Reklama -

Začátky bývají těžké. U podnikání to platí dvojnásob. Pro řadu začínajících podnikatelů bývá největší překážkou vstupní investice.

Každému je jasné, že pokud chce rozjet vlastní byznys, musí nejprve nashromáždit dostatek kapitálu pro spuštění svého projektu.

Jenže jak to udělat?

U většiny zakladatelů je tento proces obtížný a časově náročný. Tato skutečnost se ještě znásobí, ocitá-li se dotyčný v podobné situaci prvně. To však nic nemění na skutečnosti, že fundraising nelze překročit ani obejít, protože pro potenciální životnost budoucího podniku je nezbytný.

Pro všechny začínající, kteří tápou a potýkají se s podobnými problémy, jsme připravili 5 praktických rad, které zvýší šance na úspěch, zlepší potenciál pro získávání finančních prostředků a celkově zařídí, aby zajišťování financí bylo méně stresové.

1. Chovejte se jako profesionálové

Především si hned na začátku uvědomte, že se jedná o byznys. Není to osobní. Je to podnikání. Nic, co se stane, si proto neberte osobně. Takovým přístupem si ušetříte řadu nepříjemných pocitů.

V duchu toho se snažte za každé situace zachovat chladnou hlavu, jednat vždy s rozmyslem a uctivě, ale nebát se prosadit své názory, i kdybyste měli ukázat trochu ostřejší lokty. Vždy jen pamatujte na to, že slušnost je základ. Jednejte proto podle svého nejlepšího svědomí a vědomí tak, abyste dosáhli svých cílů.

Můj otec říkává, že se vždy snaží chovat tak, aby se na sebe druhý den při holení mohl podívat do zrcadla.

Snažte se tedy chovat jako skutečný profesionál. Nebojte se požádat o schůzku potencionálního investora, který Vás již jednou odmítl. Připravte nabídku, který pro něj bude dostatečně atraktivní. Ale nepronásledujte jej, pokud nemáte co nového nabídnout.

Ale pokud onomu potencionálnímu investorovi zavoláte, abyste mu poděkovali za čas, který Vám a Vaší věcí věnoval a jen tak mimochodem zmíníte, že se u Vás situace i nabídka poněkud změnila, nic nezkazíte a umožníte dotyčnému, aby si o Vás udělal slušný obrázek. Zároveň se dost možná začne zajímat i o Vaši záležitost, protože si řekne, že v člověku, který má takové vychování a odvahu, se pravděpodobně skrývá silný potenciál.

2. Přijměte fakt, že zvyšování kapitálu je cílem dlouhodobým

Každý, kdo se rozhodne realizovat svůj podnikatelský záměr, by si samozřejmě přál, aby s tím mohl začít co nejdříve, ideálně hned následující den. V duchu toho pak dotyční podvědomě očekávají, že finance pro rozjetí svého projektu zázračně seženou přes noc. Myšleno s lehkou nadsázkou samozřejmě.

Zde je třeba si uvědomit, že v podnikání se zázraky nedějí. Je to tvrdé místo, kde si úspěch musíte zasloužit vlastní dřinou. A stane-li se potom něco, co alespoň vzdáleně připomíná zázrak, pak si můžete být jisti, že jste se o to zasloužili vlastní vytrvalostí a pílí.

Z tohoto úhlu pohledu je nutné říci, že fundraising je dlouhodobý proces a je dost možné, že Váš projekt může zůstat ve fázi rozjezdu o moc déle, než jste si představovali. To je ale v tomto směru naprosto normální.

Dokonce i poté, co se Vám podaří zajistit spolehlivé financování, může uzavření obchodu samotného a dohodnutí konkrétních podmínek trvat celé měsíce.

Proto se nenechte žádnou krátkodobou překážkou vyšachovat ze hry.

3. Nespěchejte

Velké podnikatelské nápady nemusí být okamžitě výbušnými hity. Cesta k jejich přijetí může být posetá překážkami, neúspěchem a odmítnutím.

Úspěšní podnikatelé často popisují okamžiky, kdy svou kariéru chtěli pověsit na hřebíček. Mnoho lidí dosáhlo úspěchu až poté, co byli dlouhou dobu odmítáni.

Využijte odmítnutí jako příležitost k učení. Zamyslete se nad tím, co byste mohli změnit a zlepšit, abyste dosáhli toho, po čem toužíte.

4. Zvažte všechny možnosti

Neexistuje žádný dobrý nebo špatný způsob, jak si obstarat finance. Jestliže se Vám zdá, že zvolená cesta přináší více starostí než užitku, nebojte se změnit strategii. Zajistit kapitál pro rozvoj podniku můžete i jinak než prostřednictvím investorů nebo soukromých věřitelů.

Zkuste požádat o půjčku nebo grant prostřednictvím nějakého vládního programu pro malé či střední podniky. Usilujte o crowdfunding prostřednictvím webů jako jsou třeba Kickstarter nebo GoFungMe. Inspirujte se zkušenostmi ostatních. Připojte se na sociálních sítích ke skupině uživatelů s podobným zaměřením a popovídejte si s nimi o tom, jak se jim podařilo postavit základy svého podnikání.

Buďte otevření změnám a novým možnostem. Nebojte se experimentovat a riskovat. V počáteční fázi nemůžete nic ztratit, můžete jen získat. A víte, co se říká. Že risk je zisk a že ten, kdo se bojí, nesmí do lesa. A právě v lese třeba získáte novou motivaci.

5. Zaměřte pozornost na to, jak se prezentujete

Vaše sebeprezentace svým způsobem představuje konsolidované znění Vašeho obchodního modelu. Proto by měla být dostatečně silná na to, aby dokázala upoutat pozornost potencionálních investorů. To platí zejména v případě, kdy budete řešit crownfunding.

Měli byste být schopni stručně, jasně a výstižně v pár větách popsat základní myšlenku a koncept svého projektu. Měli byste jej umět prodat tak, aby si Vaši posluchači řekli, že hovoříte o atraktivní investiční příležitosti.

Pokud již máte s fundraisingem nějaké zkušenosti, pak jste si jistě vědomi toho, že jste úspěšně dokončili první krok na cestě za financováním Vašeho podnikání. Pokud jste se s ním ještě nesetkali, nebo se Vám nedaří, nezoufejte. K úspěšnému fundraisingu existují desítky cest a žádná z nich není lepší nebo horší.

Pokud tedy narazíte na velkou překážku, zkuste se zastavit, zhluboka se nadechnout a poté buď pokračovat zvolenou cestou, nebo ji změnit, pokud cítíte, že ta, po níž se ubíráte, nedává smysl.

Vězte, že pokud vytrváte a budete věřit tomu, co děláte, dříve nebo později svého cíle dosáhnete.

Diskuzní stránka BusinessLeaders je zde.

© Kateřina Lukášová

- Reklama -