7 zásad přípravy na přijímací pohovor aneb Jak otočit slabiny v přednosti

- Reklama -

Jak se nejlépe prodat

Doba přeje hledání zajímavějších míst. Firmy poptávají kvalitní síly a jsou připraveny je skvěle zaplatit. Podmínkou je však, aby šlo opravdu o KVALITNÍ sílu.

Jenže podívejme se na to jejich pohledem: Jak lze kvalitu poznat PŘEDEM – dříve než se daný uchazeč chopí práce? 

Proto se konají přijímací pohovory. Z očí do očí se má člověk co nejlépe prodat, často aniž by sám konkrétní práci předvedl. Na co se klade důraz?

Existuje 7 základních principů, které by uchazeč měl zvládnout, aby při pohovoru obstál. A zapomeňme na životopis – ten už HR manažer viděl. Nyní je zvědav na uchazeče samotného!

Co tedy rozhoduje?

1. Zjistěte si o firmě co nejvíce informací.

Není nic trapnějšího, než uchazeč, který se hlásí o místo ve firmě, o níž nic neví. Proč se tedy do ní hlásí? Dělá si z nás legraci? – tak samozřejmě uvažuje HR manažer. Ten očekává, že firmu máte přečtenou. Víte, co potřebuje, a přicházíte připraveni to firmě dát. Proto:

Na prvním místě si sežeňte o dané firmě co nejvíce informací. Projděte si její webové stránky, přečtěte odkazy, články, recenze i diskuze, které se firmy týkají. Pokud ji znají někteří z Vašich přátel nebo známých, vyzpovídejte je. Čím více toho budete vědět, tím více vytušíte, co HR manažerovi říkat – budete v obraze.

2. Porovnejte ji s konkurencí.

Firma Vás případně najme proto, abyste jí pomohli vyrovnat se konkurenci, nebo ji optimálně předehnat (náskok udržet). Proto ovšem musíte znát nejen tuto firmu, ale také její postavení na trhu, respektive její konkurenční výhody a handicapy.

Nemusíte znát do detailu všechny konkurenční firmy, to je nakonec úkolem managementu. Ale čím více toho budete vědět o situaci na trhu, tím více se svým myšlením managementu budete blížit. Takoví lidé jsou vyvažováni zlatem. Proto:

Identifikujte podobné firmy v oboru, sepište si, v čem se odlišují a co by firma, do které jdete, mohla zlepšit.

3. Napište si, jakého největšího úspěchu jste zatím dosáhli.

Opakuji: Životopis už ve firmě znají. Nemusíte znovu papouškovat, kde jste studovali a nabírali dosavadní praxi v oboru. Mějte však v hlavě dva, nejlépe tři příklady toho, co největšího nebo nejhodnotnějšího jste dokázali – to bude Váš highlight. A připravte si vysvětlení, jak jste toho docílili a co jste pro to museli udělat.

Kdykoli ukážete, že umíte překonávat překážky v cestě k cíli, jste pro firmu zajímaví.

4. Vyzdvihněte své silné stránky a ze slabých udělejte přednost.

Jednou z největších slabin Čechů je přikrčenost – neschopnost prodat své přednosti. Patrně si myslí, že každý HR manažer vidí do hlavy. Ne, na pohovoru jste právě proto, abyste dali protistraně důvod, proč bez Vás nemůže dál existovat. Ale pozor!

Není nutné, abyste o sobě mluvili jen v superlativech, chvástání odpuzuje a je nevěrohodné. Pro vyvážení tedy vyjmenujte jak své silné, tak slabé stránky.

Slabiny však nemusíte sdělovat v negativním smyslu. Můžete je obrátit v přednost. Jak? Neříkejte, že pracujete pomalu. To je negativní vlastnost. Naučte se ke každé negativní vlastnosti něco doplnit. A to doplnění začíná slovem ALE… Takže: „Pracuji pomalu a s rozvahou, a to proto, že nechci dělat zbytečné chyby, naopak svou práci míním vždy odvádět na sto procent a rychlost není vždy přínosem.“

5. Ptejte se i Vy

Jen na ujasněnou: Toto není výslech. Ptát se můžete i Vy. Ba musíte, pokud chcete prokázat upřímný zájem o místo.

Sepište si několik otázek na potenciálního zaměstnavatele. Dbejte na to, aby na ně nebyla odpověď odpověď na webových stránkách firmy nebo v jiných oficiálních dokumentech firmy. Tady se láme chleba: Buď budete vypadat nepřipraveně, nebo profesionálně. Buď prohra, nebo výhra. Nic mezi.

Nápověda: Otázky by se měly týkat především Vaší případné práce ve firmě, ne být obecného charakteru a zabývat se například historií firmy.

6. Vytiskněte si všechny potřebné dokumenty

Buďte kompletně připraveni. Tedy pro jistotu si vytiskněte nebo vemte s sebou životopis, motivační dopis, výuční či absolventské listy, všechna závěrečná vysvědčení, různá osvědčení, diplomy, anotace Vašich projektů nebo jiné ukázky Vaší práce, zkrátka cokoli, co by se Vám mohlo hodit. Především mějte u sebe kopie všeho, co jste již posílali e-mailem do firmy (typicky v odpovědi na inzerát).

7. Oblečení by nemělo být příliš formální, ale ani neformální

Přijďte oblečeni adekvátně pozici, na kterou se hlásíte. Není nutné, abyste vypadali, jako když jdete z předání státního vyznamenání. Dokonce by to mohlo být na škodu, protože by se HR manažerovi mohlo zdát, že zevnějškem odvádíte pozornost od obsahu svých slov – že věnujete až příliš energie svému obalu.

Důležité je, abyste se cítili dobře a uvolněně. A současně abyste vypadali profesionálně a příjemně. Tak, jako by Vás ihned měli zapojit do procesu.

Jaké maličkosti rozhodující v osobních jednáních?

Na co by z hlediska dress code měli dbát muži a co dokáže diskvalifikovat ženy? 

O tom ve třech samostatných sekcích již brzy v magazínu BUSINESS LEADERS. Zasíláme ho již 28. února všem, kdo se přihlásí k odběru zde. Poštovné hradíme my.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -