Máte problémy? Řešte je jako majitel hodinářství Prokop&Brož

Jan Prokop v prezentační místnosti, v pronajatých prostorách na Václavském náměstí.
- Reklama -

Jan Prokop. Martin Brož. Možná je ještě neznáte, ale přesto za sebou mají obrovský kus práce. Úspěšně si vybudovali značku hodinek Prokop&Brož, které se daří nejen na českém trhu, ale už dokonce i v Rusku nebo ve Švýcarsku.

Cesta k úspěchu ale nebyla jednoduchá, ba naopak velmi trnitá. S kterými překážkami se museli na své cestě za splněným snem poprat? A jak je vyřešili? Seznamte se s příběhem Jana a Martina.

Jejich příběh je na dlouhé vyprávění, proto vám dnes jen ve zkratce nastíním jejich problémy, ale o samotném řešení se dočtete v nadcházejícím vydání magazínu, které vychází už 28. února.

Banky jim nechtěly půjčit

Jan je vystudovaný bankéř a finančník, Martin je hodinář, a tak když se tito dva muži před lety sešli, napadlo je, že začnou vyrábět a prodávat hodinky. Jan umí velmi dobře navrhovat design a starat se o obchodní i marketingové záležitosti, Martin zase sestrojovat hodinky. Jenže k tomu, aby vůbec začali podnikat, potřebovali peníze na výrobu prvních hodinek a také na propagaci. Jenže banky jim půjčit nechtěly.

„Nikoho nezajímáte do té doby, než začnete vydělávat,“ říká Jan. Banky chtějí znát historii firmy, a jen pokud se jí daří, tak jsou ochotny půjčovat.

Ale nově vznikající firma přece žádnou historii – ani úspěšnou, ani neúspěšnou – nemá, tak co s tím? Kde sehnat peníze? To vám prozradíme už v nadcházejícím tištěném vydání. Předplatné si můžete objednávat ZDE.

První zákazníci nepřicházeli

Když Jan s Martinem váhali, zda do podnikání jít, anebo ne, známí a přátelé jim radili, aby to zkusili. A dodávali, že si od nich hodinky i oni rádi koupí. „Když jsem v roce 2011 přemýšlel nad tím, že založím firmu, mnoho mých známých i přátel mě k takovému kroku přímo vybízelo. Byly i mezi nimi i poměrně velké firmy,“ usmívá se hořce Jan.

„Svedlo mě to na scestí. Říkal jsem si, že i kdyby si koupilo hodinky byť jen pět procent lidí, kteří projevili zájem, musí to vyjít.“ Jenže se ukázalo, že od slov ke skutkům je ještě dál než od sta k pěti procentům.

A tak si Martin s Janem museli hledat úplně nové zákazníky. Například na veletrzích. „V roce 2015 jsme vystavovali na pražském veletrhu hodinek a klenotů a byla to jedna z nejkrásnějších expozic vůbec. Také vzbudila patřičný rozruch. Proto se o nás dozvěděli lidé z Ruska, ale například i ze Švýcarska,“ pochvaluje si Jan.

Udržet si pozici na trhu je náročné

Vystavovat na veletrzích je pro ně prý povinností i proto, že tak mohou bojovat proti mediálním dezinformacím, které občas vyzní tak, že v Česku existuje jen jediný nezávislý hodinář. „Když pak ale přijedeme na veletrh a připravíme tam kvalitní prezentaci, obhájíme jak svou existenci, tak pevnost našeho místa na trhu.“

Proti tradičnímu domácímu výrobci náramkových hodinek PRIM podle Prokopa nemá smysl bojovat. Jeho klientela je konzervativní a má s touto značkou spojeno své dětství. A tak jediným smysluplným postojem bylo vymezit se a oslovit odvážnější skupinu klientů, kteří touží po individuálněji pojatém produktu i spektru služeb, jež ho doprovázejí.

„Možná se vám bude zdát devadesát tisíc za hodinky, což je cena základních modelů z kolekce, příliš, ale vezměte si, že je máte na celý život, jsou jediné na světě a podle vašeho přání,“ zdůvodňuje cenu Jan. K hodinkám přidává celoživotní záruku a pravidelný údržbový servis zdarma.

Správná cena je klíčem k úspěchu

Že hodinky ani žádný jiný výrobek z drahých kovů nebo nerezové oceli nemohou prodávat za cenu, která by odpovídala počtu dílů, kvalitě a designu, zjistili hned na začátku. Stejně jako to, že nemá smysl investovat peníze a energii do výroby dámských hodinek.

Proč? A jak tedy Jan s Martinem tvoří cenu svých produktů? To se dočtete už brzy v tištěném magazínu.

Martin s Janem ale museli překonávat i další překážky.

Z čeho Janovi vypadaly všechny vlasy?

A co kvůli zákazníkovi stihl za pouhých 24 hodin?

Proč je důležité stanovit správnou cenu?

A co se může stát, když ji odhadnete špatně?

To a mnohé další se dozvíte už 28. února v tištěném magazínu BUSINESS LEADERS. Objednávky předplatného přijímáme ZDE.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -