Který obor je pro vás ten správný?

- Reklama -

Štve vás zaměstnání? Raději byste budovali něco vlastního – něco, co kromě pravidelného příjmu bude také zvyšovat svou hodnotu, tudíž budete to moci později prodat nebo předat svým nástupcům?

Uvažujete tímto směrem? No jo, ale KTERÝ OBOR je ten správný? – váháte možná.

Než se vůbec do přemýšlení o oboru podnikání pustíte, zodpovězte si čtyři prvořadé otázky:

1. Co umím?

2. V čem jsem lepší než druzí?

3. Co mě nejvíc baví?

4. Čemu věnuji nejvíce času?

V čem se cítíte nejlépe?

Peníze, odhodlání a vůle nejsou všechno. Rozhodně ne, pokud se chcete pouštět do podnikání. Měli byste si hlavně dobře promyslet, v jakém oboru se budete cítit jako ryba ve vodě, zároveň vás bude bavit a není v něm příliš velká a silná konkurence.

Stále nejste pevně rozhodnuti? Pokusíme se vás trochu navést…

Z koníčku se může stát podnikání

Pokud jste se dosud živili jako zaměstnanec v automobilové firmě nebo v oboru bankovnictví a nikdy jste nic neslyšeli o cukrářství nebo holičství a ani vás nepadlo se o takové obory v minulosti zajímat, jen těžko v nich můžete začít podnikat. Zkrátka hned ze začátku vašeho přemýšlení byste si měli vypsat obory, které vám jsou blízké, ať už z hlediska vaší dosavadní práce (a praxe), nebo jste se jim alespoň okrajově věnovali jako vašemu koníčku.

Koníček vás totiž obvykle baví. A když nás něco baví, má to pro nás jedno podstatné kouzlo:

Buďte připraveni se učit

V případě, že si zvolíte obor, který vám nebude plně vyhovovat, může se v budoucnu stát, že do něj nebudete tak zapálení, jak byste správně měli být, a nebudete mu věnovat tolik potřebného času, kolik si zaslouží. Navíc podnikání je o tom, že se neustále učíte novým věcem, prohlubujete si znalosti, komunikujete s lidmi ze stejného oboru, den co den děláte důležitá rozhodnutí. Proto byste si měli zvolit obor, který vás bude bavit a časem se vám neomrzí.

Ještě nevíte? Tak pojďme dál:

Co chybí vám nebo vašim dětem?

Nedílnou součástí rozhodování by mělo být i pozorování. Je dobré rozhlížet se kolem sebe, zapisovat si, co byste změnili, udělali jinak, co vám chybí. V městské dopravě, ve vašem oblíbeném obchodě, kavárně, v nákupních centrech, ale i doma. Je něco, co byste potřebovali a využili, ale nic takového zatím neexistuje, nebo jen v zahraničí? Výbornou inspirací jsou i děti. Zeptejte se jich, po jaké hračce touží nebo jak by svou oblíbenou hračku vylepšily.

Dejte na své blízké a sousedy

Další důležitou položku v rozhodování by mělo tvořit podnikatelské prostředí ve vašem městě nebo regionu, kde chcete své podnikání nastartovat. Měli byste si udělat alespoň hrubý průzkum trhu, abyste zjistili, zdali můžete s vaší firmou obstát v konkurenci. Ptejte se i sousedů a lidí ve vašem okolí, zda by měli o vaši službu nebo produkt zájem. Pokud budou odezvy z větší části kladné, je dobré si zmapovat i konkurenční firmy. Není jich ve vašem kraji už hodně? Nebo naopak žádná taková ještě neexistuje? I před konkurencí ale můžete obstát, stačí vymyslet něco, čím byste měli navrch. Lepší přístup k zákazníkovi? Kvalitnější produkt? Bonusy k poskytovaným službám?

Sami, nebo s někým?

Ve třetí fázi je nejdůležitější rozhodnout se, zda se ve vašem oboru dá uplatit forma podnikání, kterou byste chtěli provozovat. Vyplatí se vám pracovat jako živnostník, nebo je lepší založit si společnost s ručením omezeným? I v tomto případě je dobré si zmapovat konkurenci a poptat se třeba vašich známých. Hodně bude také záležet na tom, zda chcete podnikat sami, nebo se společníkem, či jestli zvládnete poskytovat služby, nebo vyrábět produkty bez zaměstnanců. V neposlední řadě je důležitá výše kapitálu, kterou chcete do začátku podnikání investovat. Nezapomínejte, že některé druhy živností vyžadují prokázaní vaší odborné způsobilosti a znalostí. Pokud se nemůžete rozhodnout, zdali podnikat jako fyzická nebo právnická osoba, podívejte se nejdříve na hlavní výhody a nevýhody jednotlivých forem podnikání.

Myslete na prostory

Mnoho začínajících podnikatelů zapomíná na fakt, že možná právě ke svému zvolenému oboru podnikání budou potřebovat prostory. Někomu stačí jedna kancelář, jiný potřebuje hned tři a k tomu dílnu a sklad. Proto také neváhejte a začněte se poohlížet po dostupných prostorách a zvažte, co právě k vašemu podnikatelskému záměru budete potřebovat právě vy.

On-line podnikání není snazší

Rozhodujete se mezi takzvaným on-line a off-line podnikáním? Pokud jste si doteď mysleli, že podnikání po internetu je mnohem snazší, pak vás nejspíš vyvedeme z omylu. Na první pohled vypadá on-line podnikání snadně. Dnes už si za pár korun vytvoříte vlastní webové stránky, nebo si je od někoho necháte udělat, facebookový účet máte zřízený do pěti minut, a když už si s něčím nevíte rady, na internetu se najde dost lidí, kteří vám ochotně a rádi pomohou. Bohužel tu ale na vás právě z těchto důvodů číhá i mnohonásobně větší konkurence.

Nebojte se jí. Konkurence tu byla vždycky a bude i nadále. Snažte se přijít s něčím novým, a když nevymyslíte nic nového, alespoň to, co chcete dělat, dělejte co nejlépe, jak dovedete. Ostatně, i Tomáš Baťa říkal: „Snažte se dělat věci nejlépe na světě a svět si vyšlape cestičku k vašim dveřím.“

Jak poznat správný podnikatelský nápad, který by měl fungovat?

Jak začít i bez velkého kapitálu?

Nechte se inspirovat novým magazínem Business Leaders. První vydání zasíláme už 26. února všem, kdo uvedou své poštovní údaje zde.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -