Stověžaté příběhy: Prohlídka památek, u které se nudit nebudete

Eliška Furčáková.
- Reklama -

Když se chcete prosadit v oboru, kde je velká konkurence, která se přetahuje o zákazníky, máte dvě možnosti. Buďto budete jako oni, zařadíte se vedle nich a budete se přetahovat o tytéž klienty, anebo svůj byznys vystavíte od základů zcela jinak.

Druhou variantu zkusila Eliška Furčáková, která s manželem vede malou průvodcovskou firmu. Jejich Stověžaté příběhy jsou určeny jak dospělým, tak dětem, které se rozhodně nebudou nudit, protože zajímavé informace jsou podávány hravější a záživnou formou než u klasických prohlídek s průvodcem.

Jak se dělá reklama na průvodcování, co obnáší podnikání v cestovním ruchu a jak se projekt Stověžaté příběhy odlišuje od klasických průvodcovských služeb, to vše se dozvíte z rozhovoru s autorkou tohoto nápadu, Eliškou Furčákovou.

Kdy vás začalo zajímat umění a historie?

Umění a historie mě fascinovaly již od dětství. To jsem zdědila po mamince, a vlastně oba rodiče mě k tomu vedli tím, že jsme neustále navštěvovali různé pamětihodnosti jak v České republice, tak i v zahraničí. Později mě maminka brala na výstavy do galerií.

Tento zájem ve mně pak na střední škole prohloubilo studium dějin umění, které jsem následně tři roky studovala na Katolické teologické fakultě UK. Škola mě bavila, ale již po bakalářských zkouškách přišlo trochu rozčarování, co se týče uplatnění a možností získat praxi v oboru.

Jak jste pokračovala?

Rozhodla jsem se na magisterské studium přejít na fakultu umění a designu v Ústí nad Labem, a to konkrétně na obor Kurátorská studia, a při studiu si udělat tehdy ještě pro praxi povinný kurz pro průvodce Prahou a cestovního ruchu.

Tímto způsobem jste se tedy dostala k průvodcování?

Ano, postupně jsem se začala realizovat v turistickém ruchu a zde jsem mohla využít i amatérské herecké zkušenosti ze školního divadla. Prováděla jsem na zámcích, vyzkoušela si pozici průvodkyně klasické cestovní kanceláře.

V roce 2009 jste založila spolu s manželem firmu. Odkud tento nápad přišel?

Byla jsem ráda za možnost uplatnění, které jsem do té doby měla, bavila mě práce s dětmi, ale vycházky inzerované pro děti od konkurence mě tehdy příliš nenadchly. A tak jsem se za podpory manžela rozhodla zkusit to na vlastní pěst.

Jakou jste měla vizi?

Hlavní vize byla nabízet vycházky po Praze netradiční, především zábavnou a interaktivní formou, podávat svému publiku historická fakta formou vyprávění příběhů a legend, a tak vzdělávat děti a studenty nebo pobavit a obohatit znalosti dospělých a seniorů.

V čem jste viděli podnikatelskou příležitost? Co vás přimělo zkusit to?

Zdálo se nám, že je v tomto ohledu na trhu díra, a protože jsme s manželem o sobě vždy věděli, že jsme spíše „freelance typy“, zkusili jsme spojit mé znalosti Prahy, jeho zkušenosti z oblasti marketingu a profesní schopnosti jako grafického designéra a vytvořit prakticky bez nutnosti jakýchkoli zásadních počátečních nákladů pilotní nabídku vycházek.

Jak z vašeho pohledu působí na turisty služby klasického průvodce?

To je velmi individuální. Věřím, že mnoho klasických „deštníkových průvodců“ jsou velmi vzdělaní a milí lidé a jejich výklad má úspěch. Toto ovšem nebyl náš cíl.

Z jakého důvodu?

Vždy mi vadila klasická průvodcovská dikce, kdy posluchač ani nestíhá poslouchat, natož vnímat obsah mluveného slova. Nechtěli jsme také provádět velké 40–50členné skupiny, ani používat podpůrné průvodcovské audiosystémy. Chtěli jsme být prostě co nejvíce přirození a poskytovat také co nejvíce individuální přístup.

V čem dalším se odlišujete?

Věřím a doufám, že je toho více. Snažíme se podat především co nejpoutavější výklad, a tak učinit danou vycházku zábavnou a hravou. Kromě běžně navštěvovaných turistických atrakcí bereme naše klienty i na místa, kam se běžný turista jen tak nevydá. Dále se zaměřujeme na různá okrajová témata a stále se naši nabídku tras snažíme něčím novým obohacovat. Navíc jsme schopni klientovi připravit i vycházku „na míru“ jeho specifickým požadavkům.

Jaké u vás najdeme průvodce?

Průvodce do týmu si vybíráme velmi pečlivě a prioritou jsou, samozřejmě mimo odpovídajících odborných znalostí, jejich osobnostní předpoklady. Vyžadujeme, aby naši průvodci byli přátelští, otevření, spontánní, aby uměli využít své osobní charisma a náboj. No a pak je také důležitý již zmiňovaný individuální přístup.

V čem se individuální přístup projeví?

Upřednostňujeme provádění menších skupin nebo i jednotlivců a v rámci jedné vycházky provádíme maximálně 30 osob. V průběhu výkladu využíváme také originální a graficky poutavě zpracované pomůcky. Součástí některých vycházek jsou i výtvarné workshopy, přednášky, čtení básní a jiné doprovodné aktivity a nezbytnou tečkou je sladká odměna pro každého účastníka na konci programu.

Jste cenově konkurenceschopní?

Snažíme se o to, i přesto, že máme vyšší náklady.

Je pravda, že jste zároveň firma i nezisková organizace? Jak to funguje?

Neziskovou organizaci Vyprávíme Stověžaté příběhy, z.s., jsme zakládali s kolegy především za účelem získání potřebných veřejných prostředků na naše další vedlejší neziskové projekty. Co se týče běžných vycházek, fungujeme jako klasická malá rodinná firma.

V čem je toto propojení výhodné?

Toto propojení nám umožňuje pohybovat se ve více sektorech, ale potažmo i v různých segmentech trhu, zacílit na různé cílové skupiny a také spolupracovat s městskými institucemi jako je Muzeum hl. m. Prahy, Městská knihovna, Magistrát hl. m. Prahy, a uměleckými galeriemi.

Otočte, prosím, na další stránku.

- Reklama -