4 užitečné tipy, jak dostat práci, kterou chcete, bez předchozích zkušeností


3. Buďte přirozený a lidští

Jste kreativní?

Popisují Vás přátelé a známí jako věčného optimistu?

Myslíte si o sobě, že jste přátelští, učenliví a čestní?

Pak byste měli být pro potencionálního zaměstnavatele atraktivnější než zkušení kandidáti, kteří tyto základní aspekty milé lidskosti nevykazují.

Podle některých teorií manažeři u uchazečů oceňují především 3 věci:

  • Vášeň: Ukažte, že chcete danou práci více než ostatní. Že i přes zjevný nedostatek zkušeností máte něco, co ostatním uchazečům chybí: chuť a radost, s nimiž budete do práce přicházet každý den.

  • Nadšení: Jak velký je Váš zájem? Budete o vysněnou pozici usilovat, i když přijímací průběh bude těžký? Nebo budete hledat zadní vrátka a budete se jistit nějakou další nabídkou? Může to tak být, ale personalista to nesmí poznat. Váš zájem o pozici, o niž se ucházíte, by měl být představen v průběhu celého procesu – od průvodního dopisu, přes životopis, až po osobní pohovor. Naznačte, co všechno jste do toho dali, že toho nelitujete a že jste plni očekávání, zda budete moci dávat dál.

  • Sebeprezentace: Usmějte se. Dejte najevo přirozenou sebedůvěru. Potvrďte to pevným stiskem ruky. Ujistěte svým postojem druhou stranu o tom, že jste člověk, který ví, co dělá a bude tak svou práci precizně odvádět i bez předchozích zkušeností v obou. První dojem je důležitý. S jistou nadsázkou lze říci, že pokud dobře zapůsobíte v několika prvních minutách setkání, máte na půl vyhráno.

Firmy a manažeři každý den přicházejí o peníze kvůli zaměstnancům, kteří jsou líní a neochotní učit se nové věci. Předveďte se jako člověk opačného charakteru a možná to bude právě onen faktor, který v konečném důsledku rozhodne o Vašem přijetí.

Přátelského, příjemného a zvídavého člověka chce mít v týmu každý.

Ukažte, že takoví jste.

4. Propojujte

Průvodní dopis Vám dává šanci prodat sebe a své dovednosti. Ať už máte mezery v pracovní historii, nebo se jen chystáte změnit obor působení, průvodní dopis umožní propojit zdánlivě nesouvisející položky na seznamu požadavků s Vašimi dosavadními zážitky tak, aby manažera přesvědčil k osobnímu setkání.

Vyprávějte příběh. Začněte svými schopnostmi, slaďte je s požadavky na touženou pracovní pozici a skončete tím, proč si myslíte, že jste tím nejlepším adeptem pro výkon zvolené profese.

Průvodní dopis umožní zvýraznit vášeň a zápal pro věc, a zároveň skrývá nedostatek zkušeností.

Když jsem se po ukončení vysokoškolského studia ucházela o práci ve dvou firmách, s nimiž jsem do té doby spolupracovala externě, zvýraznila jsem svou náklonnost k našemu regionu a k lidem, kteří zde žijí. V rámci toho jsem zmínila nějaké aktivity, které s tím mohou souviset – například procházky se psem, během nichž se podívám na zajímavá místa, o kterých později mohu v regionálně zaměřených článcích informovat. Nebo o faktu, že jsem členem místní kynologické organizace a sportovním instruktorem v místím frekventovaném fitcentru. Z toho zase mohou usoudit, že mám přehled o místním kulturním i sportovním děním, z čehož plyne, že budu schopna přinášet inspiraci týkající se nových témat ke zpracování.

Nebo si představte, že pracujete jako finanční poradce, ale chcete se ucházet o místo mediálního konzultanta místního rádia. Zvýrazněte v průvodním dopisu svou schopnost komunikovat s lidmi, asertivitu a odvahu.

Poslední rada na závěr: Snažte se být co možná nejvíce autentičtí. Vyhněte se používání odborně vypadajících cizích slov, jejichž skutečný význam Vám uniká. Používejte termíny, které běžně užíváte v rozhovorech. Manažeři jsou chytří a mazaní. Umí číst mezi řádky. Pokud se v tom, co říkáte a jak se snažíte zapůsobit, necítíte jistě, poznají to. A dají to najevo.

Proto se snažte za všech okolností zůstat sami sebou a věřte, že štěstí se na Vás dříve či později usměje. Každý rozumný člověk ví, že žádný učený z nebe nespadl.

S trochou vynalézavosti, vtipu a zápalu pro věc můžeme všichni získat práci, kterou opravdu chceme.

Jen musíme v jejím hledání vytrvat a nenechat se odradit prvním odmítnutím. Ani druhým.

Diskuzní stránka BusinessLeaders je zde.

© Kateřina Lukášová