7 signálů, které naznačují, že byste mohli začít podnikat

- Reklama -

Kdo četl loňské vydání magazínu FC o Tomáši Baťovi, ten si vzpomeneme, jakými mentálními peripetiemi prošel, než uspěl na své podnikatelské cestě. Právě Baťa řekl: „Najít správný směr mezi opatrností a odvahou je to největší umění.“

Opatrnost a odvaha – zvláštní pojmy. Kde se protínají?

Možná i Vy máte v hlavě představu, že jednoho dne odejdete v pět odpoledne domů a do zaměstnání se už nikdy nevrátíte. Ale je to risk. Zaměstnání je Vaše (do značné míry) existenční jistota a podnikání chce velkou odvahu, úsilí i štěstí. Navíc Vaše chumurné pocity ze zaměstnání vyřeší jen změnu prostředí, dovolená, noví kolegové nebo jiný obor. Zkrátka jen „přestup“, ne odchod.

Kdy může nastat ten pravý čas přemýšlet o tom, že se opravdu můžete šéfy sami sobě a podnikat? Zde je 7 signálů, které svědčí o tom, že máte mentálně našlápnuto k tomu se skutečně do podnikání pustit.

1. Neustále sníte o tom, že jednou budete šéfovat sami sobě

Ano, to je logické. Ale snění nestačí. Když na něco myslíte každý den, nebo dokonce každou hodinu, je to jen první krok k něčemu se odhodlat. Stejné je to i s podnikáním. Chtít nestačí. Rozhodují i jiné faktory. Které? Čtěte dál.

2. Nenecháte se pohltit strachem

Uvědomujete si všechna možná rizika, přepadávají Vás obavy a strach, co se stane, až dáte výpověď a začnete si budovat kariéru jinak. Přesto Vás nic z toho neodradí, protože si jednoduše řeknete: Když můžou jiní, tak proč ne já? A to je správný přístup.

Když Vás zachvátí panika, ještě než uděláte první krok, a necháte se jí pohltit, pak v podnikání nemáte co dělat. Až totiž ten první krok uděláte a sesypou se na Vás všechny povinnosti a problémy, pak teprve budete moci panikařit.

3. Ptáte se sami sebe a odpověď je pořád stejná

Steve Jobs říkával: „Kdyby byl dnes poslední den mého života, chtěl bych dělat to, co zrovna dneska dělám? Když jsem si takhle odpovídal několik dní za sebou, že ne, poznal jsem, že je na čase něco změnit.“

Zeptejte se i Vy sami sebe: Je Vaše práce taková, že byste ji nechtěli dělat do posledního dne Vašeho aktivního života? Ptejte se tak několik týdnů každý den a uvidíte.

4. Rádi se seznamujete

Rádi se seznamujete, ba přímo vyhledáváte lidi, kteří by Vám mohli být ve Vašich budoucích plánech nápomocni? Při každé návštěvě nějaké kavárny či bistra se zapovídáte s obsluhou, nebo dokonce s majitelem a vyzvídáte, jaké to je takový podnik vlastnit a provozovat? Hm, zdá se, že Vaše budoucnost začíná i ve Vaší představivosti získávat zřetelnější obrysy.

5. Čtete a sledujete všechno, co souvisí s podnikáním

Čtete všechny možné knihy na téma podnikání, osobního růstu nebo produktivity? Cíleně hledáte videa s touto tematikou? Odebíráte časopisy o podnikání a úspěšných lidech? Jste na Facebooku členy nějaké skupiny, která se zabývá kariérním růstem, byznysem nebo podnikáním? Pak se plníte tím, po čem skutečně toužíte.

6. Vy byste byli přece lepší než Váš zaměstnavatel

Richard Branson měl jasno: „Když si aspoň týden v kuse říkáš, že je Tvůj šéf idiot a Ty bys to dělal líp, je na čase začít přemýšlet o tom, jak mu to ukážeš.“

Mnoho lidí chodí do práce nerado. Ale procitající podnikatelé chodí do zaměstnání s nepříjemnou myšlenkou, že všechno, co dělají, přináší zisk jejich zaměstnavatelům a že totéž by mohli dělat sami pro sebe. A návazná myšlenka je jasná: Vždyť já bych sobě byl lepším šéfem, protože se znám lépe než zaměstnavatel mě. A poslední klíčová myšlenka je obvykle rozhodující: Vždyť já tomu rozumím i víc než on!

7. Volný čas trávíte přemýšlením

Všechny volné chvíle trávíte tím, že přemýšlíte nad vhodným podnikatelským nápadem. A už to není jen snění. Jsou to konkrétní otázky, které ze snílka dělají začínajícího podnikatele. Ty otázky znějí: Jak si ověřit správný podnikatelský nápad? Jak vědět, že podnikám ve správném oboru? Jak nejlépe oslovím své zákazníky? Jak to mám konkrétně rozjet?

To všechno jsou otázky, na které Vám odpovídáme – v tištěném magazínu BUSINESS LEADERS. První vydání je zaměřené na první krok. Druhé, které vychází 26. dubna, na nejčastější chyby, kterým by se začátečníci měli vyhnout, respektive pokud je již udělali, jak z nich ven.

Od toho tu jsme, abyste mohli přejít od myšlenek k činům. Jen nahlédněte do prvního vydání. Posune Vás.

Více o odběru magazínu BUSINESS LEADERS zde.

© Michaela Dočkalová

- Reklama -