7 mýtů o podnikání, kvůli kterým si zbytečně nevěříme

- Reklama -

Znáte to?

Ráno na devátou, v horším případě na osmou, musíte být v práci, jinak si zaděláváte na velký problém. Ve dvanáct se chystáte na oběd, ale víte, že nejpozději v jednu musíte být zpátky. Neustále vás někdo kontroluje, kouká vám přes rameno a vy se nemůžete dočkat, až ve čtyři, případně v pět odpoledne vypnete počítač a utečete někam hodně daleko. Nebo alespoň tam, odkud nebudete mít výhled na nenáviděnou budovu, kam musíte dennodenně chodit. Něco vám to připomíná? Pak je nejvyšší čas na změnu.

Většina zaměstnanců se bojí odejít z práce. Buď proto, že nemohou sehnat jinou, lépe placenou práci, nebo takovou, která by je bavila. Nebo se také domnívají, že pro podnikání zkrátka nemají předpoklady, talent. To je ale hloupost. Spousta úspěšných podnikatelů začínala doslova a do písmene s NIČÍM. Neměli peníze, cíl, neuměli vést zaměstnance a ani nevěděli, co všechno podnikání obnáší. Proto, abyste začali podnikat, vám ale stačí hlavně nápad, motivace a vůle něčeho dosáhnout. Pokud se umíte kousnout a pořádně za práci vzít, pak vám v podnikání nic nebrání. A zapomeňte na předsudky, které kolem vás neustále kolují. Seznamte se se sedmi mýty, kterými se v počátcích podnikání NEMUSÍTE vůbec řídit.

1. mýtus: „Musím vědět, kam směřuji.“

Nemusíte. Řekl vám někdy nějaký podnikatel, s nímž jste mluvili, že úspěch jeho businessu tkví v tom, že na začátku přesně věděl, co a jak bude dělat? Vždyť i sám stvořitel nejhodnotnější společnosti na světě Apple, Steve Jobs, měl na začátku své kariéry jen obecnou představu o tom, čeho chce dosáhnout. Portugalský mořeplavec Fernão de Magalhães, polská vědkyně Marie Curie ani německý fyzik Albert Einstein na začátku své kariéry nevěděli, co jim osud přinese ani čeho chtějí docílit. Do své práce se ale ponořili natolik, že dříve nebo později dosáhli nevídaných objevů.

2. mýtus: „Musím mít podnikatelský plán.“

A nejspíš ještě na deset let dopředu a takový, aby se v něm nevyznali ani investoři, ani potenciální zaměstnanci, protože obecně platí, že čemu nerozumíme, to přece musí být dokonalé. Omyl. Bude vám stačit jen hrubý nástin toho, co chcete dělat, čeho chcete dosáhnout, jakými prostředky a za kolik. Rozhodně nemarněte čas a peníze podrobnými analýzami. Ty mohou přijít až v průběhu podnikání, ale na jeho začátku nemají velký význam. Začínající podnikatelé ve většině případů nedokážou odhadovat, jak na tom jejich podnikání bude za pár týdnů, natož měsíců. Navíc se ze začátku hlavně učí, poznávají trh a sbírají informace o své konkurenci a potenciálních zákaznících. Proto i vám bude stačit jen hrubý náčrt, který budete podle potřeby dále rozvíjet a upravovat. Pokud jste o business plánu nikdy neslyšeli, pak nevěšte hlavu. V dalších článcích se o něm dozvíte vše podstatné.

3. mýtus: „Musím začít v ten správný čas.“

Nikdy není ten správný ani špatný čas na to začít podnikat. Proto se na nový start začněte připravovat už teď a začněte plánovat kroky, které povedou k vašemu úspěšnému podnikání. Nečekejte na lepší ekonomickou situaci, na lepší podmínky pro podnikatele ani na to, až budete mít víc času se jím zabývat. Berte to tak, že s postupem času to bude jenom horší. Jednou z nejúspěšnějších českých podnikatelek, které se rozhodly téměř ze dne na den vzít osud do svých rukou, je i Tereza Havrlandová, zakladatelka společnost Lifefood. Když jí bylo dvacet čtyři, prodělala vážný úraz. Nechtěla se ale spoléhat na to, že ji jednou někdo někde zaměstná, a tak si založila vlastní firmu na výrobu zdravých potravin, kvůli které se i pořádně zadlužila. Musela pracovat dokonce až šestnáct hodin denně, aby její firma prosperovala. Ale nakonec si splnila svůj sen a její firma je teď známá po celé České republice.

4. mýtus: „Musím mít do začátku hodně peněz.“

Peníze potřebujete ve chvíli, kdy si chcete pořídit auto a nechcete si ho kupovat na leasing, nebo dům, ale hypotéka nepřipadá v úvahu. V tom případě potřebujete hodně peněz. Abyste ale začali podnikat, k tomu až tak moc peněz potřebovat nebudete. Chcete něco vyrábět nebo poskytovat službu? Zkuste ze všeho nejdřív vymyslet co a nabízejte daný produkt nebo službu lidem z rodiny, přátelům, známým, sousedům… Pokud to, co vymyslíte, bude mít pozitivní ohlas, začnete rozjíždět business ve větším, bude vám vydělávat i víc peněz a díky tomu budete moci do podnikání i více investovat.

5. mýtus: „Musím mít zaměstnance.“

Tento mýtus souvisí s předchozím. Dokud si nebudete jisti, že o váš produkt nebo službu bude zájem, rozhodně s dalšími lidmi nepočítejte. Jsou velmi nákladní. Hlavně v začátcích bude důležité, abyste se vyhnuli režijním nákladům na zaměstnance. Ušetří vám to spoustu peněz. A i ve chvíli, kdy se zdá, že se vám v podnikání úspěšně daří, si nejdříve zkusíte spočítat, zdali se vám vyplatí skuteční zaměstnanci, nebo spíše lidé na volné noze či agentury. O tomto tématu ale budeme psát podrobněji v dalších článcích.

6. mýtus: „Musím pracovat 24 hodin 7 dní v týdnu.“

Ano, to samozřejmě můžete. Do pár týdnů ale skončíte přinejmenším na kapačkách. Žádný člověk na světě není stvořený k tomu, aby takovou pracovní zátěž zvládl bez následků. Samozřejmě že je hlavně v začátcích důležité věnovat rozjezdu podnikání co nejvíc času a úsilí, ale ne za každou cenu. Proto se nejdřív budeme učit mít na mysli i zdraví a také se naučíme stejně intenzivně pracovat i odpočívat. Společně se naučíme organizovat a řídit si čas tak, abychom zůstali produktivní, efektivní, a přitom čerství, tedy abychom vše stihli v maximální kvalitě, a přitom měli čas i na ostatní hodnoty.

7. mýtus: „Musím zvládnout všechno sám.“

Také vám připadá, že sami si všechno uděláte stejně nejlépe? Na tom něco bude, ale při množství práce, kterou budete muset ze začátku stíhat, to zřejmě platit vůbec nebude. Co nebudete muset dělat přímo vy, zadáte někomu jinému. Ne zaměstnanci nebo jiné firmě, to stojí peníze, které vy ale nemáte. Zkusíte se poptat v rodině, mezi přáteli nebo známými. Pokud to bude v jejich silách, jistě vám s lecčím rádi pomohou. Jakmile se vám bude dařit a budete svou firmu rozšiřovat, naučíte se přenechávat většinu denních úkolů jiným. Osobně se snažte vyřizovat jen záležitosti důležité pro chod podniku, ty méně důležité, avšak také podstatné úkoly budete svěřovat jiným lidem. Všechno sami stejně nezvládnete. Určitě ne tak, abyste byli s výsledkem práce na sto procent spokojeni.

Inu, jak vidno, že začít podnikat lze relativně záhy, bez peněz, zaměstnanců i podnikatelského plánu. Zkuste zapřemýšlet nad tím, v čem jste dobří nebo co by vás mohlo bavit. Příště pokračujeme.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -