7 maličkostí, na kterých lze v začátcích podnikání ušetřit zajímavé peníze

"Sakra! Takovej bourák. Ten tak mít, to bych zapůsobil..." ohlížíte se po černé limuzíně. Ale kde na ni v začátcích podnikání vzít? Opravdu by Vám pomohla? Tak proč nezkusíte například operativní leasing (který jde ještě do nákladů)?
- Reklama -

Kdo začíná podnikat, mnohdy bez velkých peněz. Potřebuje minimalizovat své náklady, aby mu co nejvíce peněz zbylo na další rozvoj firmy, respektive vůbec na přežití.

Mnoha lidem hned v začátcích podnikání nevycházejí počty, to je ještě lepší alternativa. Horší je to s těmi, kteří mají velké oči a pak se již po začátku podnikání nedopočítají.

Jak pracovat s penězi, této klíčové kapitole podnikání se budeme podrobně věnovat v magazínu BUSINESS LEADERS. Zde alespoň několik základních tipů, které šetří peníze. Nezapomeňte: i halíře dělají „talíře“.

1. Nemíchejte soukromé a firemní peníze

„Já vydělávám, já zaměstnávám, já…“ říká rád Andrej Babiš. Svého Jájismu se obtížně zbavuje i v ministerské pozici. Proč je to nebezpečné?

Podnikatel musí odlišit sebe a firmu, v první řadě u peněz. Pro mnoho začínajících podnikatelů je obtížné oddělit soukromé bankovní účty od těch firemních. Potom nabývají dojmu, že když dnes FIRMA vydělala, vydělali ONI a mohou si čile brát z firemního účtu peníze na osobní výdaje.

Kdo to udělá jednou, nebude váhat ani podruhé. A náhle začnou peníze ve firmě chybět. A vznikne nepořádek v účetnictví (jaj, to by si zrovna Andrej Babiš smlsnul…).

Totéž platí naopak. Z osobního konta nehraďte firemní výdaje. Mějte oddělený přehled. A když poprvé hodně vyděláte jako firma, neuděláte tu chybu, že firemní peníze utratíte za svou spotřebu – místo abyste je vložili do rozvoje firmy.

2. Jednejte VŠUDE o nejvhodnějším úvěru

Než podepíšete bankovní úvěr, dobře si prostudujte, kdo a jaký úvěr nabízí. Nejenže se odlišují jednotlivé banky, ale dokonce u jedné banky můžete dostat úvěr za různých podmínek.

Jiné poplatky a úroky totiž může dostat „klient z ulice“ a velký zástupce, například finančně-poradenská firma, která pomáhá dané bance přivádět klienty a hromady peněz. Nezřídka se stane, že přes jinou firmu dostanete výhodnější podmínky než u vlastního poradce v rámci banky.

Nejlepší způsoby, jak ušetřit na úvěrech, připravujeme do magazínu BUSINESS LEADERS.

3. Opravdu je kancelář potřeba?

Mnoho podnikatelů začala z domova, doslova z ložnice nebo garáže. Měsíčně to dokáže ušetřit spoustu peněz i času. A žádná ostuda to není, každý nějak začínal. (Ostatně firmy jako Microsoft nebo Apple začaly právě tak.)

Potřebujete přijímat návštěvy v reprezentativním prostředí? A co raději kavárna? Nebo restaurace? Ostatně, dnes existují způsoby, jak si pronajmout kancelář třeba na hodinu. Báječné tipy, jak vyřešit tuto nákladnou položku v rozpočtu firmy, uvedeme v BUSINESS LEADERS.

4. Snižte si daňový základ. Legálně

Náklad, který se naopak vyplatí: dobrá účetní. Nejenže za Vás obstará vyplňování kolonek, kterým nerozumíte, ale má přehled, jak snadno se dá snižovat daňový základ a ušetřit tak až několik desítek tisíc korun ročně (byť podpora státu formou nadbytečných daních je jistě chvályhodná…).

Koneckonců, i námětům, jak optimálněji pracovat s daněmi, se budeme věnovat ve spolupráci s profesionály v magazínu BUSINESS LEADERS.

5. Zaměstnejte příbuzné/přátele

Klasický start podnikání: Pokud se neobejdete bez pomocné ruky, volte své nejbližší okolí, ochotné pracovat po běžném zaměstnání nebo za jiných stísněnějších podmínek například na dohodu o provedení práce. Ta má spoustu výhod. Mimo jiné: Pokud na ni vaši blízcí nebudou pracovat více než tři sta hodin za rok a jejich měsíční odměna nebude převyšovat deset tisíc korun měsíčně, nemusíte jim platit zdravotní ani sociální pojištění. Blízkému stačí uhradit jen patnáctiprocentní daň z příjmů.

Ale takových minifint je řada. V magazínu je zjistíte.

6. Šetřete na vybavení

Opravdu potřebujete nové zařízení, auto na náležitou reprezentaci, superznačkový notebook? Važte každý náklad. Mnohdy se může vyplatit auto na operativní leasing, který jde také do nákladů, a přitom představuje extra klasu, aniž by Vás finančně položila na lopatky.

Rovněž byste nevěřili, kolik peněz může ročně ušetřit levné LED osvětlení, ekonomické tiskárny, do kterých toner stojí pakatel, správně nastavený termostat vašeho vytápění a redukční baterie v koupelně. Každá koruna se – zejména v začátcích – počítá! Ostatně, využít ji můžete efektivněji, třeba reklamou v on-line marketingu.

7. Jděte příkladem

Zlaté doporučení: Co vyžadujete, sami dělejte. Jakmile vaši zaměstnanci uvidí, že šetříte, všechny náklady pečlivě promýšlíte a zbytečně neplýtváte na provozu firmy, podvědomě přistoupí k autocenzuře. Ve výsledku zjistíte, že i částky ušetřené na kancelářských potřebách mohou firmě ušetřit nemalou částku.

Ale to jen na okraj. Těch tipů je řada. A samozřejmě budou činit pilíře BUSINESS LEADERS, magazínu praktického podnikání. Ostatně, své know-how prozradí i ti podnikatelé, kteří své začátky zvládli. Zvládnete to i Vy.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -