Jak být nejlepší v tom, co děláte, radí Cal Newport v knize Hluboká práce

- Reklama -

Také máte obrovský problém se soustředěním?

Neustále odbíháte od práce a na konci dne zjistíte, že jste se pracovní činnosti věnovali maximálně tři nebo čtyři hodiny?

Vítejte mezi těmi, kteří jsou zběhlí v takzvané mělké práci. Ta Vám ale štěstí, peníze ani slávu nepřinese. To dokáže jedině práce hluboká.

Že jde o zvláštní termíny? Zaujala nás jedna kniha, kde se tyto termíny používají a stojí za zamyšlení:

Rozdíl mezi hlubokou a mělkou prací

Hluboká práce = pracovní činnost provozovaná ve stavu nerušeného soustředění, která vás nutí využívat váš kognitivní potenciál na maximum. Taková činnost vytváří nové hodnoty, zlepšuje vaše schopnosti a je obtížně replikovatelná.

Bohužel takové práce ale mnozí z nás nejsou vůbec schopni. Pak ale nemohou dosahovat takových výsledků, jakých dosahují ti nejlepší z nás, ať už je to v oboru fyziky, informatiky nebo například žurnalistiky. Jen soustředěná práce nás vede k hodnotným výkonům.

Mělká práce = kognitivně nenáročné úkony logistického charakteru, často vykonávané nesoustředěně. Tyto činnosti většinou nevytvářejí nové hodnoty a jsou snadno replikovatelné.

Tato mělká práce je jistě známá mnohem více lidem. Jste zvyklí pracovat s telefonem u pravé ruky a tabletem u levé, přičemž se během práce rádi odreagujete nějakým tím telefonátem, esemeskou nebo aktuálními příspěvky na Facebooku? Pak si můžete být jisti, že způsobu hluboké práce nikdy nedosáhnete.

Být efektivní, nebo jen dřít?

Cal Newport ve své knize Hluboká práce: Pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě popisuje nejen to, jakých výsledků můžete dosáhnout, pokud budete pracovat na bázi hluboké práce, ale také jak to dopadá, když se celý život budete „dřít“ jen mělkou prací. Newport staví svou teorii na zkušenostech zvučných jmén, jako jsou Carl Gustav Jung, J. K. Rowling, Jack Dorsey, jenž pomáhal zakládat Twitter, nebo Alissa Rubin, která vedla redakci New York Times v afghánském Kábulu. Všichni mají něco společného, a to schopnost ponořit se do „hluboké práce“. Právě díky ní se mohou prezentovat výsledky své činnosti, která je ve svém oboru vynesla mezi nejlepší z nejlepších.

Kromě toho Newport dává odpověď na otázku: Jak docílit toho, abychom pracovali „hluboce“? Předkládá čtyři nejdůležitější pravidla, kterými je třeba se řídit: 1. Pracujte hluboce, 2. Nuďte se, 3. Opusťte sociální média, 4. Zbavte se mělkosti. Principy Newport popisuje čtivě, a hlavně nejde o klasickou učebnici. Autor si přeje, aby nebylo nutné se nic učit nazpaměť.

Zamysleme se nad sebou

Knihou Hluboká práce se naučíte každý den vypořádat s e-maily, sociálními sítěmi a mobilními telefony tak, abyste vytvářeli kvalitní práci. Podle Newporta pokud se nenaučíme soustředit a stále se necháme rozptylovat, nikdy z davu nevystoupíme.

Koupit si ji můžete v našem e-shopu.

Ostatně, na Newportových principech stojí i koncept našeho nového magazínu BUSINESS LEADERS. Učí, jak můžeme být efektivní, úspěšní, a přitom mít dostatek času na to, abychom si svůj úspěch užili.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -