Umíte vyjednávat? 5 pravidel profesionálů

Každý má své hranice, které chce při jednání uhájit a u protivníka překročit.
- Reklama -

Získat si nového klienta je těžké pro každého. Šanci uspět ale mají především ti, kteří ovládají umění efektivního vyjednávání a nenechávají se ovlivňovat emocemi.

V reakcích na 12 zlozvyků, které brzdí cestu k úspěchu jste se často zmiňovali, že vaše úspěchy hatí především to, že se každému hned přizpůsobíte a neradi se o něčem dlouze dohadujete. Podívejme se tedy, alespoň v základních bodech, na to, jak je také možné vést porady a schůze.

Zvyšte si šanci na úspěch

Není podstatné, zda jednáte se svým potenciálním klientem, šéfem, partnerem nebo prodávajícím, principy každého vyjednávání jsou stejné, a tak se řídí i stejnými pravidly. Pokud je ale neznáte, nikdy nebudete umět vyjednávat na sto procent. A která pravidla je důležité si ujasnit?

1. pravidlo: Nenech se vyprovokovat

Ať se vám stalo ten den nebo týden cokoliv, nemyslete na to. Vypněte emoce a nenechte okolí, aby na vás poznalo, že se něco děje. Tím byste jen odhalili svou slabou stránku. Častuje vás protistrana urážkami? Přejděte je a nevyjadřujte se k nim. Nezvyšujte hlas, nehrajte si s propiskou ani do ní nekousejte, je to známka toho, že jste nervózní. Ale ani nervozitu na vás nikdo nesmí poznat.

2. pravidlo: Minulost dej stranou

Mezi vámi a druhou stranou se v minulosti mohlo stát cokoliv. Ale to už je dávno pryč. Soustřeďte se na to, co je teď a co máte v plánu do budoucna. Ani jedné straně neprospěje, pokud se budete dohadovat o tom, jaké chyby kdo v minulosti udělal. Rovnou si na začátku vyjednávání řekněte, že za minulostí jste udělali tlustou čáru.

3. pravidlo: Nauč se říkat dvě magická slova

Jistě, každý chce být v právu a myslí si, že má pravdu. Ale je načase, abyste si v některých situacích přiznali, že tentokrát pravdu nemáte. Říct někomu: „Máte pravdu“ je mnohdy velmi těžší, znamená to spolknout své ego. Přesto je ve vyjednávání klíčové umět uznat svůj omyl. Pokud si budete stát zarytě za svými názory a pravdami, ve vyjednávání se nikam neposunete. Druhý vás přestane respektovat. Naučte se to. Máte a pravdu.

4. pravidlo: Musíš vědět, co chceš

Zdá se to prosté, ale mnoho lidí se do vyjednávání pouští bez toho, aniž by tušili, co doopravdy chtějí a očekávají. Zároveň je ale dobré vědět, co od vás očekává a chce druhá strana. Musíte být rovněž připraveni dělat kompromisy, a proto si rozmyslete, čeho jste ochotni se vzdát ve prospěch druhé strany. Pokud nebudete dělat ústupky, nepočítejte s tím, že je udělá druhá strana.

5. pravidlo: Nepodceňuj přípravu

Tak jako jsme začali nejdůležitějším bodem, tak jím i skončíme. Pokud jste si na jednání neudělali důkladnou přípravu a alespoň dvakrát si neověřili správnost všech čísel a statistik, které chcete prezentovat, raději ho odložte na jindy. Nikdy si nezískáte důvěru druhé strany, pokud vás nachytá, že nejste perfektně připraveni. Jakékoliv zaváhání může být krokem k vaší prohře.

Jak dosáhnete u klientů větší důvěryhodnosti?

Čím je můžete zaujmout natolik, aby si vybrali právě vaši firmu?

A jak si své klienty udržíte?

Těžte ze zkušeností těch, kteří patří k extratřídě, v magazínu Business Leaders. Každé dva měsíce jej objevíte ve Vaší schránce, stačí se registrovat k odběru zde

© Michaela Dočkalová

- Reklama -