Chcete být úspěšní? Naučte se říkat NE

- Reklama -

Postavte se, prosím, před zrcadlo. Přiložte jazyk na horní patro. A pak ho odlepte.

Když přidáte zvuk, vznikne NE.

To je celé.

A máte po mnoha starostech.

Neustále se zabýváte záležitostmi, které se Vás netýkají? Které Vás zdržují? Pořád někomu ustupujete? Proč? Naučte se nebát použít jazykové cvičení. NE.

Kdo neumí říkat NE, dostává se do zbytečných problémů. Kdekomu naslibuje hory doly, kývne, na co kývnout nechtěl, a pak mu nezbývá čas na povinnosti a zájmy, které patří pod všechna ANO. V horším případě navrší ještě další krok směrem, kam vůbec jít nechtěl.

Magazín BUSINESS LEADERS jsme založili i proto, abychom se naučili takové zdánlivé malichernosti. Možná si při listování jeho stránkami budete připadat jako v první třídě, ale jako školáci se někdy chováme. A je to škoda. Ztrácíme pouze my sami.

Co tedy obnáší slovo NE?

Věř si

Věříte si? Pokud podnikáte, věříte své firmě? A Vašim výrobkům i službám? Myslím OPRAVDU si věříte?

Pak mi tedy vysvětlete: Proč jste přistoupili například klientovi nebo nadřízenému na jeho požadavek snížení ceny/mzdy? Pracujete proto, abyste se zavděčili a měli nálepku CHARITA, nebo abyste dostali peníze?

Nejde o jedno NE, které jste neřekli. Jistě to není Váš jediný klient, potažmo jediný případ, kdy nadřízený/kolegové přišel. Naopak, čím více se proslechne, že jste přístupní drzým požadavkům, přijdou další/přijde znovu. Jakou pověst pak budete mít Vy, Vaše výrobky a poskytované služby, když jim hodnotě sami nevěříte, respektive ani Vaši klienti/nadřízení je neocení?

Věnuj energii smysluplnějším záležitostem

Obchodní případ: Máte klienta, kterého se bojíte. Když Vám volá nebo píše e-mail, začne Vás svírat břicho, cítíte nevolnost, potíte se a nejraději byste se neviděli. Zahráváte si dokonce se svým zdravím, když nedokážete říct NE ani tomu, že ho pořád máte.

Nežijte v iluzi, že se sám změní. Proč, když je takto maximálně spokojený? Proč, když Vám může volat desetkrát denně a uhánět Vás s nesplnitelnými požadavky a termíny? Proč, když pokaždé řeknete ANO?

Opět si odpovězte: Proč si to nechávám líbit? Vážně tolik potřebujete jeho peníze? A co kdyby ty peníze přišly odjinud? Co kdyby přišly od JINÉHO klienta, který by Vám dával lepší energii?

Že žádný takový není? A jak by mohl být, když na něj ani nemáte kapacitu, protože jste svým kýváním vyblokováni pro toho otravu?

Nespokoj se s málem

A teď z jiného soudku: NE, které opakujete lidem ze svého týmu/svým zaměstnancům.

Názorný příklad: Spěšně sháníte zaměstnance, ale ne a ne narazit na někoho, kdo by se Vám zcela líbil a splňoval všechny Vaše požadavky. Začínáte rezignovat a jen pod tlakem termínu jste schopni přijmout někoho průměrného. Proč se spokojujete s málem? Copak vážně nechcete, aby firma prosperovala, nebo abyste měli méně práce? To Vás opravdu bude bavit marnit čas s voděním za ručičku, vztekáním se, vyčítáním si, že jste nebyli přísnější?

Uvědomte si, že bez kvalitních a pracovitých zaměstnanců Vaše firma nikdy úspěšná nebude. Proto neslevujte z nároků, které potřebujete. Vybírejte pečlivě a nespokojujte se s málem.

Věz, že odmítnutí nikoho nenaštve

Kdokoli Vás požádá o pomoc, vyhovíte mu. Považujete to za slušnost. Budiž, když Vám to dělá dobře… Otázkou ovšem je, zda Vám to výhledově opravdu dobře udělá. Možná Vám to totiž přivodí spíše problémy.

Klasický příklad: Muž-fanoušek do elektrotechniky je osloven sousedem, aby mu zapojil spotřebič. Vyhoví. Ťukání se ovšem opakuje další večery. Jednou soused potřebuje další spotřebič, podruhé se mu některý porouchal. Muž-fanoušek je ovšem už lapen do svého ANO. A zanedlouho klepou na dveře i další sousedé, které první soused informoval a muže-fanouška doporučil. Muž-fanoušek následně musí dojíždět na jejich chalupy dělat zdarma to, na co profesionální elektrikář má vysokou taxu. Inu, pro dobrotu…

Važte čas. Pro každého má nejvyšší hodnotu. A pokud pro někoho Váš čas vysokou hodnotu nemá, respektive nechápe, že ho můžete trávit s rodinou, přáteli nebo věnovat koníčkům, pak ho Vaše ANO nikdy neuspokojí. Naučte se jen říkat NE chytře. Buďte vždy slušní a zdvořilí a po pravdě vysvětlete, proč nechcete prosbě vyhovět.

Říkej NE i sobě

Můžete se stokrát přesvědčovat, že když budete pracovat dlouho do noci, zvládnete toho víc. I kdyby, za jakou cenu? Nevyspíte se a další den budete unavení. Stojí to za to?

Všechno, co vyžaduje pevnou vůli, vyžaduje NE. I zdravý životní styl i pracovní produktivita. NE je slovo posouvající k úspěchu. Steve Jobs, zakladatel Apple, se ptal svých zaměstnanců, kolikrát ten den našli odvahu říct NE. A to nejen druhým. I sobě, když to bylo nutné.

Jak si poradit se zákazníky tak, aby naše NE neskončilo jejich definitivním odchodem?

Jakým zbytečným chybám se naučit říkat důsledné NE?

To už naleznete v magazínu BUSINESS LEADERS. Od 28. února posíláme do Vašich schránek. K odběru se přihlásíte pouze zde.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -