Nedělejte to, co vás nebaví, aneb Z letecké koordinátorky designérkou

Olga Kopalová (vlevo) vyrobila i korunku pro Českou Miss.
- Reklama -

Zajímají nás lidé, kteří dokážou inspirovat ostatní, aby šli za svým snem. Patříte i vy mezi ty, kteří v životě chtějí něco dokázat? Čtěte o Business Leaders, úspěšných lidech, kteří jsou nám největším motivátorem k dosažení osobních i pracovních úspěchů. 

NÁŠ DNEŠNÍ HOST

Šperkařství mají v rodině. Už pradědeček OLGY KOPALOVÉ se živil jako zlatník. Ve stejném oboru pokračoval její dědeček, otec a samozřejmě i prababička, babička i matka. A tak nemohla v rodinném dědictví nepokračovat. Vzdala se své perspektivní práce a začala navrhovat.

Pracovala jako letecká, silniční a námořní koordinátorka. Jak je tedy možné, že přesedlala na zcela jiný obor? Šperkařství má totiž v její rodině už přes sto let trvající tradici. A tak šla za svým srdcem a začala pracovat společně s rodiči na výrobě drahých šperků a bižuterie. Jejími zákaznicemi jsou operní pěvkyně Andrea Kalivodová, zpěvačka Bára Basiková nebo bývalá Česká Miss Gabriela Lašková. Měla ale rovněž tu čest vyrobit osobní dárek pro jednu z největších filmových hereček všech dob – Sophii Loren. Více se o Olze Kopalové a její rodinné firmě ŠENÝR Bijoux můžete dozvědět v následujícím rozhovoru.

Co jste dělala předtím, než jste se rozhodla podnikat?

Ano, byla jsem dlouhé roky zaměstnána v logistické firmě a koordinovala silniční, leteckou a námořní dopravu.

Co vás přivedlo k tomu rozjet vlastní byznys?

Při druhé rodičovské jsem se nevydržela jen tak nudit doma a začala s prvními designy. Tehdy ještě pro firmu mých rodičů, kterou založili po revoluci v roce 1992. Po návratu zpět do logistiky jsem ale zjistila, že nemůžu zůstat. Raději jsem se přidala k rodičům, oba byli v důchodu a zvažovali zavření firmy.

Jak jste se dostala k navrhování šperků?

Šperky coby zlatník vyráběl už můj praděda v roce 1900 ve vesničce Stružinec. Můj děda pak na řemeslo svého otce navázal. V padesátých letech mu byla, bohužel, celá živnost odebrána a musel jít dělat údržbáře do státního podniku. Otec se pak vyučil v bižuterním oboru pasířem. Vyrostla jsem v bižuterii a šperkařství, i moje matka a babička a prababička vždy pracovaly v tomto oboru. Jako malá jsem jim ráda pomáhala. Najednou jsem věděla, že chci dělat něco tvůrčího, a ne jen otáčet letadla nad oceánem.

Čím si myslíte, že vaše firma dokázala získat u lidí takovou přízeň?

Mohu odpovědět jen slovy svých přátel, že je to díky mně, jaká jsem, jak působím a co všechno pro chod firmy dělám. Od cestování po celém světě přes různé akce pro studenty, charitativní akce a tak dále. Jsem maximalista, tedy člověk, který z dobrých věcí dělá věci úžasné, vylepšuje je k výjimečnosti. S průměrem se nespokojím.

Když jste do podnikání šla, věděla jste, co všechno to obnáší?

Myslím, že jsem si to ani v nejmenším nedokázala představit. A vlastně stále objevuji nové a nové věci. Což mě svým způsobem i baví. Byla jsem zvyklá tvrdě pracovat, být na přijmu dvacet čtyři hodin denně sedm dní v týdnu, ale i tak je to jiné. V něčem lepší v něčem horší. Každopádně jsem ráda tam, kde jsem.

V čem je to lepší a v čem horší?

Velký rozdíl je v tom, že to děláte pro sebe, pro svoji firmu, a ne pro někoho jiného. Můžete si o všem samostatně rozhodnout. Ovšem také kompletně přebíráte zodpovědnost za to, když se nedaří. Musíte řešit vše sami za sebe. I to, co vám není zrovna příjemné.

Pracujete na úkor rodinného života, nebo pro vás není problém věnovat se plně jednomu i druhému?

Mám dvě skvělé dcery. Myslím, že nejsme typická domácnost. Na jednu stranu s nimi nejspíš nejsem tolik jako klasičtí rodiče, ale zato vše prožíváme mnohem intenzivněji. Na druhou stranu zase mají naprosto odlišné možnosti a zážitky. Dostanou se na místa, o kterých se běžným dětem jen sní, a seznámí se se svými idoly třeba v divadelním klubu o přestávce mezi představeními. Vždy si vyčlením čas jen pro ně, snažím se denně s každou zvlášť sdílet prožitky, ale i starosti.

Investujete do marketingu, nebo to není zapotřebí?

Převážná část naší marketingové strategie je spojena s významnými osobnostmi. Příkladem může být osobní dárek pro Sophii Loren. Mé šperky nosí a propagují další osobnosti umělecké scény, například Andrea Kalivodová, Bára Basiková, Gabriela Lašková (Kratochvílová) a další. Dále se aktivně zúčastňuji světových veletrhů v Evropě i Asii a hodně pracuji na sociálních sítích.

O jaký osobní dárek šlo a jak jste se k této zakázce dostala?

Tuto příležitost jsem dostala díky soutěži Česká Miss a tehdejší paní ředitelce Míše Maláčové. Známá italská herečka byla předsedkyní poroty na finálovém večeru. Byla jsem oslovena coby tehdejší partner soutěže, abych vytvořila osobní dar pro tuto hvězdu světového formátu. Napadl mě náhrdelník typu obojku, který splývavě pokračuje do dekoltu. Sophia byla tehdy nadšená a požádala mne o malou drobnost, kterou jsem jí s potěšením splnila. Potřebovala totiž drobnou úpravu šperku.

Co by měl člověk splňovat, aby se mohl stát podnikatelem?

To je hodně individuální. Každý jsme originál, jediné, co mě napadá všeobecně, je pracovitost, strategie a vytrvalost. Člověk musí mít nápady a vize, nelze přešlapovat na jednom místě. V mém oboru je to jistě vztah k módě a smysl pro detail, který jsem naštěstí zdědila po své mamince a dalších předcích. Bohužel je nezbytně nutné si své nápady i aktivně ochraňovat.

Stalo se vám snad někdy, že by vám někdo nápad ukradl?

V byznysu se takové věci, bohužel, dějí a je potřeba s nimi počítat. Nepovažuji to za něco tak zásadního, abych tomu věnovala svou energii. Tu raději věnuji něčemu přínosnějšímu. Nicméně mám registrované některé své designy i jeden patent u Úřadu průmyslového vlastnictví a také využívám některé další způsoby ochrany svého vlastnictví.

V čem vidíte hlavní výhody podnikání?

Pro mě je to určitá forma svobody, kterou potřebuji k životu. Moje svoboda je samozřejmě vykoupena pracovním úsilím, ale díky ní mohu aktivně ovlivňovat svou přítomnost.

Chcete se inspirovat dalšími úspěšnými podnikateli? Předplaťte si náš magazín.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -