4 užitečné tipy, jak dostat práci, kterou chcete, bez předchozích zkušeností

- Reklama -

Pokud existuje něco více frustrujícího, než je hledání té správné práce, je to čekání na telefonu na danou pracovní nabídku.

Podle studie z roku 2014 je 45 % lidí stále na lovu své vysněné práce, ačkoliv zaměstnání mají. 38 % za pohovory dojíždí a 18 % hledá práci z pohodlí domova prostřednictvím internetových portálů, jako je třeba jobs.cz.

Vzhledem k tomu, že dnešní doba nabízí dostatek prostoru k sebeuplatnění, se nabídka práce ve většině případů rovná poptávce. Navzdory tomu je těžké dostat se jen na vstupní pohovor.

Proč?

Protože společnosti si vybírají zkušené a kvalifikované kandidáty.

Přečtou-li si ve Vašem životopisu, že nemáte téměř žádnou praxi v oboru, jemuž se chcete věnovat, dají Vám buď velmi malé, nebo žádné šance. Což většinou nestačí k pozvání na vstupní pohovor, kde byste jim mohli dokázat, že jejich požadavky dokážete splnit i bez předchozí praxe.

Co s tím?

Jak se vůbec ucházet o vysněnou práci, když je Vaše žádost zamítnuta ještě dříve, než dostanete možnost si s personalistou promluvit?

Jak zaplnit mezery v pracovní historii?

Co když jste třeba čerstvý absolvent bez praxe?

Říká se, že kde je vůle, tam je i cesta. Pro všechny ty, kteří mají vůli, ale cestu teprve hledají, přinášíme 4 praktické tipy, jak získat práci svých snů i bez praxe a zkušeností.

1. Zviditelněte své dovednosti a zápal pro věc

Abyste zabránili frustraci následující po dalším odmítnutí bez možnosti osobního setkání s představitelem společnosti, zaměřte se na kvalitu životopisu a průvodního dopisu. Ať už jste čerstvým absolventem, nebo si jen chcete v práci přilepšit, jistě ve svém dosavadním životě najdete moment, který byste mohli nějak navázat na práci, kterou chcete dostat.

Najděte v sobě spisovatele a popište jej čtivě tak, abyste čtenáře přesvědčili, že Vy jste tím pravým kandidátem.

Představte si třeba, že jste účetní, ale chcete se zaměřit na sociální práce. Vaše cílová organizace preferuje někoho, kdo má alespoň roční praxi v oboru. Proto zvýrazněte relevantní dovednosti, které jste získali prostřednictvím Vaší aktuální pozice a ukažte, jak je můžete využít v budoucí práci:

Organizace – víte, jak zacházet s klientskými účty a rádi na toto téma uspořádáte seminář

Komunikace – Vaším denním chlebem je vyřizování telefonních hovorů, vytváření zpráv a rozhovory s klienty o jejich financích

Kritické myšlení – často musíte činit nelehká rozhodnutí, abyste svým klientům pomohli zachránit jejich konta

V závěrečném shrnutí pak tyto aspekty zmiňte na prvním místě:

Jako současná účetní pro společnost X se ucházím o pozici sociálního pracovníka. Mezi mé hlavní předností patří skvělá organizace, komunikace a kritické myšlení. Mám vynikající schopnost pracovat pod tlakem i s velmi obtížnými klienty bez toho, aby utrpěly vzájemné vztahy.“

Takové představení by mělo představovat pádný důvod ke zvážení pozvání na osobní pohovor.

2. Poukažte na své koníčky či projekty, které souvisejí s pozicí, o níž se ucházíte

„Zkušenost“ nemusí nutně znamenat placenou práci. Může se jednat o různé aktivity, které jsou jakkoliv spjaty s tím, čemu se chcete věnovat. Ať už se jedná o dobrovolnickou činnost, brigádu, projekty pro přátele či rodinu, mimoškolní aktivity – zkrátka vše, co by mohlo být považováno za cennou zkušenost.

Když jsem se během vysokoškolských studií ucházela o své první místo v redakci, zmínila jsem mezi zkušenostmi i úspěchy ze středoškolských literárních soutěží či spolupráci s kamarády ve věcích psaní, nebo jsem poukázala na domácí tvorbu, kterou jsem byla v případě potřeby připravena zaslat k nahlédnutí.

Dříve, než se přítel začal ucházet o místo v záchranné zdravotnické službě, o které měl velký zájem, docházel tam několik let na neplacenou praxi. Zkušenosti si tak vytvářel přímo na místě činu.

Zkušenosti člověk utváří tím, že odněkud začne.

Často si fakt, že se vlastně jednalo o začátek něčeho velkého či důležitého, uvědomíme až s odstupem času.

Proto nepodceňujme své volnočasové aktivity a přikládejme jim váhu, kterou si zaslouží.

Když hovoříte o tom, co jste dokázali, buďte konkrétní. Mějte po ruce praktické důkazy. Nebuďte vágní. To by manažera, který se bude Vaší věcí zabývat, možná donutilo k předčasnému ukončení čtení Vašeho dokumentu.

Otočte, prosím, na další stránku.

- Reklama -