Na mateřské vymyslela zdravé polotovary, jejichž příprava zabere jen pár minut

Simona Hošnová
- Reklama -

Máte rádi dobré jídlo z kvalitních surovin, ale někdy Vám prostě nezbývá čas nebo energie na to, abyste v kuchyni trávili několik hodin jeho přípravou? Přesně tento problém řešila Simona Hošnová v době, kdy byla na mateřské dovolené. Chtěla synovi dopřát to nejlepší, ale zároveň nechtěla prostát půl dne u plotny – s malým dítětem, vyžadujícím neustálou pozornost, to ostatně ani moc nejde. „V kuchyni byste neměli trávit více času než nad talířem,“ prohlašuje Simona a v duchu tohoto kréda představila svůj nápad vyrábět předpřipravené pokrmy v pytlíčcích. Značku LeGracie založila na zdravých, přírodních surovinách. A co je na těchto jídlech nejzajímavější? Nenajdete v nich glutamany, konzervanty, palmový tuk, výrazné koření, sůl ani cukr nebo sladidla.

Zdravý polotovar. Zní to sice zvláštně, ale skutečně to funguje. Bez konzervantů, soli i sladidel. Základ tvoří zdravé potraviny jako rýže, kuskus, pohanka, jáhly, sušená zelenina nebo chia semínka. K domácí přípravě pak stačí pouze voda, olej a sůl. Jíst kvalitně a chutně, vařit snadno a rychle. To je podstata LeGracie, na které se Simona rozhodla vybudovat svůj byznys.

Simona před mateřskou dovolenou pracovala na vysoké pozici v bankovním sektoru. Svou kariéru začala jako běžná přepážková pracovnice a během patnácti let se vypracovala až na sales managera. Stejně jako Monika Hertlová z našeho předešlého příběhu si však po narození miminka nedokázala představit návrat na svou původní, časově náročnou pozici. „Žila jsem opět ve svém rodném městě a nedokázala jsem si představit denní dojíždění do Prahy, služební cesty a návrat k rodině až večer,“ vysvětluje Simona.

Zkušenosti s podnikáním

Simona věděla, že na rozhodování má dva roky, proto nespěchala. Vždycky snila o tom, že bude mít něco „svého“ a nejlépe něco, co by se týkalo jídla, třeba bistro nebo kavárnu. Prozatím však měla plné ruce práce s miminkem a navíc pomáhala svému partnerovi s rozjezdem rodinné firmy, takže sny o vlastním byznysu prozatím odložila na vedlejší kolej. „Poznala jsem, jaké to je pracovat po nocích, kdy syn spí, s naprostou samozřejmostí jsem vstávala ve 4 hodiny ráno, abych stihla vyřídit administrativu, než mi začnou maminkovské povinnosti a také jsem zažila okamžiky, kdy jsme do firmy vraceli všechno a museli jsme se velmi, ale opravdu velmi uskromnit,“ vzpomíná na začátky rodinného podniku Bellinni, v němž se snažila partnerovi pomáhat v maximální možné míře.

Nejen že díky tomu získala cenné zkušenosti ohledně začátku podnikání, ale navíc zjistila, že ji to uspokojuje nesrovnatelně více než kariéra zaměstnance. „Radost, která nás oba naplňovala z každého úspěšně zvládnutého dne, byla neskutečná a naprosto jiná, protože to byla přímá úměra naší vynaložené energie,“ dodává Simona na vysvětlenou.

Vlastní byznys

Simoně zapálení vydrželo, a proto se rozhodla pustit do vlastního projektu. Už znala rizika podnikání a jak sama říká, byla připravena téměř na vše. „Po téměř 20 letech pracovních zkušeností jsem dospěla k tomu, že si chci splnit svůj sen – dělat jídlo pro lidi.“ Přestože si původně pohrávala s myšlenkou otevřít restauraci, bistro nebo kavárnu, nakonec se vydala úplně jinou cestou. Na trhu jí chybělo zdravé jídlo, které by se dalo připravit do pár desítek minut – bez složité a časově náročné přípravy surovin. Přestože je na trhu nepřeberné množství potravin z pytlíčku, jejichž příprava zabere sotva pár minut, obsahují nejen konzervanty, příliš mnoho soli, barviva a podobně, ale pokulhává i jejich nutriční hodnota.

Ať Simona hledala, jak chtěla, na trhu nenašla žádné zdravé jídlo z pytlíčku, které by bylo kvalitativně i chuťově stejné jako pokrm připravovaný tradiční cestou z čerstvých surovin. Proto se ho rozhodla vyrábět sama. „Každá máma poznala situaci, kdy má doma nemocné dítě, od kterého nemůže odejít nebo zrovna nemá dostatečně zásobenou ledničku nákupem. Nebo potřebuje během 20 minut uvařit večeři celé rodině. Často příprava a krájení surovin zabere více času než samotné vaření. V balíčcích LeGracie je vše, ale zároveň tam není nic navíc – glutamany, konzervanty, palmový tuk, výrazné koření, sůl ani cukr a sladila. Je to zkrátka takové jídlo, které mi na trhu chybělo,“ vysvětluje Simona.

Díky tomu, že se podílela na rozjezdu podnikání svého partnera, věděla, co je nutné před startem udělat. Po prvotním průzkumu trhu, kdy zjišťovala, jestli se opravdu nic podobného nedá koupit, přišel na řadu jasný finanční plán a ujasnění vize značky, kterou pojmenovala LeGracie. Pak už přišel na řadu výběr produktů do začátku. „Tvorba receptur je pro mne zábava, takže to šlo vlastně samo,“ prozrazuje Simona. Vymyslet originální recepturu je to hlavní – každý vzorek výrobku se pak v týmu několikrát testuje. „Někdy vyjde receptura napoprvé, jindy poměr jednotlivých surovin upravujeme,“ dodává Simona.

Pokud váš napadlo, že k tomu je určitě zapotřebí nějaká složitá technologie, asi budete překvapeni, že veškeré potřebné vybavení tvoří jen míchací stroj a balička. „Zpracování potravin je jen několikaletá osobní praxe a takzvané ,vyvaření se‘ z každé suroviny tak, abyste věděli, jak se chová v suchém stavu a jak po uvaření. Vždyť například ranní müsli si také mícháte sami,“ vysvětluje Simona jednoduchost celého procesu.

Prodejní kanály

Přestože značka LeGracie existuje teprve několik měsíců, zdá se, že zájem o nový koncept rychlého vaření raketově roste. K tomu přispěla i kombinace různých prodejních kanálů. Základem byl vlastní e-shop, ale to nebylo všechno. Simona měla od začátku jasnou představu, jakou cestou půjdou: „Věděli jsme, že nechceme do velkých řetězců a velkoobchodů. Sami rádi nakupujeme v menších obchůdcích, koloniálech a prodejnách zdravé výživy, takže známe jejich prostředí a atmosféru, proto padla volba na ně. Zákazníci, kteří v těchto obchodech nakupují, hledají zpravidla stejný typ výrobků, jako je ten náš.“ Ukazuje se, že to byla dobrá cesta. Po třech měsících na trhu už navázali spolupráci s více než sto padesáti prodejnami zdravé výživy a obrat prodeje se vyšplhal na stovky tisíc korun.

Tak co myslíte? Čeká nás gastronomická revoluce?

Diskuzní stránka BusinessLeaders je zde.

© Veronika Vajglová

- Reklama -