Jak správně vést virtuální kancelář

- Reklama -

Poslední roky přejí zejména zaměstnancům, kteří mají rádi takzvanou home office neboli práci z domova. Ušetří čas za jízdu do práce a z práce, a navíc si sami řídí pracovní dobu. Ale zaměstnavatel to má mnohem těžší. Jak má svůj tým udržet pohromadě a ve velkém pracovním výkonu, když se se svými zaměstnanci skoro nevídá?

Umět poskytnout zaměstnancům vše, co potřebují, je pro zaměstnavatele skutečným oříškem. A co vlastně jeho lidé chtějí a potřebují? Více o vztazích mezi zaměstnavateli a zaměstnanci budeme věnovat v únorovém vydání magazínu Business Leaders.

Zodpovědnost nesete vy

Jestliže své zaměstnance vedete k práci z domova, nebo o tom zatím jen přemýšlíte, možná se vám budou hodit naše tipy, které vám pomohou k lepší komunikaci se zaměstnanci a také k tomu, abyste udrželi jejich pracovní nasazení, i když vedle nich zrovna nestojíte. Co byste jako zaměstnavatel „virtuálního týmu“ měl vědět?

Vést pracovníky na dálku je skutečná výzva. V říjnu 2016 prováděli vědci z Brigham Young University výzkum, který potvrdil, že zaměstnanci spíše upřednostňují nadřízeného, s nímž se mohou potkávat den co den osobně. Lépe se jim pracuje, sdílejí podobné názory a nemají problém s pracovní morálkou. Platí tedy snad, že lidé, kteří pracují na dálku, jsou méně výkonní, nerespektují své nadřízené a špatně se svým vedením a kolegy komunikují? Rozhodně ne, ale podstatnou část zodpovědnosti za to, jak bude virtuální pracovní tým vypadat, nese zaměstnavatel. Co byste měli udělat pro to, aby se z práce z domova nestal chaos?

1. Zaměřte se na komunikaci

Pokud se svými zaměstnanci mluvíte jen jednou nebo dvakrát do týdne, děláte špatně. Potřebujete s nimi komunikovat mnohem častěji, než kdyby chodili do kanceláře. E-mailová komunikace ale bohužel nestačí. Když už vás podřízení nevidí, alespoň ať vás slyší. Volejte jim a udělejte si poradu přes chatovací aplikace umožňující videohovory. Mohou vás tak vidět alespoň přes kameru. Telefonní hovor jedenkrát za den by mělo být nutné minimum. Tak zaměstnanci nezapomenou, že mají nějakého šéfa, a navíc budou vědět, že se stále zajímáte o to, co dělají.

2. Boj o moc

Poněkud nešťastným řešením jsou případy, kdy část zaměstnanců pracuje z kanceláře a část z domova. Jedni druhým závidějí. Ti, co pracují z kanceláře, závidí druhým, že mohou pracovat z domova. A ti, kteří mají home office, zase závidí těm v práci, že je jejich šéf upřednostňuje při řešení důležitých úkolů a při hromadných poradách. To ale vy nesmíte dopustit. Je třeba, abyste si se všemi zaměstnanci promluvili a stanovili si mezi sebou jasná pravidla. Nikoho neupřednostňujte a spíše se zajímejte o pracovní výsledky než o to, kdo je v kanceláři, a kdo zrovna není. Nedopusťte, aby mezi sebou zaměstnanci vedli konflikty o to, kdo je na tom lépe. Všichni musejí mít stejné podmínky i výhody.

3. Stanovte si podmínky

Než svým zaměstnancům dopřejete práci z domova, ujistěte se, že vědí, co mají dělat. Rovněž by měli mít na mysli, že jejich výsledky budete kontrolovat, a tak je očekáváte v nějakém termínu. Rovněž je seznamte s jejich i svými pravomocemi. To v praxi znamená, že si společně ujasníte, od kdy do kdy je jejich pracovní doba, v níž jim můžete kdykoliv zavolat nebo poslat SMS zprávu, jak dlouho dopředu si budete sjednávat porady nebo jak často budou odevzdávat výsledky své práce. Jakmile o činnosti svých zaměstnanců ztratíte přehled, začnou také oni polevovat ve svých povinnostech.

Proč si vás zaměstnanci neváží?

Jak být dobrým zaměstnavatelem?

Čím vším můžete své zaměstnance motivovat?

Zeptali jste se někdy na tyto otázky sami sebe? Zkuste zapřemýšlet nad tím, zda byste byli pro sebe dobrým zaměstnavatelem, kdybyste se vžili do role svých zaměstnanců. K tomu tématu se ještě vrátíme.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -