Nové Bentley: Jak spojit vysoký výkon a luxus pro čtyři osoby

Bentley Continental GT Supersports Photo: James Lipman / jameslipman.com
- Reklama -

Napřed highlighty, abyste si udělali obrázek:

Je to špičkový grand tourer. Vysvětlím termín: druh výkonného luxusního auta, navrženého pro cestování vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti. K dispozici jako kupé (svažující se střecha dozadu) i kabriolet (možnost sundání střechy).

největší zrychlení ze všech dosud vyráběných Bentley: 0–100 km/h za 3,5 vteřiny, nejvyšší dosahovaná rychlost 336 km/h.

Je to dosud nejsilnější Bentley: 710 koňských sil, 1017 Nm v točivém momentu.

Zbývá název modelu: Bentley Continental Supersports. Novinka, označovaná za nejrychlejší a nejsilnější luxusní čtyřsedadlový vůz na světě. (Ostatně jeho „sourozenec“ s plátěnou střechou, Continental Supersports Convertible, je nejrychlejším čtyřsedadlovým kabrioletem na světě.)

Kombinace výkonu a pohodlí

Vysoký výkon, nebo pohodlí? To jsou dva odlišné světy. Má-li být auto silné a rychlé, nesmí být příliš těžké. Má-li však nabízet majiteli pohodlí, musí být současně vybaveno těžkými doplňky a systémy. Jak to skloubit?

Wolfgang Dürheimer, předseda představenstva a generální ředitel Bentley Motors, cítil závazek: „Název Supersports je legendární. Musí vyvolávat nadšení, touhu i vzrušení. Platí to už od vůbec prvního modelu Supersports z 20. let 20. století. Pouze Bentley může vytvořit vůz, který dokáže spojit ohromné výkony a luxus.“

Vzadu aerodynamicky konstruovaný spoiler, vpředu lesklý kryt motoru z karbonového vlákna. To jsou příplatkové možnosti.

Zabrousíme-li do technických detailů, dvanáctiválcový motor má tak vysoký výkon díky nově konstruovaným turbodmychadlům a upravenému systém chlazení přeplňovaného vzduchu. Ten zvyšuje tlak v turbodmychadle a dává tak motoru ještě větší sílu. Protože však všechno je spojené se vším, muselo dojít i k úpravě klikového ústrojí (včetně hlavních ložisek a ložisek na ojnici), jinak by nešlo vyšší sílu řádně využít.

Tyto úpravy zvedly schopnosti modelu ve srovnání s druhým modelem Supersports z roku 2009 o 80 koňských sil a 217 Nm točivého momentu. V procentech je to zvýšení poměru síly k hmotnosti o 10 % a zvýšení poměru točivého momentu k hmotnosti o 25 %. Nejvyšší rychlost se tím posunula o pět jednotek, tak jako akcelerace (oceníte, když potřebujete okamžitě přidat například při předjíždění).

Znalci si povšimnou speciálně vyráběného volantu, řadicí páka má prvky v alcantaře.

Je-li však vůz výkonnější, musí dojít ještě k jedné úpravě. Ano, brzd. Nový Supersports tak dostal ke keramicko-uhlíkovým brzdám vylepšené chlazení. Brzdové kotouče jsou označovány za vůbec největší svého druhu na světě a v extrémních podmínkách by neměly příliš klesat na svém výkonu.

No jo, ale kde tedy ubrat váhu? První odpověď je v lehkých jedenadvacetipalcových kolech. Kovaná lehká slitina šetří na čtyřech kolech 20 kilogramů neodpružené hmoty. Dalších pět kilogramů ubírá titanový výfukový systém. Nový Supersports je dokonce nejlehčí ze všech současných vozů Continental GT a lehčí i než čtyřsedadlový Supersports z roku 2009.

A je-li řeč o výfuku, jedna finesa: při přeřazení na nižší rychlostní stupeň se ozve zapraskání podobné výstřelu z pušky.

Kabriolet na tlačítko

Pokud Vám v takovém autě nevadí odhalit tvář, ba si takovou jízdu dokonce rádi užíváte, varianta Continental Supersports Convertible znamená jedno podstatné odlišení od kupé: Na stisk tlačítka vznikne otevřený grand tourer.

Vícevrstvá plátěná střecha byla podrobena testům v teplotní škále od -30 °C do +50 °C, měla by odolat monzunovým dešťům a za mrazivých dnů, kterých jsme svědky v posledních týdnech, udržet uvnitř příjemné teplo bez známek průvanu. Samozřejmě, je-li nahoře.

Pokud se jí zbavíte, a to i v chladnějších jarních a podzimních dnech, měla by Vás potěšit funkce ohřívání krku. Akustický dojem pak může vylepšit velmi intenzivně znějící titanový výfuk.

Jistotou je stálý pohon všech kol (poměr 40 : 60 ve prospěch zadní nápravy), pohodlí zvyšuje osmistupňová automatická převodovka s možností řazení pomocí pádýlek na volantu. Jen ta spotřeba… Kombinace vysokého výkonu, a přitom luxusu, si vyžaduje svou daň: okolo 25 litrů paliva na 100 km ve městě, mimo něj se musíte hodně snažit, abyste se přiblížili hodnotě 10 l/100 km. Na oficiální cenu čekáme, ani optimisté ji ale neočekávají pod hodnotou 6 milionů Kč.

Zajímají Vás luxusní trendy? Potřebujete věcné motivace a náročné sny? Inspirujte se „tak trochu jinými“ emocemi ve speciální sekci magazínu BUSINESS LEADERS.

© Petr Casanova

- Reklama -