10 důvodů, proč zkusit franšízu

"Hezký podnik, ten tak mít," napadne Vás možná v nějaké provozovně. No a proč byste ji mít nemohli? Co když je to franšízový koncept? Nebo co když ve stejném oboru jsou jiné?
- Reklama -

Chcete podnikat?

První návazná otázka obvykle zní: V ČEM, abych uspěl?

Navazující: JAK, abych uspěl?

A po nich přicházejí další, které také vyvolávají bolehlav: KDO mi případně poradí? KDO mi pomůže s marketingem? O CO všechno se vlastně budu muset starat?

A přitom existuje společná odpověď: Franšíza!

Příklad na ukázku: Proč vymýšlet nový McDonald’s… proč se rvát o klienty s tím dnešním… proč nutit zákazníky, aby odcházeli od něčeho, co jim možná vyhovuje… proč vést s McDonald’s cenovou válku… když nemusíme být protihráči, ale spoluhráči McDonald’s? Zkrátka když i my můžeme mít svůj McDonald’s, jednu z jeho poboček?

A firem jako McDonald’s, které poskytují licence na svá „zastoupení“, je spousta v mnoha oborech. Záleží na tom, CO Vám vyhovuje, CO Vám nejvíce jde, v JAKÉ oblasti se chcete realizovat.

Ostatně, přehled nejzajímavějších a nejvýhodnějších franšízových možností současnosti budeme přinášet v magazínu BUSINESS LEADERS.

A jakých je 10 z mnoha důvodů, proč franšízu získat?

 

1. Být svým vlastním šéfem

Tohle je nepochybně první dobrý důvod, proč zvolit franšízu. Touha ovládat svůj vlastní osud a vybudovat podnikání je silný stimul. Možná už nějakou dobu koketujete s myšlenkou začít podnikat, ale k rozhodnutí vám něco chybí. Někdo to nazývá nápadem, jiný prostě jen neví, jak začít. Jednou z možností, jak se stát vlastním šéfem, ale mít zázemí silné společnosti, je právě franšízing.

2. Podnikání na klíč

Nákup franšízy je v podstatě pořízení podnikání na klíč. Stejně jako dům na klíč vám vybraná stavební firma postaví od A až po Z, franšíza funguje velmi podobným způsobem. Díky tomu nemusíte budovat novou značku, řešit marketing, design provozoven, hledat správné a spolehlivé dodavatele a celkově budovat celý systém funkčního podnikání.

3. Osvědčený podnikatelský model

Nové nápady jsou skvělé, ale jejich zavedení, vytvoření systému a rozšíření mezi zákazníky je běh na dlouhou trať. Pokud chcete prostě jen podnikat a nestojíte o vytváření něčeho od nuly, pak je franšíza přesně pro vás. Franšízing umožňuje podnikatelům zapojit se do osvědčeného a úspěšného nápadu. Všechny franšízy mají již zavedený systém, který stačí pouze aplikovat. Tyto systémy jsou osvědčené a vyladěné do posledních detailů. Jsou navrženy tak, aby maximalizovaly prodeje a produktivitu práce. Díky tomuto vyladěnému systému se vyhnete mnoha bezesným nocím a chybám, kterým byste za normálních okolností museli čelit.

4. Vyšší pravděpodobnost na úspěch

Nejdůležitějším důvodem, proč zvážit koupi franšízy je, že kupujete systém. Při koupi licence získáte celé know-how a zavedený, léty prověřený systém. Franšízový systém je totiž postaven tak, aby úspěch, kterého již bylo jednou (nebo opakovaně) dosaženo, bylo snadné duplikovat. Díky tomu je pravděpodobnost úspěchu mnohonásobně vyšší. Pokud se budete držet systému, který franchisor (ten, kdo založil a nabízí franšízu) zavedl, měli byste být na své cestě k podnikání úspěšní.

5. Povědomí o značce

Můžete strávit měsíce vymýšlením skvělého názvu, loga, propagačních materiálů atd., ale nebudete skutečně vědět, jestli to přiláká zákazníky a vaše podnikání bude fungovat. U franšízy si zaplatíte, někdy draze, za právo používat obchodní značku. Tato investice se ale zpravidla vyplatí a rychle vrátí zpět. Známá značka je neocenitelným pomocníkem v podnikání. Franšízový systém vystupuje pod nějakou značkou a u většiny těchto systémů se jedná o již známou značku, která má i své zákazníky. To přináší výhodu ustálené značky na trhu, která je uznávaná a zákazníci jsou zvyklí u ní nakupovat. Rovněž váš obraz jako obchodního partnera bude mít punc společnosti, kterou znají a které důvěřují.

6. Snazší financování

Banky či investoři jsou obvykle ochotnější poskytnout finanční prostředky na podnikání formou franšízingu. Franšízy mají totiž prokazatelné výsledky. Z tohoto důvodu je riziko nesplácení nebo úpadku nižší než u varianty, kdy si celé podnikání sami založíte. Velmi často vám pak franchisor může sám pomoci s financováním, a to nejčastěji pomocí investora nebo partnerskou bankou.

7. Školení a podpora

Drtivá většina franšízových společností nabízí intenzivní školení a tréninkové programy, které jsou zpravidla součástí balíčku zakoupené licence. Tím je zajištěno, že v podnikání neuděláte obvyklé chyby, kterým musí nováček v oboru čelit. Když si koupíte povolení, nikdy nejste sami. Franchisor má totiž velký zájem na tom, aby se vám dařilo a hlavně aby byly dodrženy všechny postupy a standardy, které k tomu slouží a utvářejí značku jako celek. Ve skutečnosti franchisor potřebuje, aby franšízy uspěly. To je důvod, proč je intenzivní výcvik zahrnut ve franšízovém poplatku. Školení a trénink může trvat dny nebo týdny, v závislosti na značce.

Současně máte také k dispozici odborné vedení od franchisora nebo dokonce od jiných franchisantů (těch, kdo podobně jako Vy už využívají franšízu). V takovém typu podnikání tedy nejste nikdy sami. Vaše problémy jsou na rozdíl od samostatného podnikání sdíleny a získáte dostatečnou podporu.

8. Exkluzivní oblast a možnost růstu

Když si kupujete licenci, zároveň si kupujete „povolení“ k podnikání na exkluzivním území. To znamená, že budete mít nárok na určitou oblast, v níž nemůže pod stejnou značkou působit nikdo jiný. Účelem je poskytnout dostatečný počet zákazníků pro úspěch vaší investice. Franchisoři se obecně zdráhají udělovat práva k příliš velkému území, většinou jde o adekvátně velkou oblast, která dává uživatelům franšízy největší šanci k úspěchu. Tento systém rovněž nabízí zajímavé možnosti růstu. Poté, co si vybudujete úspěšnou pobočku, může být dalším krokem stát se vlastníkem další licence a budovat tak vlastní síť pod úspěšnou značkou.

9. Ochrana malého a středního podnikání

V každém podnikání jsou konkurenční tlaky. Díky globalizaci se velké nadnárodní společnosti snaží ukrojit podíl místních malých a středních podniků. Více o tomto tématu píšeme v článku Regionální podnikání.

Franšízing může sloužit jako ochrana a v podstatě takové spojení sil nezávislých majitelů drobného a středního podnikání. Nejen že má každý podnikatel vlastní území, ale mohou společně řešit problémy, které jejich podnikání trápí, společně budovat značku a získat cenové výhody. Právě franšízing, který jim umožní patřit do jedné sítě distributorů pod jedním obchodním jménem, popřípadě vystupujících pod jednou značkou. To umožní těmto podnikatelům vystupovat vůči svým dodavatelům jako jeden silný partner a vyvíjet tlak na své dodavatele ohledně dodacích podmínek a nákupních cen. Díky tomuto postupu jsou schopni nakoupit zboží či služby daleko levněji, něž kdyby vyjednával každý zvlášť.

Franšízové podniky mají díky své velikosti a počtu odběratelů často cenovou výhodu oproti těm nezávislým. Čím větší síť, tím vyšší jsou slevy při hromadných nákupech nebo úspory z rozsahu při nákupu výrobků a služeb, což vytváří konkurenční výhodu.

10. Budete mít jasnou představu, do čeho jdete

Když si pořídíte franšízu, budete vědět mnohem přesněji a reálněji, jakým způsobem se může vaše podnikání odvíjet. Franchisor vám totiž bude schopen poskytnout lepší odhady příjmů a výdajů. Navíc si můžete na základě obdobných lokalit udělat obrázek například o počtu klientů, návratnosti investice nebo výši zisků.

Co se tedy postavit na své nohy, a přitom s něčí oporou za zády?

O mnoha variantách podnikání je magazín BUSINESS LEADERS. Jen si vyberte tu svou. Magazín lze objednat pouze ZDE.

© Jan Vavroň

- Reklama -