8 důležitých otázek, na které byste neměli zapomenout při žádném přijímacím pohovoru

- Reklama -

Jak uspět při přijímacím pohovoru?

Věčné téma, o němž se již psalo mnohokrát. Jak se obléci, jak se chovat, jak co nejlépe zapůsobit… Vše se většinou točí kolem toho, jak se zalíbit personalistům tak, aby došli k názoru, že právě Vy jste tím pravým kandidátem na post, o nějž se ucházíte.

Ale co Vy?

Jak Vy zjistíte, že daná společnost skutečně nabízí to, o co máte zájem?

Že pozice, o níž usilujete, je pro Vás tou pravou?

Článků zabývajících se podobnými otázkami bychom zřejmě moc nenašli. I proto jsme se rozhodli jeden takový publikovat.

Proč?

Protože si myslíme, že pohovory nejsou jen o tom, abyste prodali sebe sama a dokázali tak, že jste tou pravou osobou pro výkon dané profese. Pro Vás zároveň znamenají jedinečnou příležitost, jak poznat firmu či společnost do hloubky a ne jen okrajově. Zjistit, jaké poměry zde panují, jaký systém zde funguje a na základě toho odvodit, zda by Vám vůbec role, která je k mání, vyhovovala.

Jenže… Jak proniknout do hloubky?

Kladením otázek. Kladení otázek představuje nejúčinnější a zároveň nejjednodušší způsob, jak se dostat věci, o níž máme zájem, jak se říká, na kobylku. Již známý antický filozof Sókratés, který se proslavil zejména svou větou Vím, že nic nevím., propagoval učení formou vedení dialogu.

Ne nadarmo se říká, že kdo se víc ptá, víc se dozví.

Chytré kladení otázek pomůže získat informace, díky nimž budete schopni posoudit, zda se ztotožňujete se základními hodnotami společnosti, jaké příležitosti Vám ono prostředí přinese pro osobní i profesní rozvoj a růst a zda budete schopni se sžít s kulturou, která zde panuje.

Podívejte se na náš seznam 8 nejdůležitějších otázek, které byste měli ve vlastním zájmu položit při každém pohovoru.

1. Jaký rozvoj mi tato pozice umožní v následujících 3 letech?

Tato otázka slušně a nenápadně ukazuje, že kandidát hledá pozici, která mu zajistí dlouhodobý rozkvět.

Odpověď Vám může pomoci ve zhodnocení situace – respektive zda ona role bude dlouhodobě korespondovat s Vaší představou o dosažení profesních cílů.

Pokud třeba hledáte pozici, která umožňuje kariérní růst, pomůže Vám odpověď s rozhodnutím, zda se poptat ještě i někde jinde.

2. Čím konkrétně bude má činnost přispívat k celkovému poslání organizace?

Zásadní dotaz, který ačkoliv může znít trochu nafoukaně, pomůže pochopit, zda se stanete důležitou součástí provozu, nebo ne. Důležitý článek často bývá článkem nepostradatelným, což pro Vás znamená jistý příslib stability a jistoty.

Z odpovědi a z tónu, jímž bude vynesena, jasně poznáte, zda byste měli mít pro současnou a budoucí podobu společnosti zásadní význam, či zda byste se měli stát součástí nějakého řadového oddělení. Z druhé možnosti by potom plynula možná varianta, že pro takové oddělení vedení společnosti poskytne jednak méně zdrojů pro realizaci projektů, jednak menší rozpočty pro zvýšení platů a bonusů. Taková oddělení pak často bývají mezi prvními v řadě, nastane-li neoblíbené období škrtů a propouštění.

Tato otázka by tedy měla zvýraznit indicie týkající se skutečnosti, zda Vaše pozice nějak významně přispěje k růstu společnosti. A pokud ano, pro Vás z toho samozřejmě plyne i osobní a kariérní rozvoj, který Vám takový post umožní. Můžeme tedy říci, že tato druhá otázka nepřímo vyplývá z té první, nebo alespoň že spolu velmi úzce souvisí.

3. Jak byste na této pozici definovali pojem „úspěch“?

Jedná se o jednu z nejdůležitějších otázek, jejíž odpověď může poskytnout vnitřní informace, které s největší pravděpodobností jinde dostupné nebudou.

Dozvíte se, jak bude možné či nemožné sladit své osobní profesní cíle s tím, co je Vám v rámci pozice nabízeno.

Zjistíte více o konkrétních dovednostech, které budou v rámci úspěšného výkonu vyžadovány, skutečných prioritách pozice a o kultuře pracoviště.

Především ale ona důležitá zjištění uslyšíte z úst toho, kdo je do věci přímo zainteresovaný.

Nevědomky, nebo vědomky?, Vám tak zároveň poskytne cenné rady, jak zajistit, abyste na danou pozici byli vybráni právě Vy.

Otočte, prosím, na další stránku.

- Reklama -