6 pomocí, jak přestat odkládat

- Reklama -

Tlačí Vás povinnosti, ale rádi je odkládáte na později?

Máte i kvůli krátkým dnům podvědomý pocit, že nestíháte a trápí Vás to?

Pak i Vy patříte mezi prokrastinátory.

A rozhodně v tom nejste sami. Jak se chorobní odkladači svého zlozvyku zbavili?

1. Úkoly si pište

Co nemáte na papíře, to z hlavy se může vykouřit. Pište si do sešitu nebo diáře seznam úkolů, které ten den musíte neodkladně vyřídit, a pod čáru ty, které můžete vyřídit, až když Vám zbude čas. Potěšení ať jsou „za odměnu“.

Tužku si u papíru ponechte. Proč? Na škrtání. Netušíte, jak je to slastný pocit, když svou povinnost splníte a na papíru se jí zbavíte. Někteří manažeři si dokonce nechali do kancelářského stolu vrazit hřebík a papírky s vykonanými úkoly na ně napichují. Říkají tomu „narážet na kůl“.

2. Pojmenujte, co při váhání cítíte

Máte se připravit na zítřejší prezentaci a nechce se vám? Proč? Cítíte úzkosti, nervozitu, nechuť, naštvání? Přemýšlejte o prapůvodu daného pocitu. Je to obavou z výsměchu, odmítnutí, trémou? A proč se PRÁVĚ TOHO BOJÍTE? Kdo Vás kdy tak ponížil, že to ve Vás pořád přetrvává? Jak hluboko ve svém životě se až vrátíte?

Mnohdy problém není vůbec v prezentaci jako takové. Naopak prezentace je příležitostí, jak sami sobě dokázat, že to dáte – že jste své slabosti už překonali! Nebojte se pohlédnout do tváře svého bubáka. Kdykoli si posvítíte na to, co Vás někde uvnitř trápí, lépe se Vám s tím bude vyrovnávat.

3. Přestaňte se chovat sebedestruktivně

Nepůjde mi to. Nezvládnu to. Tohle se nikdy nemůžu naučit. Z negativní samomluvy nelze dojít k pozitivním činům. A je to škoda. Jen sami sebe ubíjíte – bez skutečné příčiny.

Obraťte otázku. Proč byste se to nemohli učit? Proč byste právě Vy daný úkol měli odkládat? Kdo Vám naznačil, že jste máslo, které se při prvním žhavém úkolu rozteče?

S negativním přístupem jdou věci pouze hůř. Tak proč se sami handicapujete?

4. Hýbejte se

Jak píšeme v magazínu BUSINESS LEADERS, nedostatek fyzické aktivity zvyšuje stres a negativní náladu. Naopak pohyb nastartuje Váš organismus, takže se budete cítit lépe nejen psychicky, ale i fyzicky. Pravidelnou aktivitou předejdete také chřipkám a migrénám. Pokud nemáte čas navštěvovat tělocvičny nebo fitcentra, bohatě postačí, pokud do svého dne zahrnete procházky. Například vystupte cestou do práce o zastávku dříve, nebo nejezděte výtahem, ale choďte po schodech.

Co se hýbe, žije. Jasně, zima a zachmuřené počasí svádějí k zahrabání se pod peřinu. Zkuste ale svůj parník roztlačit. Jakýkoli úspěch se počítá.

5. Pochvalte se

Na světě existuje milion komplimentů, které si můžeme složit. Věci i slova. Upřímně, kdy naposledy jste se odměnili za splněný úkol? Kdy naposledy jste se pochválili byť za malý pokrok?

Naučte se myslet na sebe. O to raději si stanovíte příští cíl a o to raději se pustíte do jeho zvládnutí, pokud víte, že Vás čeká odměna. Sebepochvala je zvláštní nástroj. Ať člověk dokončí všechny úkoly, nebo se pouští do dalších, začne mít dobrý pocit. Protože se má na co těšit. Důležité!

6. Myslete na spánek

Po většinu zimních dní převažuje tma nad denním světlem, a tak je tělo automaticky více unavené a chce být pasivní. Může se dokonce stát, že ani po probuzení, kvůli nedostatku světla, tělo zcela neukončí produkci melatoninu, což způsobuje, že jste během dne více v útlumu. To se většinou projevuje právě mírnou únavou a vyšší potřebou spánku.

Proto se v zimě nevyhýbejte slunečním paprskům a světlu, a naopak se jim vystavujte, kdykoliv je to možné. Nabije Vás potřebnou energií, podobně jako odpočinek. Alespoň jeden den v pracovním týdnu vypněte večer všechny mobily a počítače, zapomeňte na chvíli na práci a dopřejte si alespoň 8 hodin plnohodnotného spánku.

Plnění úkolů to jen prospěje. Ale nezapomeňte: Odpočinek musí někdy skončit!

Jak zvýšit svou efektivitu, tedy v kratším objemu času zvládnout větší objem práce, to ukážeme v magazínu BUSINESS LEADERS. Příští číslo zasíláme už 28. února. Pozor, nutno se přihlásit k odběru zde. Poštovné hradíme my.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -