Seberte odvahu a udělejte první krok. Nejdřív si ale raději přečtěte knihu Restart

- Reklama -

Ano, knihy o podnikání bývají nudné. Z devadesáti procent jsou k neučtení a to podstatné se stejně nedozvíte. To ale naštěstí není případ knihy, která se mi před nedávnem dostala do rukou.

Knihu s názvem RESTART: Průvodce podnikatelským minimalismem sepsali Jason Fried a David Heinemeier Hansson, zakladatelé firmy 37signals, která má mimo jiné ve svém portfoliu tak významné projekty, jakými jsou například Basecamp, zabývající se správou a řízením projektů, či Ruby on Rails, což je software na vývoj webových aplikací.

Co je na tom ale ze všeho nejzajímavější, celá firma 37signals má pouhých 14 členů, ke všemu roztroušených po několika světadílech! Přesto je známá po celém světě a patří mezi nejúspěšnější společnosti na světě. Jak je to možné?

Úspěch nespočívá v penězích

Na tuto otázku nám dávají odpověď na „pouhých“ 288 stranách a zdaleka ne na všech najdete text. Co se však dozvíte nejpodstatnějšího, je to, že vám stačí mít v kapse jen pár dolarů (popřípadě pár sto korun) a můžete začít podnikat. „I my jsme náš první produkt uváděli na trh za pár dolarů. Neměli jsme vlastní kancelář, prostory jsme sdíleli s jinou malou firmou. Neměli jsme žádnou rodinu serverů, musel nám stačí jen jeden. Ani reklamu jsme nedělali, produkt jsme propagovali díky sdílení zkušeností na internetu. Neměli jsme nikoho, kdo by odpovídal na e-maily zákazníkům, odpovídal na ně sám zakladatel firmy. A všechno fungovalo bezvadně,“ tvrdí ve své knize. A nemáme důvod jim nevěřit. Jméno jejich firmy mluví za vše.

Slabikář pro podnikatele

Kniha se čte jedním dechem a troufám si tvrdit, že ji budete mít za dva, maximálně tři dny, pokud nemáte příliš času na čtení, přečtenou. Větší písmena a spousta vtipných obrázků z ní dělají téměř učebnici pro první stupeň základní školy. To je ale nejspíš záměr.

Autoři chtěli odlehčenou knihu psanou tak, aby ji pochopil úplně každý. Proto sestavili jakousi podnikatelskou abecedu, kde jednotlivá písmena nahradili jednoduchými radami pro podnikatele. A tak pokud děti v prvních třídách základní školy používají k tomu, aby se naučili číst, slabikář, pak začínající podnikatelé by měli za svůj „slabikář“ považovat Restart.

Poradí vám se vším, od A až po Z. Dozvíte se například, jak konečně přestat zahálet a začít něco dělat, že i s málo penězi se dá dosáhnout velkých věcí, ale chce to čas, nebo na co se máte v podnikání zaměřit. Naučíte se i něco z oblasti produktivity práce, konkurence, podpory prodeje či kdy začít nabírat první zaměstnance a hlavně jak.

Co je ale na knize ještě přitažlivější, je fakt, že obsahuje pasáže, které vám doslova mluví z duše. Tak například:

Porady jsou toxické

Nejhorším typem přerušování (práce, pozn. red.) jsou porady. Důvodů je hned několik:

  • Obvykle se točí kolem slov a abstraktních konceptů, ne reálných věcí.
  • Obvykle přinášejí jen mizerně malé množství informací za minutu.
  • Sejdou z cesty (či z tématu) mnohem snáze než chicagský taxík ve sněhové vánici.
  • Je k nim potřeba důkladná příprava, na kterou nikdo nemá čas.
  • Často mají tak vágní program jednání, že nikdo neví, jaký je skutečný cíl.
  • Většinou na nich sedí alespoň jeden idiot, který začne plýtvat časem ostatních a plácat nesmysly.
  • Porady se množí jako králíci. Jedna porada plodí druhou, ta vyústí ve třetí…

Knihu přehlížejte jen na vlastní nebezpečí

Že vám to něco připomíná? Třeba vlastní starosti v práci a to, co vás na ní nejvíc štve? Ano, Jason Fried a David Heinemeier Hansson vaše problémy znají, protože si jimi prošli i oni. A podle toho sepsali knihu, která vás konečně dokáže postavit na vlastní nohy. Ovšem jen za předpokladu, že skutečně chcete a jste ochotni pro to něco udělat. A spíš víc než míň.

Jeden z nejslavnějších marketingových guruů současnosti a podnikatel Seth Godin o této knize napsal: „Tuhle knihu můžete přehlížet jen na vlastní nebezpečí.“ Něco na tom bude. Protože pokud začnete podnikat předtím, než si tuhle knihu přečtete, budou vaše začátky mnohem, mnohem komplikovanější.

Knihu si můžete koupit v našem e-shopu.

Chcete se o podnikání dozvědět víc? Předplaťte si magazín BUSINESS LEADERS, kde se v každém čísle dočtete nejen o podnikání, rady a tipy, jak si v této oblasti poradit, úspěších a neúspěších podnikatelů a zaměstnanců, ale i o osobním rozvoji.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -